Rekylfri tennsug

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det låter ganska lustigt när jag har pumparna igång. :)
http://madmodders.se/temp/Ljud/membranpumpar.mp3
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är för att pumparna inte har exakt samma varvtal vilket gör att det blir en överlagrad ton på vad som låter som runt 0.5 Hz eller så och det är den som man hör som att ljudet går upp och ner i frekvens. Det finns ett visst ord för detta har jag för mig men kommer inte på det ljust nu.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det kallas interferens :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tänkte skriva det med men var säker på att det hette något annat när det handlade om ljud. :) Men roligt låter det i alla fall, nästan som något från någon 60-tals rymdfilm eller så. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Phasing är ett annat ord. Eller frekvensfeedbackmodulering om man vill vara sån. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja phasing var det som jag tänkte på. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det är ju en fint svenskt ord! :lol:
Det där ljudet hörs i många intron i crackade spel på C64.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Japp! Trots att jag hört det många gånger så hade jag ingen aning om att det var två samplade pumpar. :D
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

angående: "Rekylfri tennsug"

man tager två stycken lika dana tennsugar
monterar ihop dem med tejp eller buntband, man sätter den ena i motsatt riktning, och gör något annordning så man kan trycka av båda knapparna samtidigt, den ena lödsugen används för att suga upp tennet och den andra bara för att ta bort rekylen (eftersom den rör sig i motsatt riktning)

Har provat! det funkar!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tänkte bara säga att jag körde en omgång med det jag gjorde med kjells avlödningsspets igår på kvällen, behövde en sak och värmde upp kolven och började annvända den , och eftersom det fungerade så underbart bra så fortsatte jag av bara farten och provade hur mycket jag kunde få loss från ett vanligt dubbelsidigt skrotkort, allt funkade perfekt, så det rekomenderas, det ända som jag råkade ut för är att min vakumpump ger för stort undertryck så slangen upp till spetsen sugs ihop för lätt, skall letas fram någon annan silikonslang med kraftigare gods
Tant Al

Inlägg av Tant Al »

Bild

Tack för svar och bilder på direkt trycklufts- resp ejektordriven tennsug.

I helgen återfann jag en tennsug som jag ursprungligen tillvaratog i en sopcontainer på ett ställe där jag praktiserade för många år sedan. De kopplades visst till någon slags "centralsugburk" som satt här och var.

Ventilstången på min tennsug är något bockad men tennsugen borde väl gå att fixa till igen. Någon som vet om den här typen förekommer fortfarande och om det går att få tag i delar?

Vad kostar billigaste ejektor, pump e.dyl. som kan duga?

Jag har även Googlat efter tryckluftsdriven tennsug, men de verkar inte finnas att köpa längre? Eller?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har jag likadan lödkolv och avlödningsspets som grym.
Dock skulle jag nog behöva en pump med högre flöde. Nu hinner lite lite tenn fastna på kanten där röret slutar.
Sen sätter sig det mesta av lödtennet fast på filtret, så när man plockar bort tennet följer lite filtermaterial med bort. :P
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tant Al: den sugen du hittat funkar bra, men sätt gärna på en bit slang längst fram som förhindrar att du "skrapar sönder" något vid användandet...

När det gäller sug så har någon här i forumet tipsat om en vanlig kompressor från ett gammalt kylskåp, jag vet inte om det räcker men en gammal kompresor kanske går att hitta på skroten (återvinningen) eller hos någon reparationsfirma för kylskåp.

/PeterH
Tant Al

Inlägg av Tant Al »

Ja, PeterH, för nuet sitter bara en jäms vid metallspetsen avbruten slang, som kan vara av teflon, så det är en av de delar jag skulle behöva förnya. Är det OK med teflon ur ESD-synpunkt?

Ang kompressor råkar jag ha en gammal klotliknande svart historia stående i garaget. Den är plockad för länge sedan från ett skrotat frysskåp på den tiden när det inte talades om hål i ozonskiktet. :wink:

Jag funderade faktiskt häromdagen lite på om inloppssuget från den kompressorn möjligen, möjligen skulle kunna räcka till tennsugen. Någon här som testat?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, dom ger bra undertryck men flödet är dåligt men det kan man ju hjälpa upp med en vakumtank, en gammal brandsläckare fungerar bra
Skriv svar