Varför plusjordat i telesamanhang?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all
Inlägg: 8460
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Varför plusjordat i telesamanhang?

Inlägg av limpan4all »

Jag har hållit på och läst POE (Power Over Ethernet) standarden framlänges och baklänges och hatar skiten numera, det finns så mycket som är dåligt specifierat.
Men jag undrar varför det är plusjordat dvs varför har alla telesystem -48V som späningsmatning. Är det tekniska orsaker eller bara vart det så för många år sen??

Någon som vet?
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

Lite djupt vatten här, men har det inte med korrisionseffekter
i samband med stora batteri-uppsättnigngar eller något liknande.
Det är säkert inte valt av en slump...
limpan4all
Inlägg: 8460
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Det är väl ungefär vad jag också kommit fram till såsom den troliga orsaken. Men tänkte att någon kanske här på forumet har en gedigen tele bakgrund och verkligen VET varför.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17616
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

vet att jag läst det i mina gamla böcker att det är för att få rätsida på matrialvandring och korrision
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

Det är ju av samma anledningar vissa bilar och fordon är plus-jordade.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

säger bra Lucas bilelsystem - mannen som uppfann mörkret...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Tja, jag har numera en Dodge från 1948 med plusjordat 6 volts system, en genuin USA bil med plusjord, man ryser. Dock hoppas jag att Lucas med kortslutningen inte har hjälp till med den bilen.

Prototypen

Det blir ju enkelt med ny elektronik och N-kanal MOS, blinkreläet vill inte blinka så det blir nog en inovation i gamla skalet, veteranbilsnissarna må rysa.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Jag skulle också omedelbart titta på hur regulatorn till generatorn fungerar - är det en 2-relä regulator (backströmspole + kombinerad ström och spänningsspole), byt till något annat, med 3 relän i, du får aldrig ordning på laddningen med en sådan 2-reläregulator då spänningen sjunker ju mer ström som tas ut - i värsta fall, bygg en eletronisk variant i gamla kåpan.

Detta om du tänker använda bilen mer än 3 ggr per år...

Lyckas man hålla spänningen på batteripolerna runt 6.9 - 7.1 Volt spänning under användning/körning med lampor etc. så är det faktiskt inga större bekymmer med 6-volt system (förutom att hitta glödlampor numera...) .

- detta av erfarenhet från en 65:a Ford Taunus 20M med V6 och 6-volt system och användes året runt...
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Tur att jag hade en Taunus 17M -66 med 12 Volt.
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Har haft en Cortina -64 12volt
"Positive Earth" stod det bakom batteriet på innerskärmen :lol: , hade aldrig ett problem trots lukaselsystem, det fanns inte en säkring i den. :shock:

Även ägt en ford corsair -66 med lukas elsystem men minus i chassi, också det en problemfri bil

Har för mig att jag läst i nån litteratur att det blir bättre t-stiftsgnista med plus i chassi, kan det verkligen stämma??
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

tror knappast att det har någon större betydelse, och när det väl har slagit över så är det förmodligen en kraftigt dämpad ringning ändå, mao. växelström
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Nu är vi OT igen, men för att fortsätta med bilar.

Det ska vara så enkelt att med autotrafokopplad tändspole (brytaren kopplad på ett mittuttag) och plusjordat elsystem så får man negativ spänning på mittelektroden i tändstiftet och det resulterar bara i 30 % värme på mittelektroden 70 % går till sidoelektroden. Mao så slits tändstiften mindre med plusjordat.

Lindar man tändspolen med två separata lindningar så kan man välja positiv eller negativ oavsett batterijordning.

Den som funderar över 30-70 kan kolla vilka polariteter svetsning använder.

MMA med basisk elektrod, plus på elektroden för att smälta elektroden.
TIG, minus på elektroden för att inte smälta elektroden.

Kör man växelström så är det 50-50 på elektrod och grundmaterial.

Sedan xxargas, laddningen fungerar utmärkt med blinkersen vill inte, när jag köpte bilen så blinkade det medan man körde ( varv på generatorn) men nu vill den inte blinka alls.

Prototypen
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Nu är väl energibiten väldigt liten i en tändgnista till skillnad från en svets med etablerad metallgasbåge och i tändstiftet så vill man ha luften mellan elektroderna uppvärmt - inte elektroderna.

Dock kvarstår tendensen till materialvandring om den får chansen - det ser man bl.a på brytarspetsar

---

Har du kontrollerat själva blinkrelät - brukar vara en elektromekanisk typ som inte är så svårt att för stå sig på och normalt närmast idiotsäker...

om mdet inte funkar så brukar det bero att glödalampor etc. inte drar ström tillräckligt (alternativ kortis om det är så illa)

Om det är fel på blinkrelät (avbränd värmetråd?) så kanske du kan titta hos MC-butiker då många minde motorcyklar/mopeder har/hade 6-volt system.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Men xxargas, då det finns halvledare, varför hålla på och rappla. Jag har knappt öppnat huven så inget är mätt, jag vet inte ens var relät sitter. Jag har inte tid, måste jobba så jag har råd att betala tillbaka det jag lånat till bilen.

Sedan är väl tändgnistan som droppen som urholkar stenen. Hur många gnistor blir det på 5000 mil?

Prototypen
limpan4all
Inlägg: 8460
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

På min Chrysler Voyager ca 180 miljoner...
Skriv svar