MPG och knappar till RS232 interface?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

MPG och knappar till RS232 interface?

Inlägg av Meduza »

Hej

Jag satt och funderade på grejor till min CNC-maskin, nu är det så att jag har en laptop som CNC-dator,
så jag kan inte riktigt sätta in en paralellport till för att göra interface för en kontrollyta...

Däremot så har man en ledig serieport, och då slog det mig, skulle man inte kunna göra ett interface
som tar in signaler och gör om dom till RS232 som man sedan avkodar på datorn med ett enkelt
program till något man kan använda?

Jag tänkte mig något i stil med att kunna ta in en 5*5 och en 3*3 knappmatris och fyra quadrature encoders och skicka detta via RS232,
fördelen med detta skulle ju även vara att man skulle kunna använda billiga USB-RS232-adaptrar på datorer som inte har
egna serieportar eller där man vill använda USB av någon annan anledning?

Jag har dock själv inte kunskap om detta, så jag ställer frågan till er som är bättre på µC och dylikt vad ni tror om detta?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Att göra ett program som scannar 25 knappar och rapporterar dessa till en RS-232 lina är enkelt - att göra windowsprorammet som gör något vettigt av informationen är nog svårare.... För mig iaf...
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
PerE har en tråd aktiv för tillfället där han ämnar göra just detta. PC-programmet finns redan och följer med Mach3 - det heter KeyGrabber. Har aldrig använt det själv men det finns många andra som har. Kolla annars på X-keys matrix board. Blir ungefär samma sak fast man slipper ännu ett "lager" av mjukvara (keygrabber). Har ett sånt själv i min panel och det funkar verkligen klockrent.

/H.O
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu glömde jag ju att nämna något av det viktigaste, jag kör inte Mach3 utan jag kör EMC :)

Om jag väl får in det på serieporten tror jag mig kunna lösa resten rätt enkelt,
Mitt problem är att få in det dit eftersom jag har noll erfarenhet av µC...

X-keys ser ju klockrent ut, förutom att den inte kan ta in rotationspulsgivare...
H.O

Inlägg av H.O »

Nu glömde jag ju att nämna något av det viktigaste, jag kör inte Mach3 utan jag kör EMC
Assumption is the mother of all fuck-ups som dom säger - och jag antog att du körde Mach3...sorry. Ska du ha pulsgivarna till jog eller ska du ha dom till feed- och speed override?

Jag har två små pulsgivare som jag använder till overrides på min panel. Dom är anslutna till en PIC som i sin tur är ansluten till X-keys-kortet. Om det är det du vill göra så kan jag programmera en PIC till dig, eller ge dig programmet om du hellre vill det.

Som sagt, hur enkelt det blir att implementera hänger på vad du vill göra med pulsgivarna.

/H.O
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Min första tanke var att ha en kontrollyta med knappar för att kontrollera dom flesta funktionerna, och på denna ha fem pulsgivare med rattar,
en för Feed override, en för Jog speed och en fin-jog för varje axel (20mm små rattar med 30 steg per varv, för små-jogging där man inte vill
ha stora joggen), sedan var tanken att man skulle kunna ansluta en enkel handhållen jog med bara en pulsgivare och axelväljarknappar
till kontrollytan och få in signalerna samma väg till datorn.

Så det som skulle behövas läsas av är alltså 5st pulsgivare som kommer gå i låg hastighet <60 pulser per sekund, och
en som kommer gå betydligt snabbare och två knappmatriser, en med 4st knappar och en med kanske 20 knappar.

Det känns som att det kanske är en bättre ide att låta joggen gå på en egen serieport men vad säger ni som har bättre känsla för sådant här?
Skriv svar