LCD slocknar av blixtljus?!
LCD slocknar av blixtljus?!
En fenomen som jag aldrig sett eller hört talas om tidigare har idag drabbat mig. Vi (företaget jag jobbar på) skickade iväg en produkt på fotografering idag men så fort blixten "går av" så slocknar alla bildpunkter på vår LCD?!?!
LCD:n är en monokrom punktdisplay (128x64) med backlight.
I den färdiga produkten går det att lösa problemet genom att initiera om displayen var 5:e sekund eller så... så det är ingen större fara, dock väldigt irriterande för fotografen!
Någon teori om varför detta sker av blixtljus. Skulle det även kunna hända av starkt (konstant) ljus?
LCD:n är en monokrom punktdisplay (128x64) med backlight.
I den färdiga produkten går det att lösa problemet genom att initiera om displayen var 5:e sekund eller så... så det är ingen större fara, dock väldigt irriterande för fotografen!
Någon teori om varför detta sker av blixtljus. Skulle det även kunna hända av starkt (konstant) ljus?
Ok, bra att få den informationen! Kunde ju annars misstänka att vi valt en ovanligt dålig display...Icecap skrev: Detta fenomen är inte helt ovanligt på COG-displayer.
Varför inte?! Och var är "normalt ljus" då? =) Med blixt i en studio får man en kontrollerad miljö som fotografen lär sig, som alltid har samma förutsättningar, färgtemperatur osv. Blir dessutom lite svalare i studion av att slippa använda stora lampor. Lång slutartid ger dessutom mer brus och större risk för kamera-skakoskärpa...MadModder skrev:En fotograf som irriterar sig på att inte kunna använda blixt...
Ja då är det ju lite svårare förstås. Är det en prototyp där ljuset kommer åt kanterna på displayen (så man kan tejpa där också) eller sitter den bakom en ram?
Om det inte går att hindra ljuset mer finns det väl några val:
-Byta display
-Initiera displayen stup i ett
-Detektera blixten med en fotodiod el liknande och intiera direkt efter
Om det inte går att hindra ljuset mer finns det väl några val:
-Byta display
-Initiera displayen stup i ett
-Detektera blixten med en fotodiod el liknande och intiera direkt efter
Jo jag vet hur dom ser ut. Det jag syftate på var om produkten som displayen sitter i var en prototyp utan inkapsling eller nåt sånt. Då skulle ju onödigt ljus komma in från sidan men är den inkapslad och klar så att ljuset bara kommer in från displayytan finns det väl inte så mycket att göra.
Möjligtvis kan man tejpa kanten av undre glaset som vätter mot chipet.
Man kan prova att göra displayramen lite tajtare också så att den synliga displayytan blir mindre (prova med tejp först).
Möjligtvis kan man tejpa kanten av undre glaset som vätter mot chipet.
Man kan prova att göra displayramen lite tajtare också så att den synliga displayytan blir mindre (prova med tejp först).