Tanken är att jag ska omvandla spänning från ett MC-batteri ner till 9.6 VDC. Att det är just 9.6V är mycket viktigt.
Jag hade tänkt att lösa detta med en Spänningsregulator. I och med att jag använder ett batteri som energikälla vill jag inte slösa i onödan. Hur mycket ström "läcker" en spänningsregulator "tillbaka" via COM-pinen?
Är en spänningsregulator den optimala lösningen för mig?
wolie skrev:Är en spänningsregulator den optimala lösningen för mig?
Vet ej, att du behöver just 9.6V gör att du enkelt bygger en egen stabilisator med en Zener-diod (som råkar finnas med just 9.6-märkning). Jag har inte räknat på det, men det känns som att en regulator skulle bränna bort rätt mycket ström jämfört med en enkel zener-koppling.
Skillnaden i "bortbränd" effekt kommer i skillnaden mellan linjär regulator och switch-mode och deras effektivitet, inget annat.
En switch-mode kan ha upp till 95% effektivitet, en linjär kan aldrig bli mer än (9,6/12=) 80% effektiv vid dessa spänningar.
Då en MC har ca: 14,6V vid drift sänker den linjära effektiviteten till maximalt (9,6/14,6=) 65%, i detta är det räknat att regulatorn INTE använder ström alls för att reglera vilket ju knappast är sanningen, alltså hamnar en linjär regulator i omnejden av 60% effektivitet.
vid den strömmen så är det vettigst att börja kolla på en switchregulator, hadde inte badtastex några kvar? kan behöas två i parallell för att klara strömmen
Och så får de som *verkligen* behöver sampla börja betala
LM2677 kostar 25kr i tusental och ca 35kr i hela rör så att ELFA tar 70kr i stycktal tycker inte jag är några hutlösa kommunistpriser. Nä, bos, gå och raka dig.