polyswitch ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om någon i Värnamo trakten ser ljuset blinka under nästa vecka så vet ni vem som ligger bakom! :lol:
peter555

Inlägg av peter555 »

Hua, jag höll på med tester av bärfrekvenssystem i 10 kV nätstationer för många år sedan. Signalen matades in genom kondensatorer monterade på matningsskenorna. Jag var alltid nervös att någon konding skulle gå sönder när man höll på att labba.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

när jag tänker på det så går ju stamnätets 400kv ledninggata förbi på några kilometers håll och jag vet om några fina skogsvägar där man får vara i fred förutom vid älgjakten, kanske lika bra att ta hela södra sverige , för det behövdes mycket kraft för att verkligen kolla dom däre små motstånden? :wacko:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är bara att gräva ner en kabeltrumma (med kabel förstås) under ledningsgatan så lär du har gott om kräm. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Om du menar att man skulle få någon nämnvärd induktiv eller kapacitiv koppling så tror jag det är svårt att få ens en ynka lysdiod att lysa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

och det är olaga kraftavledning

men för dom som känner för det så prova med att leka stjärnornas krig med vanliga lysrör under 400kv ledningar :lol:

det går att få hygglig kraft med en tråd parallellt med kraftgatan, vet om en jaktkosja som hadde en vanlig 25w lampa på det sättet, däremot ska strömbrytaren kopplas lite annurlunda, för släkt lampa ska man jorda inkommande, annars kan man få lite väl höga spänningar
Skriv svar