115-120mm hålsåg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
J10

115-120mm hålsåg

Inlägg av J10 »

Tjo!

Det är såhär att jag skulle behöva göra mig ett par hål som är en sisådär 115-120mm i diameter i en typ 1mm plåt i ett datorchassi.
Frågan är hur man gör detta smidigast och snyggast.
Att gå på den med dremel på frihand känns inte som något bra alternativ.
Jag har hittat ett dremeltillbehör som verkar intressant men inte hittat någon som säljer det i sverige och amazon ville ej skicka det hit, http://www.amazon.com/Dremel-678-01-Circle-Cutter-Straight/dp/B000HI5WTY.
Någon som sett en sådan i någon butik i sverige? Verkar ju som ett användbart tillebehör då jag har både en dremel och hårdmetallfräsar så det räcker.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevlig pryl! :)

Men en sådan är ju inte svår att bygga själv. Den behöver inte ens vara av metall.

Jag använde en ståltråd och spik till sticksågen när jag skulle såga ut ett hål på ca 1 meter i diameter. :)

Har provat att fräsa ut ett hål i ett datorchassi med Dremeln. Det slutade med att jag gav upp och borrade massa hål som jag klippte upp. Det var inte helt problemfritt direkt. Så se till att du verkligen har rätt sorts fräsar och att Dremeln orkar med den jobbiga plåten som datorchassin brukar vara gjorda av.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag kollade på dremeleurope.com efter "Dremel 678-01" men det blev 0 resultat.

Funderat på en sån här: Överfrästillsats till Dremel Med den skall det gå att göra runda hål, den fungerar som en handöverfräs.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har dremlat två 120mm hål på fri hand med dremel. Funkar utmärkt. Rita upp och dremla på med dremeln utanför cirkeln så att kapskivans radie är åt samma håll som cirkelns typ.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

En sådan sak har jag. Kom med i en tillbehörslåda ifrån Dremel. 698 heter den enligt Dremel själva. Dock aldrig testat den så vet inte hur bra den funkar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en plåtnibbler och något som håller cirklen borde funka

har funderat på att köra en dremmel med en liten hårmetallfräs och kylvätska
monterad som en överhandsfräs, någon som provat?
J10

Inlägg av J10 »

Purre: Du säljer den inte för en billig peng? :)
Verkar den vara något att ha?

Annars blir det nog en Överfräs som tidigare nämnts.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Sitter bara på en sådan men hade jag haft en till så hade jag sålt den. Har tänkt använda den för ett tag sen men inte blivit av så sparar den då helst för det lär säkert dyka upp igen då man ska göra något
Skriv svar