Tvättmaskinen varnar om att luckan är öppen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Detta var en modern variant som jag inte sett innan men den kan mycket väl innehålla en bimetall ändå men det är inte helt lätt att se på bilderna om så är fallet för det finns lite olika varianter på hur man kan värma upp en bimetall. Ett sätt är då som skrivet att använda en värmetråd som är lindad runt om och som värmer det eller, och som jag misstänker att det ev kan vara i detta fall, en PTC resistor som blir varm när det går ström genom den och som i sin tur får bimetallen att böja sig. En bimetall är normalt inte mässingsfärgad och tunn utan mer blå- svartaktig och runt 1 mm tjock eller så.

Om man tittar på den näst sista bilden så ser man något som liknar en liten rund gråaktig kort cylinder som ser ut att ha kontakt med den svarvtbrända böjda kontakten ovan men under denna kontakt ser det dock ut som det är ännu en kontakt eller metallplatta men den ser ut att vara helt svart på bilden men detta kan mycket väl vara en bimetall som är i direktkontakt med denna cylinder och som samtidigt också agerar strömmatning till denna. Tittar man dessutom på plasten runt om denna cylinder så ser man att det är lite brunaktigt på upphöjningarna som är till för att hålla denna cylinder på plats och det är en färg som kan och brukar uppstå på vissa plaster då det varit ganska så varmt. En PTC blir varm och dessa färger är bara precis just omkring denna cylinder så jag gissar på att det är en PTC som värmer bimetallen som dock inte direkt syns på bilderna men som sitter under den blanka kontakten ovan som det är ett ordentligt svart märke på.

Om lampor och så blinkar så brukar det vara för att då det är digitalt så förräntar sig kretsarna ännu en signal på ett eller annat sätt men då detta ibland helt enkelt bara kan vara ett mycket enkelt blink system så går allt igång ändå om rätt kontakt är sluten. För att veta vad vilka kontakter som skall slutas så måst eman gå igenom funktionen helt så man vet exakt vilka kontakter som sluts. Kopplar man fel så kan man i värsta fall få in 230V på fel ställe vilket kan resultera i ett ordentlig rökmoln från kretskortet.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Jag tror att mäsingsblecket är en växlande strömbrytare, kontakt "A" sluten och "B" öppen när luckan är öppen och tvärt om när luckan är stängd.
Sotningen beror troligtvis på dåligt kontakttryck. Men hela mekaniska funtionen hos enheten behöver verifieras för att veta säkert vad som bör göras.

Drag och vrid lite manuellt på delarna och se vad som rör sig och hur mycket. Då kan du skapa dig en bild av vad som behöver modifieras för att öka kontakttrycket.
Skriv svar