Är detta genomförbart med en PIC ?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Är detta genomförbart med en PIC ?

Inlägg av PerE »

Hejsan på er.
Nu skall vi se om vi kan få en 46 årig gammal "gubbe" att fatta. :D
Jag håller på med ett projekt som är en kontrollpanel till en CNC maskin. Jag vill på denna panelen ha ett antal knappar som styr styrprogrammet Mach3 genom keygrabber. Om man går genom tangentbordets processor så blir dessa knappar upptagna och då kan man inte använda dessa. Vad jag vill att man har en x, y matris med ca. 20 knappar in till en PIC som sedan skickar iväg data genom serieporten som snappas upp av keygrabber. En annan möjlighet är att ta en tangentbordsprocessor och kör in dom kommandona som kommer och omvandlar dom till helt andra värden i PICen så att dom inte hamnar som dom standard tecken som finns och sedan kör vidare via serieporten. Klart som korvspad :shock:
Jag kan förtydliga mer om ni vill, jag vill bara veta om detta är möjligt innan jag beställer från Sodjan.
Per
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att skanna ett 20 knappars t-bord med en PIC är helt klart genomförbart! 5x5 ger 25 knappar på ett enkelt sätt.

Att sedan skicka dessa knappar via serieporten är definitivt möjligt så svaret är: JA, helt klart genomförbart, till och med relativt enkelt.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Okej, då skall jag ta och läsa igenom lite mera om vilken PIC jag behöver för detta. Några tips ? Jag har suttit ett par dagar nu och läst på så mycket jag kan om detta så det är väl bara att lära sig programmera nu :D
Per
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Förutom "keygrabber" (som jag inte vet vad det är, men kan tänka mig)
så ser ju resten (som Icecap sa) rellativt enkelt ut...
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Keygrabber "skannar av" tangentbord, USB port mm och visar koden för just den knapptryckningen och sedan kan man tilldela den "knappen" en funktion inuti styrprogrammet tex låta alla axlar gå till X0, Y0, Z0.
Alla knappar inuti programmet som du hanterar med musen kan alltså tilldelas en hårdvaruknapp utanför datorn. Man kan alltså använda ett tangentbord som vanligt och en tangentbordsprocessor vid sidan men tilldelar man processorn att tex "X" på tangentbordet skall låta X-axeln nollas så fungerar inte den tangenten på det vanliga tangentbordet. Så därför behöver man andra koder som inte krockar med dom vanliga.
Det finns en att köpa men den tycker jag är för dyr. Det är också ett sätt att lära sig PIC nu när man har något att ta tag i.
http://www.ultimarc.com/ipac1.html
Per
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Hej & hoppsan på er.
Nu har jag suttit hela dagen och Googlat så jag har fått lite mera kött på mina knatiga ben. Jag hade tänkt att slå på stort och införskaffa en 18F4620 så man har lite grann att jobba på :D Jag är helt novis på detta så inlärningströskeln blir hög, till jul kanske jag får till något bra. Jag såg att det finns en som har gjort något liknande fast lite olikt.
http://www.homanndesigns.com/ModIO_User092.pdf
Den bygger på en 18F452 så det kanske inte är så stor skillnad men vad tycker ni ? Jag tänker inte fråga om någon exempelkod eller något liknande för jag skall läsa databladet (390 sidor) fram och tillbaka men jag skulle vilja ha en push i rätt riktning hur jag skall börja. Det är alltid viktigt hur man börjar med en sak och lär sig den så kan man gå vidare, jag börjar med att tända & släcka en diod :D
Kommer snart med en beställning Sodjan.
Per
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Redovisa gärna ditt projekt, dels för att få hjälp men även för att jag tror att jag skulle vara lite sugen på att bygga något liknande - lite synergi ;)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

452 och 4620 är två olika "generationer" och är ganska olika
på *vissa* områden, speciellt kring oscillatorerne (främst den interna).
USART/EUSART, CCP/ECCP är andra områden jag kommer på på rak arm.

Dock är allt till det bättre... :-)

Är det ditt första möte med PIC's så är 4620 en ganska saftig bit att hugga in på...
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Bengt-re: Klart att jag skall redovisa vad jag lyckas med men jag får införskaffa lite saker först, WISP628 + PIC.

Sodjan: Jag har fattat genom databladet att det är en sjuhelsikes PIC att jobba med. Har du ett förslag på en bra nybörjarPIC med många I/O, intern oscillator mm som man kan behöva.
Per
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Alltså, den har många inbyggda funktioner, *men* de allra flesta är
avstängda vid power-on, och så länge man inte använder dom så kan man
i princip glömma att de finns där. Å andra sidan så har man kanske en
lite onödigt dyr processor... :-)

16F887 är ingen dåligt val.
Lika många pinnar.
Nästan samma INTOSC (men utan 4xPLL alternativet för 32 MHz intern osciallator).
Dock PIC16 arkitektur med lite "pyssligare" programmering...

Om man vill köra PIC18 så kan PIC18F4221 vara ett alternativ.
40 pinnar, PIC18 arkitektur, 32 MHz INTOSC till under halva priset av 18F4620
(och faktiskt 5:- *billigare* än PIC16F887, men det beror på att den har
1/4 av programminnet mot PIC16F887...)
Senast redigerad av sodjan 25 juli 2007, 12:27:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

[SPRÅKPOLIS]
sodjan: MHz, inte Mhz. Herr Hertz skulle nog bli ledsen... :wink:
[/SPRÅKPOLIS]
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja ja... :-)
(Rättat...)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Som referens kan jag säga att mitt mastigaste projekt med Pic18 tog 2430 16-bitars instruktioner.
Om man programmerar assembler är det mycket, textfilen(källkoden) var på 50KB.

Med en Pic18F4221 har du 2048 16-bitars instruktioner.
Ditt projekt kommer knappast över 500.
Om du känner dig mer tillfredställd av en Pic18F4620 så är det inget fel med det.

Pic16 blir man(jag) bara irriterad på.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Morsning.
Nu har jag Googlat så ögonen blör :shock: Mycket info finns därute.
Jag hade nästan bestämt mig för en 16F887 när det sägs att man blir irriterad på en PIC16 :D Vad är det för skillnad mellan en 16 & 18 nu som är så jobbigt ?
En liten fråga bara innan Sodjan får min beställning: man måste ju ha mjukvara för att programmera den och då ha jag läst något om MP-lab, är det den man skall ha eller är det någon annan ? Jag bara undrar så man inte köper ett kit och sedan måste spendera en förmögenhet på mjukvara.
Per
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MPLAB hämtas gratis från MicroChips hemsida, ingen begränsningar finns och man kan "torrköra" (simulera) och en massa annat.

PIC18 är "den nya tidens" PIC, den är i det hela "lite större" med enklare banksystem och lite sånt, PIC16 är bra den med men jag skulle tro att du lika väl kan hoppa på PIC18 om du vill fortsätta "leka" med dom.

Inget fel med PIC16.... PIC18 är bara lite MER så att säga...
Skriv svar