Fixa integrerat batteri i gammal Dallas-RTC? *FIXAT+bilder*
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Fixa integrerat batteri i gammal Dallas-RTC? *FIXAT+bilder*
Min 486:a som läser av temperaturer mm startar inte längre. Den säger att CMOS-batteriet har för låg spänning. Det finns inget synligt batteri.
Det sitter en gammal klockkrets från Dallas på moderkortet, märkt TH6887A. Den har inbyggt batteri. Så otroligt dumt...
Har letat runt lite, och det kanske går att få tag på en sådan från USA.
Tänkte först ansluta ett batteri externt, men jag vet inte hur bra det är...
Hittade en amerikansk sida som sålde alkaliska utbytesbatterier, och där stod det TH6887A. Skumt. Det är ju en klocka?
Någon som har en lösning?
Det sitter en gammal klockkrets från Dallas på moderkortet, märkt TH6887A. Den har inbyggt batteri. Så otroligt dumt...
Har letat runt lite, och det kanske går att få tag på en sådan från USA.
Tänkte först ansluta ett batteri externt, men jag vet inte hur bra det är...
Hittade en amerikansk sida som sålde alkaliska utbytesbatterier, och där stod det TH6887A. Skumt. Det är ju en klocka?
Någon som har en lösning?
Senast redigerad av MadModder 21 juli 2007, 21:25:34, redigerad totalt 4 gånger.
har för mig att jag sett beskrivning på hur man bryter sig in i kretsen och ansluter att externt batteri på den
är den inte kombinerad klocka och cmosminne?
funkar bra att ha vanliga 1.5v batterier till cmos och klocka, hadde en gammal 486'a som käkade batterier, lödde på en hållare för två 1.5 r6 och det funkade mycket bra
är den inte kombinerad klocka och cmosminne?
funkar bra att ha vanliga 1.5v batterier till cmos och klocka, hadde en gammal 486'a som käkade batterier, lödde på en hållare för två 1.5 r6 och det funkade mycket bra
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jo, jag har börjat meka isär datorlådan. Den är INTE servicevänligt byggd, hehe.
Moderkortet sitter under plåten under trafonoch det...
Kan inte ta ut lådan ur skåpet, för det sitter för många kablar anslutna i
[Edit]
Så. Nu är det urplockat.
Men den där blir inte lätt att avlöda, stor risk att ha sönder något.
Kanske kan öppna den på plats...
[edit]
Fick loss den. Nu börjar det hårda arbetet.
[edit]
Hahaaa... har kopplat ur det interna batteriet och anslutit 2 sladdar.
Nu ska jag bara hitta nåt slags 3V-batteri...
[edit]
ett 3,6V litsiumbatteri och diod för att få 3,0V. inte illa
Moderkortet sitter under plåten under trafonoch det...

Kan inte ta ut lådan ur skåpet, för det sitter för många kablar anslutna i

[Edit]
Så. Nu är det urplockat.
Men den där blir inte lätt att avlöda, stor risk att ha sönder något.

Kanske kan öppna den på plats...
[edit]
Fick loss den. Nu börjar det hårda arbetet.
[edit]
Hahaaa... har kopplat ur det interna batteriet och anslutit 2 sladdar.
Nu ska jag bara hitta nåt slags 3V-batteri...
[edit]
ett 3,6V litsiumbatteri och diod för att få 3,0V. inte illa

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nu, så. Här kommer lösningen.
Offret:

Skar runtom kretsen, och lyfte av den övre plasten som ett lock.
Började med att såga på kanten, men ångrade mig och började såga mitt i istället, tills batteriet tittade fram:

Med lite hjälp av dremel fräste jag bort tillräckligt med ingjutningsplast för att komma åt batteriets lödfanor:

Sög bort tennet från den övre lödfanan och slet bort den för att koppla bort det tomma batteriet. Sen anslöt jag två sladdar.

Lite smältlim i hålet, och sen superlim och på med locket igen. As good as new...
Sen tillbaks på moderkortet:

Batteriet lade jag i ett tomt hörn i lådan:

Det är förresten ett batteri från en transponder sen "Stockholmsförsöket". Jag visste väl att det skulle komma till användning någon gång...
Med två 1N4148 i serie blev det 2,85V. Det duger bra.
486:an är numer en fungerande 486:a igen.
Anledningen till att jag upptäckte batteritorsk var att jag tidigare idag bytte fläkt i nätagget. Fläkten lät som 7 svåra år pga jätteslut glidlager.
Det kassa batteriet KAN ju vara en anledning till att datorn sackade sig några sekunder om dagen. Innan jag stängde av den idag för fläktbyte låg den 10 minuter efter...

Offret:

Skar runtom kretsen, och lyfte av den övre plasten som ett lock.
Började med att såga på kanten, men ångrade mig och började såga mitt i istället, tills batteriet tittade fram:

Med lite hjälp av dremel fräste jag bort tillräckligt med ingjutningsplast för att komma åt batteriets lödfanor:

Sög bort tennet från den övre lödfanan och slet bort den för att koppla bort det tomma batteriet. Sen anslöt jag två sladdar.

Lite smältlim i hålet, och sen superlim och på med locket igen. As good as new...

Batteriet lade jag i ett tomt hörn i lådan:

Det är förresten ett batteri från en transponder sen "Stockholmsförsöket". Jag visste väl att det skulle komma till användning någon gång...

Med två 1N4148 i serie blev det 2,85V. Det duger bra.
486:an är numer en fungerande 486:a igen.

Anledningen till att jag upptäckte batteritorsk var att jag tidigare idag bytte fläkt i nätagget. Fläkten lät som 7 svåra år pga jätteslut glidlager.
Det kassa batteriet KAN ju vara en anledning till att datorn sackade sig några sekunder om dagen. Innan jag stängde av den idag för fläktbyte låg den 10 minuter efter...