Slutsteg ger ut likspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Slutsteg ger ut likspänning

Inlägg av MadModder »

Har ett Genesis Dual Mono 200 här, och på ena kanalen kommer det ut -33VDC, och på den andra +1VDC.
Någonstans är det kortis på ett eller annat sätt.
Någon som har några generella tips på vad som skulle kunna vara knas?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

kan vara ngn kondensator som har pajat
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En z-offset regulator som är kass, eller en trasig trissa.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Högst sannolikt trasig sluttrissa. Steget matas säkert med +-33V och det är kortis i minus-sidans transistor. Mät över alla högeffektshalvledare du kan hitta. Ta gärna en bild!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Märklig placering... :humm:

De 4 To220-mojängerna i mitten som är lite mörkare är antagligen likriktardioder och resten till vänster är swtichtransistorer till nätdelen. Utgångstrissorna i förstärkardelen är troligtvis de som sitter till höger i två grupper om 8. Vik upp om det går och kolla vad det är för några. Mellan Drain->Source skall det vara absolut avbrott om den skalla vara hel, samt Gate->Source/Drain bör inte vara mindre än nånstans runt 150-400kΩ.

Om alla är hela, kolla att nätdelen är ok. Hitta en jordpunkt och kolla att det är ca +33V på N-Kanal-Fetarnas Drain, och -33V på P-kanalfetarnas Drain. Finns dessa spänningar inte är det bara jobba sig bakåt. Kan ha rykt nått i nätdelen. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Finns de rätta utspänningarna på kondingarna + och -?
Kolla oxå kondingarna.
Kan man få en större bild? 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tekko

Inlägg av Tekko »

Hummm ser ut som ett klass d tycker jag.

Som sagt så är det nog effekttrissorna i ena kanalen som tagit semester.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Tekko har förmodligen rätt, har du mätt semisarna o kondingarna?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

jag sätter 90% att det är en utgångstrissa som klappat ihop

hur mådde högtalaren när den fick 30v DC :D

jag brukar alltid ha en DC-spärr på utgången av mina SS-förstärkare, det kan rädda livet på dina dyra högtalare :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Biasskyddskrets som klipper ett relä om det blir DC-komponent fungerar också bra.... DC-spärr i form av kondensator brukar kunna sabotera ljudet lite. Plus att kondingarna kommer att slitas av den rätt höga rippelströmmen som de får ta hela tiden.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Jag felsökte en gång på en förstärkare där jag har för mig att en sluttrissa lämnat in, samtidigt som det visade sig att relät för det inbyggda DC-skyddeet hade kladdat ihop på just den defekta kanalen...
Min testhögtalare brann - bokstavligt talat! Jag fick slita ner den från hyllan och kasta ut den...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej jag har inte mätt något. Har annat för mig. :)
Högtalaren i fråga brann inte. Sitter massa skydd i. Slår ifrån om det slår igenom, blir för varmt, för hög ström mm.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Biasskyddskrets som klipper ett relä om det blir DC-komponent fungerar också bra.... DC-spärr i form av kondensator brukar kunna sabotera ljudet lite. Plus att kondingarna kommer att slitas av den rätt höga rippelströmmen som de får ta hela tiden.

DC-spärr i form av kondensator fungerar inte tyvärr i högeffekts-sammanhang. Svårt att få tag i tillräckligt stora kondingar som kan överföra ett par hundra watt i rätt storlek... :)
Reläskydd däremot kan man använda på lägre effekter men skall man ha något vettig brytförmåga får man trycka dit en kontaktor, vilket brukar ogillas ur utrymmes-synpunkt. I ett slutsteg jag reparerade hade man en återkoppling från utgången till nätdelen som slutar switcha när det kommer DC på utgången så man på så vis drar ner matningsspänningen. Det finns också en form av DC-skydd som kallas Crowbar som fungerar som en kortsluter högtalaren så att man istället eldar upp säkringar och lite annat istället för högtalaren. I min projektförstärkare gjorde jag ett skydd som bygger på slutstegsprincipen. Man låter matningarna gå genom en Mosfet med lågt Rdson och så har man en återkoppling från utgången som laddar upp en kondensator som sedan aktiverar en tyristor som i sin tur stänger FET'arna och på så vis bryter matningsspänningen helt och hållet till själva slutförstärkaren.
Skriv svar