Funkar dessa till PIC16F628A:
ELFA
Kristall: 74-517-19
Kondensatorer: 65-691-49
Köpte dom fast det verkar inte funka :/
Picen "stannar" så fort den kommer till en PAUSE
EDIT, var ett fel i programmet..
Fast när jag startar allt blinkar min led snabbt ett par gånger och börjar sen blinka i "rätt" hastighet..
Behöver kristallen en stund på sig för att få rätt frekvens?
Rätt kristall?
Alla kristaller med högt Q behöver tid att svänga igång, det vet alla som har försökt simulera detta i Spice...
Det är det höga Q-värde som gör att kristaller fortfarande än idag kan ge dom renaste signalerna med minst sidbandbrus och nogrannaste frekvenserna. - dock kanske inte i just pierce-oscillatorkonfiuration (paralellresonans) som är det vanligaste i digitalvärlden.
Det är det höga Q-värde som gör att kristaller fortfarande än idag kan ge dom renaste signalerna med minst sidbandbrus och nogrannaste frekvenserna. - dock kanske inte i just pierce-oscillatorkonfiuration (paralellresonans) som är det vanligaste i digitalvärlden.
Kör med HS-osc timern påslagen (se CONFIG inställningarna), så hinner
den stabilisera sig innan koden går igång. Men, det ska i alla fall inte
vara en så lång tid så att du skulle hinna se det för blotta ögat.
> blinkar min led snabbt ett par gånger och börjar sen blinka i "rätt" hastighet..
En ganska värdelös uppgift om man inte vad vad "snabbt" resp "rätt" är...
den stabilisera sig innan koden går igång. Men, det ska i alla fall inte
vara en så lång tid så att du skulle hinna se det för blotta ögat.
> blinkar min led snabbt ett par gånger och börjar sen blinka i "rätt" hastighet..
En ganska värdelös uppgift om man inte vad vad "snabbt" resp "rätt" är...
Re: Rätt kristall?
Ja. Läs databladet, sektion 14.4.3 (sid 98 i DS40044B).xobx skrev:Behöver kristallen en stund på sig för att få rätt frekvens?