Rekylfri tennsug

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns ju en lösning på problemet, om man höjer trycket i rummet så man har möjlighet till lite större tryckdiff :badgrin: :wacko: :eh:

nå en vakumtank och en bra fotventil som klarar ordentligt flöde och är snabb
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Nu är jag ingen matematiker, men en envis gubbe. Vi glömmer en del decimaler. Luft tryck är 1 bar och det är 760 mmHg. För att beräkna bar så delar vi mmHg med 760.
600mmHg / 760 = (nästan) 0,8 Bar. Om din mätare visat 200 bar så skulle det bli nästan 0,3 bar och nu börjar vi närma oss totalt vakuum. 1 Bar är lufttrycket och du har sänkt det till 0,8 Bar vilket är 0,2 bar under lufttrycket som är 1 Bar.

Med tanke på vädret så lär du nog få problem för barometern lär sjunka i veckan. :lol:
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Jula har en vakumpump för 1495 kronor
peter555

Inlägg av peter555 »

Min tennsug slurpar friskt när mätaren står på -0.4 bar. Jag tror problemet är att sughålet är för stort, på min tennsug är det ca 1 mm.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men... Min mätare börjar på noll, och går vidare till minus 800. När jag startar pumpen är visaren på noll, och efter en stund stannar den på -600. Det är ju för mätaren exakt samma sak som om jag skulle ha höjt trycket här i rummet till 760+600mmHg. Nästan 2 bar... Eller?
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Nej. Fel av mig så blir det nästan.

OK, då förstår jag, din mätare visar lägre mmHg av normaltryck. Om vi säger att din mätares nollpunkt är 760mmHg av normaltryck Då har du nog tryck så det skulle räcka. Korta slangar och behållare närma tennsug och en snabb ventil.
Tant Al

Inlägg av Tant Al »

Jag skulle också behöva en rekylfri tennsug, jag planerar nämligen försöka byta ut ett halvdussin undermåliga elektrolyter på ett moderkort. Har funderat på om det möjligen kunde finnas eller skulle gå fixa till någon tennsugtillsats att ansluta till vanliga dammsugaren?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

börjar fundera på om man inte behöver ordentligt med energi i spetsen, så man får tennet flytande fort och ordentligt och sedan ett bra flöde i undertrycket, provade lite och det gick inte helt bra, måste prova en del till
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

letade upp den gamle tryckluftsdrivna tennsugen jag hadde, den ejektorn i gav -0.45 bar vid 7bars tryck, ska prova den igen, men det var nog någonting som gjorde att jag inte annvände den så mycket
Tant Al

Inlägg av Tant Al »

Det där med tryckluftsdriven tennsug tycker jag också låter intressant - är det köpt eller hemfixat?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är av den modellen som fanns i elfa under väldigt många år

tror jag kom på varför jag slutade att annvända den, hadde en kopresser vid arbetsbänken, skulle göra något annat och plockade med mig den och sedan gack den sönder och det bidde inget mera,

hm, kanske dags för en ny kompressor, dom där små billiga 230 maskinerna vore nog inte fel, kommer ju få ett bra rör över till källaren, skulle kunna dra ner en 6mm tryckluftsslang och ha den där nere
Tant Al

Inlägg av Tant Al »

Går det att få tag i tryckluftsdrivna tennsugar någonstans?
xxargs

Inlägg av xxargs »

tusse skrev:Jula har en vakumpump för 1495 kronor
[något off topic]

hmm - ingen dum grej alls till det priset - undras om det fins utgång med gängning på den också... Tyvärr räcker den inte riktigt till för att vakumsuga AC-anläggningar då man måste under 2 mbar absoluttryck så att ev. vatten inuti anläggningen börja koka redan i rumstemperatur...

proffesionella pumpar som klarar 0.5 mbar absolutryck kostar mellan 20 och 70-tusen vid en snabb google-sökning - så det är inte direkt någon för hempul...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Lite till OT:

Har en sådan och man får vad man betalar för. Dessa 10Pa i sluttryck som utlovas mätte jag upp och det var som väntat rent skitsnack för det stämde förstås inte för fem öre. Skrev lite grand om detta i denna tråd:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=19160

Fick dock ett betydligt bättre sluttryck (40 - 30 Torr) efter en total genomgång och renovering av hela pumpen som bla innnefattade att slipa till och jämna till alla ytor i den så att dom nästan blev blev spegelblanka och efter att ha bytt ut oljan till en högkvalitativ vakuumolja. Men allt detta tog mig nästan en hel dag att göra vilket det visserligen var värt i slutet men som man givetvis inte tycker att man skall behöva göra när det står att sluttrycket är på 10Pa och som bla var anledningen till att jag köpte den.

Sugsidan har en gängad bit som är anpassad till den typen av slangar m.m. som används inom kylteknik till bla ventlier för att fylla kylskåp eller vakuumpumpa en AC.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det var 115 mbar som du skrev så var det ju nästan korsdrag i den....

hur var 'intrycket' på inkromet - stora spel och ruggad yta misstänker jag.

hur gjordes slipningen/poleringen - rent handjobb (och med vad för slipmedel) eller använde du maskin för att slipa ned något för att minska spelen - om det var stora spel?

Misstänker att olja med hög viskositet är ganska viktig här som 'tätmedel'

---

men ändå - trots all jobb så kom du inte under 50-40 mbar absoluttryck om jag uppfattar dig rätt?
Skriv svar