Tvättmaskinen varnar om att luckan är öppen
Tvättmaskinen varnar om att luckan är öppen
Min tvättmaskin har fått nåt spel och varnar om att luckan är öppen, även när den är stängd och därför går det inte längre att tvätta. Hur brukar den där mekanismen fungera? Det lär ju sitta någon form av strömbrytare som slutar när luckan stängs, men jag har letat och hittar verkligen ingen sådan. Jag har aldrig skruvat i tvättmaskiner tidigare men min förhoppning är att någon på detta forum kan ge mig en liten vägvisning!
Min maskin är en Electrolux.
Tackar!
Min maskin är en Electrolux.
Tackar!
Du får hoppas att det är lucklåset som pajat. Har man tur så brukar man kunna fila, slipa borra osv så man får till en reparation av detaljen eller så köper man ett nytt för 500-1000kr.
Jag fick likadant fel på torktumlaren efter att en huvudsäkring gått. Har ett program kretskort på väg hem för 1500:- o jag är inte ens 100% säker på att det är den. Alla givare är i alla fall okej. Det lär kosta avsevärt mer till en tvättmaskin.
Mikael
Jag fick likadant fel på torktumlaren efter att en huvudsäkring gått. Har ett program kretskort på väg hem för 1500:- o jag är inte ens 100% säker på att det är den. Alla givare är i alla fall okej. Det lär kosta avsevärt mer till en tvättmaskin.
Mikael
Har inte själv varit med om att det funnits någon annan kontakt än just lucklåset som hanterar detta och det är ingenting direkt ovanligt att det kan haka upp sig eller helt enkelt lägga av då det slits en del. När luckan stängs så är det en kontakt som slår till som gör att en bimetall blir uppvärmd och sedan finns det olika uppbyggnader med den vanligaste är att bimetallen trycker på en liten plastdetalj som låser luckan. Precis när den gör det så trycker den till ännu en kontakt som då ger information till elektroniken eller mekaniken att luckan är stängd och låst vilket sätter igång tvättprogrammet. Så allt har med lucklåset att göra och det kan ibland vara lite jobb att komma åt det.
Ett alternativ är att ta det uppifrån med andra ord ta bort hela ovanplåten och arbeta härifrån med den men på vissa maskiner kan det vara en hel del grejer i vägen och väldigt trångt så man knappt kommer åt men om inte så kan detta ibland vara den snabbaste vägen. Det andra sättet är att ta det framifrån där det sitter och då måste du lossa gummibälgen som bla tätar mot luckan och denna bälg sitter normalt fast med en tunn ståltråd eller liknande som är ihop skruvat någonstans med sig själv och detta ställe kan ibland vara lite gömt och svårt att se men det finns där det är bara att följa tråden annars. Men när du lossat gummibälgen där lucklåset sitter lite (du behöver inte lossa den helt runt om) så får du hålla i låset och lossa skruvarna för annars kan det ramla ner och vara svårt att få tag på men då kan du dra ut det och dess sladdar och undersöka det närmre.
Dra givetvis ur kontakten till maskinen när du håller på med den och låt den stå så ett antal minuter för säkerhets skull så att allt är urladdat så att säga.
Ett alternativ är att ta det uppifrån med andra ord ta bort hela ovanplåten och arbeta härifrån med den men på vissa maskiner kan det vara en hel del grejer i vägen och väldigt trångt så man knappt kommer åt men om inte så kan detta ibland vara den snabbaste vägen. Det andra sättet är att ta det framifrån där det sitter och då måste du lossa gummibälgen som bla tätar mot luckan och denna bälg sitter normalt fast med en tunn ståltråd eller liknande som är ihop skruvat någonstans med sig själv och detta ställe kan ibland vara lite gömt och svårt att se men det finns där det är bara att följa tråden annars. Men när du lossat gummibälgen där lucklåset sitter lite (du behöver inte lossa den helt runt om) så får du hålla i låset och lossa skruvarna för annars kan det ramla ner och vara svårt att få tag på men då kan du dra ut det och dess sladdar och undersöka det närmre.
Dra givetvis ur kontakten till maskinen när du håller på med den och låt den stå så ett antal minuter för säkerhets skull så att allt är urladdat så att säga.
Man kan väl säga så här att mer eller mindre allt går att laga frågan är bara om du har grejerna för det och kunskaperna då det inte för sällan kan behöva göras nya detaljer som tex blivit slitna men har du tur så är det kanske bara kontakterna som blivit smutsiga så det är dålig kontakt och då är det bara att rengöra dom med lite fint sandpapper vilket är lätt fixat. Har du otur så är det däremot något som är så pass slitet så du måste göra en ny detalj om det inte går att fixa på annat sätt. Dessa lås är däremot ganska så enkelt uppbyggda så man brukar kunna se ganskls så omgående om man öppnar det vad som är fel. Dom kan dock vara knepiga att öppna då dom inte är gjorda för att lagas men limma ihop den sedan annars med superlim om det inte går att få ihop den på något annat säkert sätt.
Nu har jag lyckats plocka bort låsmekanismen och tydligen är elektroniken (Bitron DL-S1) bränd. Det verkar ha gått lite väl mycket ström där, plasten är helt svärtad.
Så här ser grejerna ut.

Med hjälp av Henrys eminenta förklaring tror jag att jag lyckats begripa lite av vad som händer. Det är den svärtade delen som är bimetallen, förstår jag, och när denna värms upp pressas den svarta plastbiten till höger på bild två upp och "stänger" låset (det syns lite i första bilden om man kollar uppe längs vänstra sidan i höjd med den brända plasten). Samtidigt sluts alltså kretsen som gör att tvättprogrammet kan gå igång.
Så... Låt säga att jag löder fast en tråd mellan spolen och pinnen som går vidare till resten av elektroniken... tror ni det kan fungera då?
Eller har ni något annat tips?
Förresten. Vad har det där vita hjulet för funktion? Det verkar göra så att en liten järnpinne i spolen ruckas fram och tillbaka.
Edit: Aha! Så är det så klart: Järnpinnen var tydligen spolens kärna och när kärnan flyttas knuffar den hjulet som i sin tur gör att "plastlåset" trycks ner en bit igen. Hmmm....
Tack återigen!
Så här ser grejerna ut.

Med hjälp av Henrys eminenta förklaring tror jag att jag lyckats begripa lite av vad som händer. Det är den svärtade delen som är bimetallen, förstår jag, och när denna värms upp pressas den svarta plastbiten till höger på bild två upp och "stänger" låset (det syns lite i första bilden om man kollar uppe längs vänstra sidan i höjd med den brända plasten). Samtidigt sluts alltså kretsen som gör att tvättprogrammet kan gå igång.
Så... Låt säga att jag löder fast en tråd mellan spolen och pinnen som går vidare till resten av elektroniken... tror ni det kan fungera då?
Förresten. Vad har det där vita hjulet för funktion? Det verkar göra så att en liten järnpinne i spolen ruckas fram och tillbaka.

Edit: Aha! Så är det så klart: Järnpinnen var tydligen spolens kärna och när kärnan flyttas knuffar den hjulet som i sin tur gör att "plastlåset" trycks ner en bit igen. Hmmm....
Tack återigen!
Hm. Mig veterligen har det inte varit någon åska här i sommar överhuvudtaget, om det inte kan gå stora strömspikar från nån transformatorstation några mil ifrån?Icecap skrev:Ser ut som ett offer för åska. Vad jag kan se är det sot/metallånga som har lagt sig som smuts, hade det varit överhettning under längre tid hade plasten blivit deformerat och det ser jag ingen tecken på.
Alltså måste det vara "hårt och snabbt" = åska.
Humm NjaaDecamber skrev:Nu har jag lyckats plocka bort låsmekanismen och tydligen är elektroniken (Bitron DL-S1) bränd. Det verkar ha gått lite väl mycket ström där, plasten är helt svärtad.
<Snip>
Förresten. Vad har det där vita hjulet för funktion? Det verkar göra så att en liten järnpinne i spolen ruckas fram och tillbaka.![]()
Tack återigen!

Du börjar resonemanget lite baklänges där. Men bättrar dig med din Edit:.
Spolen och magneten är ansvariga för att låsa tvättmaskinen.
Mässingsblecket är inte en bimetall utan den strömbrytare som ska känna av att det är låst.
Sotet verkar komma från brända kontaktytor. Gör rent kontakt ytorna som föreslogs av Henry, med ett superfint sandpapper.
Men innan du börjar slipa järnet så försök att verifiera funktionen manuellt. Det kan mycket väl tänkas att det är mer komplext än vad jag kan se av bilderna.
Ett litet tipps för att känna igen en bimetall: Oftast (inte alltid) i konstruktioner som denna sitter en motståndstråd lindad tunt bimetallen. Tråden är ett värmeelement för att få bimetallen att böja sig av värmen. Annars så kan bimetallen få sin värme från något chassi eller liknande av metall till en effektförbrukare vars temperatur behöver övervakas.
Därför känner jag mig säker på att ditt lås inte innehåller någon bimetall.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Sådär svart var det i dörrkontakten i mitt kylskåp förut, och lampan blinkade och hade sig. Blixten har aldrig slagit ner här i närheten, eller orsakat något på elnätet jag är ansluten till.
Varje gång jag öppnar eller stänger kylskåpet, blir det en liten gnista mellan kontaktblecken. Detta bränner på metallen och plasten runtom blir svart efter ett tag. Jag putsade bort "sotet" och satt i en starkare fjäder så det blev bättre kontakt, och mindre kontaktstuds.
Varje gång jag öppnar eller stänger kylskåpet, blir det en liten gnista mellan kontaktblecken. Detta bränner på metallen och plasten runtom blir svart efter ett tag. Jag putsade bort "sotet" och satt i en starkare fjäder så det blev bättre kontakt, och mindre kontaktstuds.