polyswitch ?
polyswitch ?
bara kollar om det är någon som har erfarenhet av sådanna?
funderar på att annvända sådanna till , inte labbagg utan experiment agg, en sak som ger div fasta utspänningar och som man råkar kortsluta utgångarna på då och då
fungerar dom som beskrivet?, några riktiga nackdelar?
spänningsdropp vid normallast är ovästentligt då dom ligger före lm317/lm337
fast är dom bra så skulle jag kunna tänka mig att annvända dom till annat med
funderar på att annvända sådanna till , inte labbagg utan experiment agg, en sak som ger div fasta utspänningar och som man råkar kortsluta utgångarna på då och då
fungerar dom som beskrivet?, några riktiga nackdelar?
spänningsdropp vid normallast är ovästentligt då dom ligger före lm317/lm337
fast är dom bra så skulle jag kunna tänka mig att annvända dom till annat med
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Såg ett snyggt överströmsskydd i ett rörnätaggregat jag ska bygga. Man övervakar strömmen ut genom ett seriemotstånd, Spääningen används till att trigga en optokopplare (lysdiod/fototriac). Triacen klipper ett relä på nättrafons primär. Man har också lagt till två tryckknappar som SET:ar och RESET:ar reläet. På så vis kan man justera i sina kretsar, trycka igång aggregatet och så ifån manuellt om det inte stämmer, eller sköts det automatiskt om man får en strömrusning.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, jag har haft problem med brus i en applikation där de användes för spänningsmatning till en IEEE1394 enhet. Bruset var så pass kraftigt att det påverkade kameran negativt prestandamässigt. Ta bort switchen och problemet borta, sätt tillbaka switchen och en 47nF keramisk konding direkt efter switchen och problemet var också borta. Det verkar vara värst om man har en last med strömrippel och lastar switchen i närheten (60-100%) av märkström. Kan skilja mellan olika fabrikat/ålder/strömtålighet vad vet jag. Jag har dock hört minst två andra konstruktörer som haft problem med brus ifrån polyswitch, men men - det är inte JÄTTEMYCKET, men mer än ifrån en glasrörssäkring.
fick hem några nu och har snabbtestat dom och det verkar vara rätt sak för en passiv foldback strömbegränsning, dom är inte riktigt bra men fungerar som kortslutningskydd och man kan ju utnyttja temperatur svagheten om man sätter dom i närheten av kylflänsen till spänningsregulatorn
men som det sades innan , det är nog inget att skydda elektronik med
kommer nog annvända dom till labbprylas mera då man slipper leta fram nya säkringar hela tiden
bruset skall provas senare
men som det sades innan , det är nog inget att skydda elektronik med
kommer nog annvända dom till labbprylas mera då man slipper leta fram nya säkringar hela tiden
bruset skall provas senare
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, det är skaplig komponent som har sin plats, men inte är det någon frälsare ifrån ovan... Undrar vad som händer om man kortsluter en stor kondensatorbank över den? Hur bra är brytförmågan? 
Misstänker att man får en explodernde polyswitch om man anstränger sig.... Fast iofs - en bortsprängd komponent bryter ju också....

Misstänker att man får en explodernde polyswitch om man anstränger sig.... Fast iofs - en bortsprängd komponent bryter ju också....
står ju något om maxström, men jag provvade min maxkortslutning med dom två jag allternerade som prov ex, 40v 33000µf och två korta kablar, ingen antydan till dumheter, detta var en max 60v 0.4A polyswitch
däremot har den en ganska hög inre resistans , ca 0.6 Ω så kortslutningsströmmen blir ju säkert inte högre än ca 40 A vid det testet
den där resistansen gör ju att man inte vill ha den efter en regulator, men före gör den ingen större skada, och innan likriktarbryggan så gör den ju bara gott med aningen seriemotstånd
hm, köpte ju 10 st 3300µf 400v kondingar på radioloppisen häromveckan, kanske dags för lite mera kräm i testet
däremot har den en ganska hög inre resistans , ca 0.6 Ω så kortslutningsströmmen blir ju säkert inte högre än ca 40 A vid det testet
den där resistansen gör ju att man inte vill ha den efter en regulator, men före gör den ingen större skada, och innan likriktarbryggan så gör den ju bara gott med aningen seriemotstånd

hm, köpte ju 10 st 3300µf 400v kondingar på radioloppisen häromveckan, kanske dags för lite mera kräm i testet

nog kan man få dom att explodera, hoppas jag
funderar lite till på dom, eftersom man kunde få tag i dom billigt så kanske man kan börja annvända dom mera, tänkte på i kombination med överspänningsskydd, normalt vill jag inte ha en clampzenerdiod över t.e.x 5v för man får ha för kraftig zeneridod , men med en sådan i serie så får man foldbackegenskaper och kan ha en rimlig zenerdiod
skall provas
sen finns det ju dom där 12v sakerna man slänger ihop för polarnas bilar och liknande, borde funka som idiotkortslutningsskydd, för det blir ju polvänt och liknande med jämna mellanrum

funderar lite till på dom, eftersom man kunde få tag i dom billigt så kanske man kan börja annvända dom mera, tänkte på i kombination med överspänningsskydd, normalt vill jag inte ha en clampzenerdiod över t.e.x 5v för man får ha för kraftig zeneridod , men med en sådan i serie så får man foldbackegenskaper och kan ha en rimlig zenerdiod
skall provas
sen finns det ju dom där 12v sakerna man slänger ihop för polarnas bilar och liknande, borde funka som idiotkortslutningsskydd, för det blir ju polvänt och liknande med jämna mellanrum