Varför plusjordat i telesamanhang?
-
Varför plusjordat i telesamanhang?
Jag har hållit på och läst POE (Power Over Ethernet) standarden framlänges och baklänges och hatar skiten numera, det finns så mycket som är dåligt specifierat.
Men jag undrar varför det är plusjordat dvs varför har alla telesystem -48V som späningsmatning. Är det tekniska orsaker eller bara vart det så för många år sen??
Någon som vet?
Men jag undrar varför det är plusjordat dvs varför har alla telesystem -48V som späningsmatning. Är det tekniska orsaker eller bara vart det så för många år sen??
Någon som vet?
-
- prototypen
Tja, jag har numera en Dodge från 1948 med plusjordat 6 volts system, en genuin USA bil med plusjord, man ryser. Dock hoppas jag att Lucas med kortslutningen inte har hjälp till med den bilen.
Prototypen
Det blir ju enkelt med ny elektronik och N-kanal MOS, blinkreläet vill inte blinka så det blir nog en inovation i gamla skalet, veteranbilsnissarna må rysa.
Prototypen
Det blir ju enkelt med ny elektronik och N-kanal MOS, blinkreläet vill inte blinka så det blir nog en inovation i gamla skalet, veteranbilsnissarna må rysa.
Jag skulle också omedelbart titta på hur regulatorn till generatorn fungerar - är det en 2-relä regulator (backströmspole + kombinerad ström och spänningsspole), byt till något annat, med 3 relän i, du får aldrig ordning på laddningen med en sådan 2-reläregulator då spänningen sjunker ju mer ström som tas ut - i värsta fall, bygg en eletronisk variant i gamla kåpan.
Detta om du tänker använda bilen mer än 3 ggr per år...
Lyckas man hålla spänningen på batteripolerna runt 6.9 - 7.1 Volt spänning under användning/körning med lampor etc. så är det faktiskt inga större bekymmer med 6-volt system (förutom att hitta glödlampor numera...) .
- detta av erfarenhet från en 65:a Ford Taunus 20M med V6 och 6-volt system och användes året runt...
Detta om du tänker använda bilen mer än 3 ggr per år...
Lyckas man hålla spänningen på batteripolerna runt 6.9 - 7.1 Volt spänning under användning/körning med lampor etc. så är det faktiskt inga större bekymmer med 6-volt system (förutom att hitta glödlampor numera...) .
- detta av erfarenhet från en 65:a Ford Taunus 20M med V6 och 6-volt system och användes året runt...
Har haft en Cortina -64 12volt
"Positive Earth" stod det bakom batteriet på innerskärmen
, hade aldrig ett problem trots lukaselsystem, det fanns inte en säkring i den.
Även ägt en ford corsair -66 med lukas elsystem men minus i chassi, också det en problemfri bil
Har för mig att jag läst i nån litteratur att det blir bättre t-stiftsgnista med plus i chassi, kan det verkligen stämma??
"Positive Earth" stod det bakom batteriet på innerskärmen

Även ägt en ford corsair -66 med lukas elsystem men minus i chassi, också det en problemfri bil
Har för mig att jag läst i nån litteratur att det blir bättre t-stiftsgnista med plus i chassi, kan det verkligen stämma??
- prototypen
Nu är vi OT igen, men för att fortsätta med bilar.
Det ska vara så enkelt att med autotrafokopplad tändspole (brytaren kopplad på ett mittuttag) och plusjordat elsystem så får man negativ spänning på mittelektroden i tändstiftet och det resulterar bara i 30 % värme på mittelektroden 70 % går till sidoelektroden. Mao så slits tändstiften mindre med plusjordat.
Lindar man tändspolen med två separata lindningar så kan man välja positiv eller negativ oavsett batterijordning.
Den som funderar över 30-70 kan kolla vilka polariteter svetsning använder.
MMA med basisk elektrod, plus på elektroden för att smälta elektroden.
TIG, minus på elektroden för att inte smälta elektroden.
Kör man växelström så är det 50-50 på elektrod och grundmaterial.
Sedan xxargas, laddningen fungerar utmärkt med blinkersen vill inte, när jag köpte bilen så blinkade det medan man körde ( varv på generatorn) men nu vill den inte blinka alls.
Prototypen
Det ska vara så enkelt att med autotrafokopplad tändspole (brytaren kopplad på ett mittuttag) och plusjordat elsystem så får man negativ spänning på mittelektroden i tändstiftet och det resulterar bara i 30 % värme på mittelektroden 70 % går till sidoelektroden. Mao så slits tändstiften mindre med plusjordat.
Lindar man tändspolen med två separata lindningar så kan man välja positiv eller negativ oavsett batterijordning.
Den som funderar över 30-70 kan kolla vilka polariteter svetsning använder.
MMA med basisk elektrod, plus på elektroden för att smälta elektroden.
TIG, minus på elektroden för att inte smälta elektroden.
Kör man växelström så är det 50-50 på elektrod och grundmaterial.
Sedan xxargas, laddningen fungerar utmärkt med blinkersen vill inte, när jag köpte bilen så blinkade det medan man körde ( varv på generatorn) men nu vill den inte blinka alls.
Prototypen
Nu är väl energibiten väldigt liten i en tändgnista till skillnad från en svets med etablerad metallgasbåge och i tändstiftet så vill man ha luften mellan elektroderna uppvärmt - inte elektroderna.
Dock kvarstår tendensen till materialvandring om den får chansen - det ser man bl.a på brytarspetsar
---
Har du kontrollerat själva blinkrelät - brukar vara en elektromekanisk typ som inte är så svårt att för stå sig på och normalt närmast idiotsäker...
om mdet inte funkar så brukar det bero att glödalampor etc. inte drar ström tillräckligt (alternativ kortis om det är så illa)
Om det är fel på blinkrelät (avbränd värmetråd?) så kanske du kan titta hos MC-butiker då många minde motorcyklar/mopeder har/hade 6-volt system.
Dock kvarstår tendensen till materialvandring om den får chansen - det ser man bl.a på brytarspetsar
---
Har du kontrollerat själva blinkrelät - brukar vara en elektromekanisk typ som inte är så svårt att för stå sig på och normalt närmast idiotsäker...
om mdet inte funkar så brukar det bero att glödalampor etc. inte drar ström tillräckligt (alternativ kortis om det är så illa)
Om det är fel på blinkrelät (avbränd värmetråd?) så kanske du kan titta hos MC-butiker då många minde motorcyklar/mopeder har/hade 6-volt system.
- prototypen
Men xxargas, då det finns halvledare, varför hålla på och rappla. Jag har knappt öppnat huven så inget är mätt, jag vet inte ens var relät sitter. Jag har inte tid, måste jobba så jag har råd att betala tillbaka det jag lånat till bilen.
Sedan är väl tändgnistan som droppen som urholkar stenen. Hur många gnistor blir det på 5000 mil?
Prototypen
Sedan är väl tändgnistan som droppen som urholkar stenen. Hur många gnistor blir det på 5000 mil?
Prototypen
-