Rekylfri tennsug

Tant Al

Inlägg av Tant Al »

Om jag ev skulle försöka mig på lösningen med fryskompressorn... kan den bli överbelastad/brinna sönder, måste man ha något slags undertrycksströmbrytare?

Måste kompressorn smörjas genom inloppet?

Hur liten vakuumtank bör räcka?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag skulle prova med en vanlig PET-flaska (den lite hårdare typen) för att se om det räcker, tror inte det blir allt för starkt undertryck från en kylkompressor? Men det är klart, har du en liten stålbehållare så är det väl bättre, om inte annat för att fästa in- och utgångar. :wink:

När det gäller teflonspetsen så vet jag inte hur det är med ESD, men det kan vara en av anledningarna till att den togs bort från produktionen... :roll: Det viktiga är ju att den håller för lite (mycket) värme och också att den inte genererar någon statisk elektricitet.

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En hård PET-flaska är inte bra alls. Jag suger lätt ihop en sådan med en av mina membranpumpar, och de klarar endast 0,5bar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kylkompen kommer att fungera fint och den blir inte överbelastad av att skapa vakuum det kan den bara bli om trycket ut blir för högt, om man vill bygga upp tryck istället vls, eller om det saknas olja i den som kyler lindningarna fast då skär den visserligen också. Om det får arbeta länge så kan den blir runt 55 - 65 grader varm eller tom upp till 70 eller aningen strax över, men det är när den belastas. Detta är dock fullt normalt.

Då en kompressor är gjord just för att skapa tryck så är som sagt flödet på sugsidan inte det bästa och går inte så bra att driva en tennsug med direkt heller skulle jag tro så en behållare är starkt att föredra.

Angående deras vakuum så är dom inte helt dåliga. Jag har från många kunnat komma ner till 150 Torr men en som jag bytte ut oljan i för test en gång kom jag dock ner till 1.3 Torr efter att oljan blivit ordentligt uppvärmd, bättre vakuum trodde jag att det skulle blir men inte så pass bra. Men som sagt detta vakuum dom normalt klarar håller inte en PET-flaska för.

Edit:

Tant Al: missade visst detta, jo kompen måste innehåll en viss mängd olja då kompar använder vätskebaserade lager och det är bla därför som dom håller så länge. Tippa den lite mot ett av dom större rören på den och se om det kommer ut någon olja. Gör det inte det eller det bara är väldigt lite i den så måste du fylla på en dl eller kanske två beroende på hur stor kompen är. Normalt skall man ha speciell olja men i detta fall så duger säkert vanlig 15/30 motorolja eller lite tunnare och är tom bättre på ett sätt då org oljan tar upp lite fukt om kompens rör står öppna mot luften.
Senast redigerad av Henry 25 augusti 2007, 00:32:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... Det är precis så den blå slangen börjar dras ihop av vakuumet här. Måste nog också se mig om efter en kraftigare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vanlig slang för gasol av lite mindre typ eller kryssarmerad bensinslang borde annars kunna fungera tycker jag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Möjligt, men de är ju lite stela.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Funkar det inte med vanlig vakuumslang som används i bil, den är mjuk o smidig?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det gör den säkert, men frågan är om den tål den här värmen. Det är ju inte direkt så att man kan smälta tenn på en bilmotor. Kan ju alltid testa, men jag tror det kommer lukta rätt illa om den. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har även jag problem med ihopklämd slang, men det finns lite mera tjockväggade siliconslangar, gäller bara att hitta rätt sort, jag kanske har lite i garaget till en annan sak som kan provas

sen funderar jag på filtret i behållaren, borde vara gjort på något annat sätt, inte bara en tuss bummul?
kanske en platta av teflon som tar upp tennet? eller av rostfri plåt?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Exakt. Jag har nu använt sugen en del, och det är väl hälften kvar av tussen... :D

Hmm... jag får mindre flöde om jag parallellkopplar pumparna. På något vis synkar de sig till att dra i sina membran varannan gång när det blir lite motstånd. Får även lägre flöde om jag seriekopplar dem. En funkar bäst. :P
Fan... måste ha bättre pump.

Och något slags stabilt ställ. Grejerna som följde med duger inte.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

MadModder skrev:Det gör den säkert, men frågan är om den tål den här värmen. Det är ju inte direkt så att man kan smälta tenn på en bilmotor. Kan ju alltid testa, men jag tror det kommer lukta rätt illa om den. :)
Ska du doppa slangen i flytande tenn då? :D Det är riktigt gummi som tål att sitta i ett motorrum med turboaggregat mm! Den används bl a till vakuum styrda wastegate ventiler, och där dom sitter e de varmt!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, hehe iofs. Hjälpte ju faktiskt brorsan att montera magnetventil och så på hans sabb 9-3...

Har lite silikonslang med olika dimensioner hemma, men ingen tillräckligt liten. Detta fungerar visserligen, men känns lite för stort... :D

Bild

Annars kan man ju ta såndär vit plastad gardinlina med fjäder inuti. Man strippar plasten, och trär in fjädern i slangen. Problem solved. ;)
Senast redigerad av MadModder 27 augusti 2007, 15:31:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Andy, du hade rätt. Provade trycka lödkolven direkt mot. 300° och inte ett märke. :)
Köpte vakuumslang med 3mm innerdiameter. Enligt etiketten, men det är 3,5mm. Funkar klockrent. Mycket mjuk och smidig slang. :)

Bild

Men något måste göras åt tennuppsamlaren. Det blir snabbt igensatt där.

[edit]
Det blev mycket bättre med en längre slangstump som uppsamlare. Iofs lite klumpigare, men det fastnade ingenting i filtret nu. Satte en 10cm-slang där.

[edit2]
Under filtret, precis vid hålet där det suger, verkar flussångorna kondenseras och stelna. Det blir som en gulbrun plupp som byggs upp i hålet och aktivt täpper till. Har varit tvungen att plocka ut filtret några gånger nu och rullat det mellan handflatorna för att få bort det.
Fast hellre där än i pumpen. :D

Den nya tennuppsamlaren. Har satt en fjäder runt eftersom slangen har lite för tunnt gods så den sugs ihop annars.
Det är bra att ha samlat på sig saker i skrubben. Stumpen är från en slang som jag köpte till min vattenkylning för många år sen. :D
Bild

Dock har jag upptäckt att den stora silikonslangen torkar och får ytsprickor. När lödkolven är på, blir silikonet alldeles kritvitt och ogenomskinligt. När det har kallnat, är det genomskinligt igen. Sen smälter det fast på lödkolvsdelen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har ett vanligt besinfilter innan vakumpumpen, satt på från början så det får vara kvar, kan ju vara god ide att ha
Skriv svar