Fräsa text i plexit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Fräsa text i plexit

Inlägg av MadModder »

Har funderat på en frontpanel, och skulle vilja ha genomlyst text på svart bakgrund. Tänkte om man först lackar plexit svart, sen fräser man ut bokstäverna. Kan den svarta färgen hålla för det, eller spricker den i kanterna?
spufuz

Inlägg av spufuz »

Jag tror det ska gå bra med en riktigt "vass" fräs och högt varvtal.
Sen kan du alltid sätta typ el-tejp över lacken på den ytan du ska fräsa.
Det brukar fungera bra.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Först planslipa plexit så färgen fäster ordentligt. :!:
Sen en bra sprayfärg classes 34-6047-3, 1 till två lager. (torka mellan lagern)
Därefter låt torka ett dygn minst och vidare, bara att fräsa.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Men svart är en jä**a färg :(

Allt syns sen som repor osv.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tja... blå då? :D
Det får ju inte släppa genom ljus.
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Jag hade fräst igenom en tunn plåt som jag sedan målade svart och sen satte glas/plexi utanför som skydd. Vet inte om man kan limma ihop dem på ett bra sätt men 1mm plåt och 5mm plexi borde ju bli bra...

Lättare att få till lackeringen (blir det problem slipar man ju bara ner och sedan lackar om.

Inga problem med genomlysning heller.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Plåt... Det blir ju lite knas med de lösa småbitarna som blir i vissa bokstäver.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Annars kan du först fräsa och sen stryka nåt fett i groparna så inte färgen fastnar där. Då är det bara att lacka och sen ta bort fettet. Gjorde så när jag bättrade på emblemen på en gammal bil... fast kanske svårt om det är väldigt litet.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Varför inte bara göra lite tester? Jag tror att pcmper:s lösning fungerar utmärkt!

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jodå, såfort jag har en fräs att fräsa med. ;)
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jag kan ju intyga att hans metod funkar rolex.
Men man måste ju fräsa ner lite mer än vad jag gjorde med min front. Men då var lasern stäld för att gravera i sånt där skylt material med svart kärna och ett tunt ytskikt i annan färg om ni fattar vad jag menar. Trodde det skulle räcka men som Pcmper sa i annan tråd så fräser han 0,3mm ner. Jag kanske hade 0,05mm så jag fick lite genom lysning. Det syns dock ej om man inte tittar noga.

Om man är orolig för att färgen inte ska fastna på plexit så kan man efter slipningen snabbt tvätta med aceton (dra en trasa över) då löser det upp ytan och färgen liksom etsar sig fast. Provade detta på ett par extraljus och de höll på båten i 2 år utan att flagna. (svarta som sprayades vita med bilfemas hobby spray)
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Inga problem med finish och hållbarhet om du lackar och graverar (blir la spegelvänt uhh?) på baksidan, även om du lackar som en riktig gris (inte direkt ditt rykte :D) så blir det ändå toppenfint framifrån.
Aceton på plexi skulle jag vara lite återhållsam med, jag har sabbat en helt färdig gitarr jag byggt genom att ha brådis med att ta bort klarlack från plexin med thinner.
Först hände nästan inget men sedan krackelerade hela plexin tills den var som marmor.
Jag var inte återhållsam med mängden thinner...
Rubbing compound/Autosol is the word för att ta bort lacken.
Pleximannen (Proplex) säger: ingen rödsprit, aceton eller thinner på plexi, det är inte kontrollerbart och sabbar plasten.
Ska man lacka räcker det gott med lösningsmedlet i sprayen som potentiell sabbrisk.
Har dock inte hänt ngt för mig hittils.
Våtslipa fint med lite dismedel och vatten samt skölja NOGA innan du sprayar tunt.
Eftersom det är bakifrån gör det inget med att det blir många ojämna lager med apelsinskalsresultat, bara det är tjockt nog för at inte lysa igenom.
Skriv svar