Göra något av en LM324N??
- ElectricMan
- Kontakt:
Göra något av en LM324N??
Är det någon som vet om man kan göra något av en LM324N?
Det ska inte vara för svårt och inte för många kringomponenter......
squiz3r pratade om någon batteri testare men jag hittar absolut nada!
Det ska inte vara för svårt och inte för många kringomponenter......
squiz3r pratade om någon batteri testare men jag hittar absolut nada!
En 4-bitars batteri testare va det roligaste jag kunde komma på.
"squiz3r pratade om någon batteri testare men jag hittar absolut nada!"
Jag förklarade hur en spänningsdelare fungerar och föreslog att du skulle söka på "comperator" och svaret jag fick va: "Äh! Det behöver jag inte kunna(än)". Om du inte är villig att söka på det kan jag inte förklara för dig hur du ska bygga den... Om du har några mer specifika frågor på hur den fungerar sen när du har läst lite så kan jag försöka förklara det
Edit: En 4bitars VU-meter går också att bygga, det är i princip samma krets som batteri testaren.
Mvh. Daniel Andersson
"squiz3r pratade om någon batteri testare men jag hittar absolut nada!"
Jag förklarade hur en spänningsdelare fungerar och föreslog att du skulle söka på "comperator" och svaret jag fick va: "Äh! Det behöver jag inte kunna(än)". Om du inte är villig att söka på det kan jag inte förklara för dig hur du ska bygga den... Om du har några mer specifika frågor på hur den fungerar sen när du har läst lite så kan jag försöka förklara det

Edit: En 4bitars VU-meter går också att bygga, det är i princip samma krets som batteri testaren.
Mvh. Daniel Andersson
- prototypen
- ElectricMan
- Kontakt:
sodjan:
VAD ska jag bygga då?
squiz3r:
Varför jag skrev att jag inte behövde kunna det var för att det finns INGET om comparator... En vu mätare ska jag bygga av en bättre komponent
MadModder:
Du har helt rätt
Prototypen:
Helt i min stil men jag har bara den komponenten hemma och några mostånd och kondingar. Så jag tänkte inte spränga den här gången
Henry:
Berätta mer! Jag har inte hittat något schema så om du har det så visadet
VAD ska jag bygga då?
squiz3r:
Varför jag skrev att jag inte behövde kunna det var för att det finns INGET om comparator... En vu mätare ska jag bygga av en bättre komponent
MadModder:
Du har helt rätt

Prototypen:
Helt i min stil men jag har bara den komponenten hemma och några mostånd och kondingar. Så jag tänkte inte spränga den här gången

Henry:
Berätta mer! Jag har inte hittat något schema så om du har det så visadet

- prototypen
Det är denna princip på uppkoppling som jag använder:
http://www.cpemma.co.uk/graphics/erg_pwm_sch.gif
Transistorn och det omkring som tex fläkten använder jag annat för beroende på vad jag vill styra. Dioden skall däremot vara med om du styr en motor eller något induktivt, kraftigare variant om det är större motorer.
http://www.cpemma.co.uk/graphics/erg_pwm_sch.gif
Transistorn och det omkring som tex fläkten använder jag annat för beroende på vad jag vill styra. Dioden skall däremot vara med om du styr en motor eller något induktivt, kraftigare variant om det är större motorer.