Detta är för att det inverterade värdet blir fel eftersom du förmodligen aldrig kommer upp i 1023. Ex: om y är 302 och x är 302 i mitten av skärmen, blir x mätt i inverterad riktning 1023-302=732 och (302+732)/2=517 och vips så blev det fel... Om du förstår hur jag menarspeakman skrev: Använder man ett finger så felar det mer på nedre delen av displayen än den övre.
MCU's AD och Touchscreen -Hur får precission med ett finger
Kraco: Ska prova så snart jag kan så får vi se vad som händer. Men kalibreringen är inte linjär, 0 på AD är inte pixel 0 på skärmen, lika lite som 1023 från AD är pixel 320 på skärmen.
Icecap: Vad spelar det för roll? Det är en tydlig skillnad på värdet från "inte tryckt" och "tryckt så långt ut i kanten som går". Kommer bara inte ihåg siffrorna, men det råder aldrig någon tveksamhet.
Kanske fladdrar den upp till 20 vid otryckt, och börjar på 100 vid tryckt. Ungefär. Kanske.
EDIT:
Kraco: Kanske blev rörigt, men x i inverterad pol. borde *teoretiskt* ge 732, och 1023 - 732 är ju 302, precis som det ska vara, och är med ett spetsigt föremål. Tanken med inverterad polaritet är att ena pol. ska mäta ena "kanten" på fingret, och andra pol. ska mäta andra "kanten", och medelvärdet borde då bli mitten av fingret.
Ungefär åt det hållet.
Icecap: Vad spelar det för roll? Det är en tydlig skillnad på värdet från "inte tryckt" och "tryckt så långt ut i kanten som går". Kommer bara inte ihåg siffrorna, men det råder aldrig någon tveksamhet.
Kanske fladdrar den upp till 20 vid otryckt, och börjar på 100 vid tryckt. Ungefär. Kanske.
EDIT:
Kraco: Kanske blev rörigt, men x i inverterad pol. borde *teoretiskt* ge 732, och 1023 - 732 är ju 302, precis som det ska vara, och är med ett spetsigt föremål. Tanken med inverterad polaritet är att ena pol. ska mäta ena "kanten" på fingret, och andra pol. ska mäta andra "kanten", och medelvärdet borde då bli mitten av fingret.
Ungefär åt det hållet.
Absolut! Bara att jag upptäckte dom *efter* kortet var ritat (vilket det heller inte var jag som gjorde iof).
Med en sådan hade jag kunna kört den direkt från huvudprocessorn istället, och det finns t.o.m. färdiga drivrutiner för de vanligare modellerna, ADS7843 t.ex..
Är huvudet dumt får tangentbordet lida!
Med en sådan hade jag kunna kört den direkt från huvudprocessorn istället, och det finns t.o.m. färdiga drivrutiner för de vanligare modellerna, ADS7843 t.ex..
Är huvudet dumt får tangentbordet lida!
Jag håller inte med om att man fångar de olika sidorna av fingert vid att vända polariteten!
Kontaktpunkten är att betrakta som ett punkt, om du får olika värden (kompenserat för polariteten) är det olinjaritet i pekplattan som är orsaken.
Det man i essens har är 2 potentiometra som har deras rörliga punk ihopkopplat och sedan har man tillgång till de 4 ytterledare.
Om kontaktpunktet är brett minskas den totala motståndet på ytan men det är allt, har du ett offsetfel eller ett drivningsfel blir problemet förstärkt av detta men kontaktpunktet är likaväl 1 punkt.
Kontaktpunkten är att betrakta som ett punkt, om du får olika värden (kompenserat för polariteten) är det olinjaritet i pekplattan som är orsaken.
Det man i essens har är 2 potentiometra som har deras rörliga punk ihopkopplat och sedan har man tillgång till de 4 ytterledare.
Om kontaktpunktet är brett minskas den totala motståndet på ytan men det är allt, har du ett offsetfel eller ett drivningsfel blir problemet förstärkt av detta men kontaktpunktet är likaväl 1 punkt.
TI har en App Note angående detta, Reducing Analog Input Noise in Touch Screen Systems, http://focus.ti.com/lit/an/sbaa155/sbaa155.pdf
Det är väl beskrivet både hur man detekterar var någon trycker samt hur hårt(?)
En liten fråga om jag får sno tråden lite, Var kan jag köpa små grafiska displayer, 128x64 ->240x320, med touchscreen för diverse små projekt hemma?
Håll till godo och tack & bock
Det är väl beskrivet både hur man detekterar var någon trycker samt hur hårt(?)
En liten fråga om jag får sno tråden lite, Var kan jag köpa små grafiska displayer, 128x64 ->240x320, med touchscreen för diverse små projekt hemma?
Håll till godo och tack & bock
Provade förresten era tips, och inget har hittills gett någon öka precision (säkert inget fel på dom, men mina gamla rutiner fungerade lika bra tyvärr).
Gör nu också så att jag kräver att samtliga samplingar som jag använder i medelvärdesberäkningen i "slutet" måste vara inom rimliga gränser, så "hoppar" värdena för mycket så börjar den om att sampla till beräkningen.
Den blev trögare att trycka på eftersom man måste trycka ganska hårt innan värdena stabiliserar sig när man använder finger, men med ett spetsigt föremål så går det direkt mycket bättre.
Jag börjar helt enkelt tro att touchen är designad för "pennor" i första hand, och därav begränsningen med fingrar.
Gör nu också så att jag kräver att samtliga samplingar som jag använder i medelvärdesberäkningen i "slutet" måste vara inom rimliga gränser, så "hoppar" värdena för mycket så börjar den om att sampla till beräkningen.
Den blev trögare att trycka på eftersom man måste trycka ganska hårt innan värdena stabiliserar sig när man använder finger, men med ett spetsigt föremål så går det direkt mycket bättre.
Jag börjar helt enkelt tro att touchen är designad för "pennor" i första hand, och därav begränsningen med fingrar.
Kan tillägga att det fungerar, dock halvdåligt, att använda fingret på de flesta pocketpcs och liknande jag kört. Men det är knappast någon sämre precision än på industriella skärmar som oftast har knappar större än ett finger. Så ska man använda fingret så är det helt enkelt stora knappar som gäller, är det dessutom en skärm som är < 3" så täcker ju endå fingret upp nästan hela skärmen så man inte ser någotIcecap skrev:Om det är en QVGA (320x240) med touch (har själv köpt av ScanCraft) är det gjorda för mobiler/PocketPC och deras stylus.
