Behöver hjälp med logiska grindar
> Och är inte en logisk CMOS ingång hög av sig själv?
Nej, den är i högimpedans läge, och ska *INTE* lämnas "öppen".
Det normala i en hem/kontors miljö är att en öppen CMOS ingång
fungerar som en 50/100 Hz generator.
Detta är "CMOS kurs 1A" och det finns hur mycket som helst skrivet om det...
Sen *kan* det finnas speciella kretsar där man har valt att lägga *interna*
pullup/pulldown, men då är det dokumenterat och av specialla orsaker.
Nej, den är i högimpedans läge, och ska *INTE* lämnas "öppen".
Det normala i en hem/kontors miljö är att en öppen CMOS ingång
fungerar som en 50/100 Hz generator.
Detta är "CMOS kurs 1A" och det finns hur mycket som helst skrivet om det...
Sen *kan* det finnas speciella kretsar där man har valt att lägga *interna*
pullup/pulldown, men då är det dokumenterat och av specialla orsaker.
Gimbal: Då dessa CMOS-ingånger håller en impedans i storleksordningen 1TΩ kommer allt störning att samla sig i dom, därav anledningen till att man ska ansluta ingånger till ett känd nivå.
Att de gamla TTL klarade av att hålla ingången hög är även det en sanning med modifikation, på mitt jobb i militären fanns det ett konstigt fel på en utrustning.... ibland.... och efter mycket letande kom det fram att det var en 74LS-ingång som inte var ansluten, det blev kopplat till VDD via ett 220Ω motstånd och sedan upphörde felen.
Att de gamla TTL klarade av att hålla ingången hög är även det en sanning med modifikation, på mitt jobb i militären fanns det ett konstigt fel på en utrustning.... ibland.... och efter mycket letande kom det fram att det var en 74LS-ingång som inte var ansluten, det blev kopplat till VDD via ett 220Ω motstånd och sedan upphörde felen.
Finns också en koppling med några dioder och ett par trimpottar som gör att man kan justera pulsbredden, precis som du vill ha det. Har tyvärr inte kopplingen i huvudet, men det har säkert någon annan
Annars kan jag försöka komma ihåg i vilket nummer av AoE som jag såg detta...
Principen är i alla fall att man justerar motståndet med potten för den riktning som dioderna leder och får på så vis olika tider...
Tror det var så här när jag tänker efter... (kan hända att det behövs en till inverterare eller annan grind efter för att snygga till pulsen)

/PeterH

Principen är i alla fall att man justerar motståndet med potten för den riktning som dioderna leder och får på så vis olika tider...
Tror det var så här när jag tänker efter... (kan hända att det behövs en till inverterare eller annan grind efter för att snygga till pulsen)

/PeterH