MCU's AD och Touchscreen -Hur får precission med ett finger

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kraco

Inlägg av Kraco »

speakman skrev: Använder man ett finger så felar det mer på nedre delen av displayen än den övre.
Detta är för att det inverterade värdet blir fel eftersom du förmodligen aldrig kommer upp i 1023. Ex: om y är 302 och x är 302 i mitten av skärmen, blir x mätt i inverterad riktning 1023-302=732 och (302+732)/2=517 och vips så blev det fel... Om du förstår hur jag menar :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kraco: Ska prova så snart jag kan så får vi se vad som händer. Men kalibreringen är inte linjär, 0 på AD är inte pixel 0 på skärmen, lika lite som 1023 från AD är pixel 320 på skärmen.

Icecap: Vad spelar det för roll? Det är en tydlig skillnad på värdet från "inte tryckt" och "tryckt så långt ut i kanten som går". Kommer bara inte ihåg siffrorna, men det råder aldrig någon tveksamhet.
Kanske fladdrar den upp till 20 vid otryckt, och börjar på 100 vid tryckt. Ungefär. Kanske. :)

EDIT:
Kraco: Kanske blev rörigt, men x i inverterad pol. borde *teoretiskt* ge 732, och 1023 - 732 är ju 302, precis som det ska vara, och är med ett spetsigt föremål. Tanken med inverterad polaritet är att ena pol. ska mäta ena "kanten" på fingret, och andra pol. ska mäta andra "kanten", och medelvärdet borde då bli mitten av fingret.
Ungefär åt det hållet. :)
Kraco

Inlägg av Kraco »

Hmm, så kanske det är , blir hur som helst för mycket för min lilla hjärna ;) Learn by doing is the way of life ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför inte använda en av de IF-kretsar som är specifikt konstruerade att sitta mellan en uC och en pekskärm, förmodligen en mycket billigare lösning.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Absolut! Bara att jag upptäckte dom *efter* kortet var ritat (vilket det heller inte var jag som gjorde iof).
Med en sådan hade jag kunna kört den direkt från huvudprocessorn istället, och det finns t.o.m. färdiga drivrutiner för de vanligare modellerna, ADS7843 t.ex..
Är huvudet dumt får tangentbordet lida! :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag håller inte med om att man fångar de olika sidorna av fingert vid att vända polariteten!

Kontaktpunkten är att betrakta som ett punkt, om du får olika värden (kompenserat för polariteten) är det olinjaritet i pekplattan som är orsaken.

Det man i essens har är 2 potentiometra som har deras rörliga punk ihopkopplat och sedan har man tillgång till de 4 ytterledare.

Om kontaktpunktet är brett minskas den totala motståndet på ytan men det är allt, har du ett offsetfel eller ett drivningsfel blir problemet förstärkt av detta men kontaktpunktet är likaväl 1 punkt.
74

Inlägg av 74 »

TI har en App Note angående detta, Reducing Analog Input Noise in Touch Screen Systems, http://focus.ti.com/lit/an/sbaa155/sbaa155.pdf

Det är väl beskrivet både hur man detekterar var någon trycker samt hur hårt(?)

En liten fråga om jag får sno tråden lite, Var kan jag köpa små grafiska displayer, 128x64 ->240x320, med touchscreen för diverse små projekt hemma?

Håll till godo och tack & bock
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Vi köper av ScanCraft, men dessa är inte enkla att pyssla med, då dom helst kräver en LCD-kontroller.
Förhoppningsvis finns enklare varianter (seriella med inbyggd kontroller är t.ex. att föredra).
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Provade förresten era tips, och inget har hittills gett någon öka precision (säkert inget fel på dom, men mina gamla rutiner fungerade lika bra tyvärr).
Gör nu också så att jag kräver att samtliga samplingar som jag använder i medelvärdesberäkningen i "slutet" måste vara inom rimliga gränser, så "hoppar" värdena för mycket så börjar den om att sampla till beräkningen.
Den blev trögare att trycka på eftersom man måste trycka ganska hårt innan värdena stabiliserar sig när man använder finger, men med ett spetsigt föremål så går det direkt mycket bättre.

Jag börjar helt enkelt tro att touchen är designad för "pennor" i första hand, och därav begränsningen med fingrar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det är en QVGA (320x240) med touch (har själv köpt av ScanCraft) är det gjorda för mobiler/PocketPC och deras stylus.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ett tips som vi körde med i taxin på deras touchskärmar var att använda nageln. Med fingret fick man trycka HÅRT.

Man håller alltså tummen och pekfingret som ett "ok"-tecken sen så pekar man bara med pekfingret, funkade supert då.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Icecap: Misstänker skarpt att fingeranvändning inte är aktuell.

v-g: Skönt (för mig) att höra att det bevisligen finns andra med liknande problem.
Kraco

Inlägg av Kraco »

Icecap skrev:Om det är en QVGA (320x240) med touch (har själv köpt av ScanCraft) är det gjorda för mobiler/PocketPC och deras stylus.
Kan tillägga att det fungerar, dock halvdåligt, att använda fingret på de flesta pocketpcs och liknande jag kört. Men det är knappast någon sämre precision än på industriella skärmar som oftast har knappar större än ett finger. Så ska man använda fingret så är det helt enkelt stora knappar som gäller, är det dessutom en skärm som är < 3" så täcker ju endå fingret upp nästan hela skärmen så man inte ser något :D
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Vi har en större skärm här som det också är touchscreen på, men den är på c:a 12" och 640x320 pixlar. Den är det inga problem att använda fingret på. Mycket stor precision.
Antagligen är det så att de mindre skärmarna är gjorda för stylus.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På min PPC kan jag göra lite grejer med mitt finger, det blir dock bäst att använda stylusen eller nageln, helt enkelt för att "knapparna" är för små.
Skriv svar