Vad är detta för rör?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

har kanske fått en förklaring på vad oljekammaren är, den är "plausible" men jag vet inte :/

nåja

det kan vara resterna av oljan från en vaccumpump, pumparna på den tiden va inte superbra om man ville ha högre vaccum än i vanliga rör, så man använde en vaccumpump med olja i, men för att inte oljan skulle komma in i röret så hade man en liten kammare som man kylde ner så det blev undertryck i denna, så att oljan sögs in där instället för att komma ner i röret när man smälte ihop glashalsen.

visst det är långsökt, men man kan föreställa sig teorin bakom det iaf :D

Och varför slog man inte bara av behållaren när röret var förseglat sen?

Nåja gissa .på :D jag är inte riktigt nöjd än :P
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Anledningen att jag innan frågade om det var en öppning på ovansidan eller så var för att det då skulle kunna kopplas till något och då skulle ju detta kanske kunna vara en högvakuum mätare arbetande med joniseringsprincipen, men dessa är inte uppbyggda så här och jag tror inte att dessa var uppfunna på den tiden. Då det nu inte har något hål för koppling till något så kan ingenting heller komma in i röret och då således inte vara tex någon mätutrustning för en pump av något slag som jag ser det.

Men frågan var denna gegga på insidan kommer ifrån är kvar. Är det en spricka så att något utifrån kommit in i den eller något som gått fel vid tillverkningen eller något som havererat i den och orsakat detta? Säg att det tex är ett effektrör av något slag som har kylts med olja och att det varit en lite spricka där oljan sedan sugits in pga vakuumet i den?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Tror inte det är defekt faktiskt, verkar inte så iallafall

just ja, jag skulle fota mina vaccumrör till dig ja:)

EDIT

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Appropås rör... såg i förbigående när jag sökte efter det okända röret, att även Röhrenmuseum gått bet på RB-5...
Fast, jag hittade ett kort infoblad på ryska om det.

Små och söta är de i allafall i jämförelse med rören i denna tråd... :)

Fortsätter sökandet...

Edit: I stort sett enda info jag fått fram hittills är att det förefaller tillverkat någonstans kring perioden 1920-35 Edit: Mer troligt från slutet av 30 talet.
Senast redigerad av Mizzarrogh 29 augusti 2007, 09:47:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Entlig!!

Det okända röret är en
LE2 Elektrometer

Det synes altså vara ett tidigt elektrometer rör.

(Edit: fixat urlen)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Oblivion: intressant och se uppbyggnaden är på äldre vakuumrör arbetande efter joniserings principen för mätning av vakuum. :) Dagens är bredare för högre känslighet och har inte heller detta metallrör runt innerdelen. Dessutom är glödtråden utanför allt detta och katoden i mitten.

Dagens moderna ser ut så här:

Bild Bild

Var har du fått tag på den du har, Ebay?

Mizzarrogh: intressant! :) Alltså ett rör som kan detektera extremt små strömmar i picoampere området och tom lägre. Finns dock idag kretsar som klarar ner till attoampere området. Just elektrometrar kan användas till detta vakuummätarrör Oblivion har. Dock får jag inte ihop vad vätskan i sidobehållaren är till för något. :?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Joo, oljan skall tydligen finnas där, av allt att döma, har inte sett detta på något annat rör än, inte heller på andra elektrometerrör jag tittat på (men dessa var av något senare tillverkning) Eftersom ett elektrometerrör nog knappast blir så hett att oljan varit för kylning, och den inte har någon förbindelse med innehållet i röret, eller funktionen av detta(?) Verkar i nläget kanhända oblivions teori mest trolig i avvaktan på besked.

Hittade tyverr ingen info igår, men skall forska litet mer om saken.

------------
Henry, skall bli mycket intressant att följa upp ditt projekt!

För övrigt, stort tack att ni delar med er av bilderna i tråden istället för att gömma allt i PM... :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Rören i det inlägget är tyvärr inte i min ägo utan det är bara en länk från tillverkarna. Tänkte mer bara visa hur dom såg ut idag. Har inte heller tänkt att skaffa någon heller då mätutrustningen till dessa rör är väldigt dyr. Har dock tänkt att ev bygga allt detta själv istället och det är bla det jag behöver en lite större triod (har jag för mig att dom hette?) som dessa rör i princip är.

En elektrometer är en extremt känslig strömmätare och minsta lilla förorening på insidan av glaset hade gjort att en extremt låg ström då hade kunnat ta denna väg istället och så hade man fått fel mätresultat. Det är så känsligt så att det bästa att använda som isolermaterial är luft och där i andra hand några väldigt få speciella plaster och i tredje hand glas då det nästan alltid bildas ett ytterst tunt skikt med vatten på ytan från vattenångan i luften som kan leda bort strömmen om förhållande är dom rätta.

Idag finns det dock enskilda JFET baserade kretsar som kan det samma som dessa rör så det är lite enklare att hantera det hela. Men då vissa kan detektera ner till 60fA så är det ändå en utmaning att designa det hela och vanliga kretskort är inte ens att tänka på. Såg ett design tips från ST vid byggande av sådana här elektrometrar med dessa kretsar att man inte skulle löda fast själva sensor benet på någonting alls på kortet utan böja detta rakt upp istället så långt ifrån kortet som möjligt och sedan löda en tråd direkt på detta ben och vidare till mätarröret. :)

Nu förstod jag förresten hur det menades med pump alltså det handlar förstås om när man vakuumpumpar röret, var visst lite seg. :) Men till att sätta ett sådant här rör under vakuum så tvivlar jag på att man använde mekaniska pumpar då rör i allmänhet normalt behövde ett rätt kraftigt vakuum för att fungera optimalt och så att inte glödtråden skulle brinna ut i förtid. Om det då var på 30-talet och man ville ha ett kraftigt vakuum så var det diffusionspumpar som gällde som nog hade blivit uppfunna omkring denna tid har jag för mig. Men dessa hade då kvicksilver som arbetsmedium och jag tycker inte att det hade kunnat skapa sådana här avlagringar. Men det kanske då ev hade kunnat varit någon slags absorbator för ev ångor måhända?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

OT.

Henry, Skulle det funka med glödlamps trådar?

Om, så kunde du ju be om raka råämnen till sådana, och försiktigt "skala av" dem mer i syrabad vid behov (tex genom intervall doppning, och åtföljande kontroll, varpå du väljer ut de snyggaste exen, har för mig en del svenska forskare använt denna metod att framställa billiga elektroder för elektrisk mätning på bilogiska preparat, men vet ej hurpass jämn kvaliteten då blir)

Edit: Mmm... Låter ju i vart fall rimligt att den oljeliknande vätskan skulle kunna vara avsedd att absorbera eventuellt kvarvarande kvicksilver rester, och att den sedan avförseglats för att förhindra att rester avdetta medium läcker in i själva röret. :humm:

Edit2: Hittade en kort, historisk notis om Vacumpumpar

Molekylarpump konstruerades år 1913 och principen för fungerande diffusionspumpar (för kvicksilver) år 1915, med förbättring mot dagens pumpar år 1916.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Grunden är volfram så det hade gått med glödlampstrådar till vakuum mätarrör baserat på jon principen om det var till dessa du menade? Det är dock inte så extremt viktigt vad gäller tjockleken på denna men är det tunt så behövs inte lika mycket ström för att värma upp det plus att det blir billigare för tillverkarna men, som det tyvärr brukar vara ibland, inte för konsumenten.. Men en lite större triod i princip det samma som ett helt komplett sådant rör. Dock behövs det lite lätt modifiering av ett för bästa funktion.

Ah så molekylär pumparna tillverkades så tidigt där ser man. Hade en tanke på dom men trodde inte detta då det är lite precision bakom tillverkningen av dom och jag trodde inte att maskinerna hade tillräcklig precision på den tiden men det hade dom visst. Dom första diffusionspumparna kom visst inte så långt efter heller. det är intressant och se vilken skillnad det är mot dagens diffusionspumpar i rostfritt där säkert den billigaste har mångdubbelt bättre förmåga än den dyraste kvicksilverbaserade i glas hade på den tiden skulle jag tro. :)

Det där sidoröret ser dock inte ut att ha blivivit förseglat och inte heller på din bild så det skall kanske vara öppet?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Spelar nog ingen roll när rörhalsen är förseglad gissar jag, oljevätskan (vad det nu är) skall ju som du sade, ändå absolut inte ha någon förbindelse med rörets aktiva delar. Edit: möjligen som gardering mot eventuella kvarvarande rester i rörhalsen, sedan har man helt eneklt låtit arrangemanget sitta kvar, det är i allafall min teori just nu, i avvaktan på mer info. :) :humm:

Dock var det, som väntat, mycket svårt att hitta info om detta rör...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

ja vi har ju faktiskt ingen direkt info all som det mer än att jag fått reda på att det är ett elektrometerrör, har fått det från flera källor nu så jag är ganska säker på den saken, fast ingen verkar ha sett ett liknande förut:D

den sidan du länka till där är den enda jag sett, synd att dom inet hade mer info

Och oljan förblir mystisk :/
Skriv svar