Behöver hjälp med logiska grindar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anto04
Kontakt:

Behöver hjälp med logiska grindar

Inlägg av anto04 »

Hej!

Jag konstruerar ett signalsystem till en modelljärnväg, och då tyckte jag det verkade lämpligt att använda logiska grindar.

Jag vet hur grindar funkar med ettor och nollor, så jag kan sätta ihop en krets själv, i teorin. Däremot behöver jag lite hjälp med det praktiska när man bygger med grindar. Jag har hört att det är viktigt att inte några ingångar lämnas fria och att matningsspänningen måste ligga på 5 volt.

Och vad är bäst i mitt fall? CMOS eller TTL?

Här är en variant av signal som jag ska bygga:

Bild

Jag har satt ihop en sanningstabell enligt nedan:

Bild

MVH Anton
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De gamla hederliga CMOS-kretsarna, som bara heter 4011, 4030 osv, kan matas med upp till 15V, ibland 18V, så ett 12V-system byggs enklast med dessa.

Ska du köra med 5V, och TTL-nivåer på insignalerna (0V, 5V) så kör med 74HCT-kretsarna. Det är strömsnåla CMOS-kretsar med TTL-nivå.

Rent effektmässigt är det nog en fördel att köra med 5V om du ska driva lysdioderna som på schemat. Det blir en ganska hög effektförlust i form av värme ur motstånden om man kör med 12V. 0,2W per motstånd. Man bränner sig på dem efter ett tag. Kör du med 5V, förlorar du endast 0,06W per motstånd, och de blir inte ens ljumna av det.

Egentligen är väl det här ett utmärkt jobb för en µC, men om du inte kan/vill börja med PIC eller AVR eller nåt, är logik vägen att gå.
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Ok. Tack för tipset om 74HCT. Är dessa kännsliga på något sätt som som jag bör känna till? Jag vill ju inte att de ska gå sönder :? . Jag kommer ju inte utsätta dem för något extremt, men hur är det med lödning? Är det bara att koppla ihop som på mitt kopplingsschema och se hur allting funkar?

MVH Anton
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

74xx kretsar rent generellt är inte lika känsliga som 40xx kretsarna är så det bör inte vara några direkta problem med hanteringen av dessa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De är inte känsligare än andra IC. Går bra att löda. Är du osäker, kör med IC-socklar.
Det är bara att koppla som på schemat. Det ska funka. Glöm inte att oanslutna ingångar ska jordas eller dras till +5V.
Även dina styringångar 1-5 måste vara antingen jord eller +5V.
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

MadModder skrev: Glöm inte att oanslutna ingångar ska jordas eller dras till +5V.
Även dina styringångar 1-5 måste vara antingen jord eller +5V.

Ja, det är predis det jag funderar på. Jag tänkte nämligen bygga upp signalsystemet i enheter med konakter emellan, så det fins risk att styringångarna blir oanslutna emellanåt. Finns det nåt sätt att koppla så att ingångarna alltid är anslutna, typ med något motstånd eller liknande?

MVH Anton
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Du sätter dit ett pull up eller down motstånd för att hålla ingången på en bestämd nivå när den inte används. Tex om du har en switch som sätter en ingång till etta så ansluter du även ett motstånd mellan ingången och jord på 5-10 kohm så att ingången inte kan flyta runt när switchen är öppen.
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Ok, tack för hjälpen. Då vet jag nog allt jag behöver veta. :)

MVH Anton
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju inte så att det går sönder om det är oanslutet. Men man vet inte säkert vad som händer på ingångarna.
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Hur är det med timerkretsen 555? Måste ja ha någon särskilld typ som arbetar med samma nivåer som 74HC, eller kan jag använda vilken som helst?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går bra med de billiga. ;)
555 ger ut nästan samma spänningsnivå på utgången som du matar in på Vcc, så det är lugnt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du tar 7555 (CMOS-utgåvan) får du lägre strömförbruk men det är finputs bara. Vill du ha en enkel oscillator tar du en schmitt-trigger inverter och förbinner ett motstånd (100k?) mellan in- och utgången samt en kondensator (10µF?) mellan ingången och GND. Då kommer den att oscillera och då kan du spola hela 555'an, du har ju redan inverter.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En normal ingång till en TTL krets håller sig väl hög rätt så bra utan att anslutas till pullups eller downs. Och i de frekvenser som det handlar om här finns det väl ingen som helst risk för fladder på oanslutna ingångar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

På *TTL* ja, men vem håller på med TTL idag ???
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

vadå, gäller det inte för alla 74LS, HC och allt vad de heter? Är det inte det vi pratar om?
Skriv svar