Returned energy dump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kul liten Java-applet... Jag får dock inte helt klart för mig hur den funkar! I min simulering stiger spänningen långt över 35V (närmare 70V), visserligen under en ganska kort tid men jag tycker det saknas någon form av trigger för att kunna se exakt under hur lång tid spänningen stiger... Jag har tolkat det som att "last" i detta fall är drivarna till stegmotorerna (med motorer inkopplade förståss :roll: ) , "puls" är en funktion för att simulera att motorerna stannar, och dump-dioden är en extra feature som MM lagt till (kul idé för övrigt).

Problemet under min simulering är att det går lika mycket eller mer ström genom lasten än genom dumpkretsen vilket gör att det är lasten som ändå tar en stor del av smällen?!

MM: Du som lyckats klura ut hur Falstad-simulatorn jobbar kanske kan förtydliga? Hur får du in schemat t.ex.? Du kan väl inte sitta och mata in koden direkt, det måste väl gå att rita in ett schema som genererar koden?

/PeterH
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

PeterH
Att lasten (motorerna) förbrukar största delen av överspänningen stämmer bra med vad Gecko skrev.

När en motor stannar och skapar överspänning förbrukas den spänningen av de andra två, visserligen genom att passera styrkorten men ändå.
Det borde ju betyda att styrkorten klarar överspänning i korta pulser.
Den magiska röken utvecklas av värmen i längre överspänning eller utdragen tortyr. (Eller hur, MadModder?) :wink: :P
Endast en mindre del når storkondingen och dumpkretsen.
Dumpkretsen behövs nog som mest när två eller tre motorer stannar samtidigt.

Skapa egna kretsar gör du genom att stoppa simuleringen, öppna circuits-menyn, välj blank circuit.
Komponenter och tåtar finns i högerklick-menyn.
Ändra värde på en komponent gör du genom att högerklicka på den och välj Edit.

Det finns också ett gäng användbara kretsar under circuits-menyn att kika på.

Du kan exportera din krets i textformat med File-meny/Export
Senast redigerad av Knotas 10 augusti 2007, 11:09:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack Knotas! låter kul... så snart man får lite "lek-tid" ska jag sätta mig och pyssla... just nu är det gräsklippning, återvinning, disken och besök från norge som gäller 8)

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag är lika förbryllad över den inledande överspänningen som du. Det finns ingen logisk förklaring. Måste vara någon bugg...
Sen är det lite svårt att simulera drivkort och motorer mha bara ett par strömbrytare. Så det blir inte helt rättvist. Det går ju att byta ut 22Ω-motståndet till något mindre (och tåligare) för att få en snabbare urladdning.

Jag förstod inte först hur jag skulle ändra storlek och flytta på komponenter och kopplingar, men det finns under menyalternativet Other. Drag selected = flytta en komponent, drag row och column är lite speciella... drag post = flytta kopplingspunkt. osv.
Sen går det inte att koppla ihop ledningar var som helst, utan endast på utsatta kopplingspunkter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var förresten just det simuleringsprogrammet jag använde när jag fick de konstiga tiderna. :)

Det här med att spänningen går upp verkar vara en bugg. Jag provade att sätta en switch till matningspänningen och när jag stängde av/på spänningen flera gånger så försvann ibland "extra-spänningen". Ibland kom det ingen extra-spänning alls. Men hos mig var den 10V istället för de 60V som du fick.

Misstänker helt klart att det är en bugg.
Men det är ändå ett användbart program att testa idéer med. Jag använder alltid detta först. När jag ser att grund-idén fungerar så övergår jag till labbplatta tills allt fungerar precis som jag vill. Sedan Eagle och.. ja ni vet. :)
Användarvisningsbild
E85

Re: Returned energy dump

Inlägg av E85 »

Funkar den här kretsen bra eller finns det nån som funkar bättre? Ska sätta ihop min fräs nu äntligen är det tänkt men jag ligger alldeles för nära maxgränsen 35V. När jag simulerar den här kretsen får jag problem när jag likriktar en AC-källa men inte när jag sätter in en DC direkt. Förstör likriktarbryggan funktionen eller?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja... det är bara det att du måste sätta en liten glättningskondensator innan dumpkretsen också, så att det verkligen kommer likspänning in till den. Gör du inte det kommer dumpkretsen att aktiveras 100ggr i sekunden då det är nollgenomgång, och då känner den ju att det är högre potential i buffertkondensatorerna än i inspänningen. ;)
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag tror det var simuleringsinställningarna jag hade som inte ville funka med en tidsberoende spänningskälla. Jag har provat originalkretsen med likspänning nu:

X-axel = Ström från I1 (se schema)
Y-axel = Spänning ut (orange) och effekt i 33ohm resistorn (grön)

Bild

Det här är kretsen. I1 är en strömkälla som motsvarar X-axeln i grafen ovan. Vet inte om det är korrekt men verkar funka...

Bild

Hur stor ström kan det handla om från motorn tro?
Skriv svar