modellmotorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Jag ahr varit intresserad av modellflyg i snart 30 år. Från början så var det linstyrt med diselmotorer, som drevs av en blandning av eter, aceton och ricinolja. senare så blevjag intresserad av radiostyrda modellflygplan som drevs av glödstiftsmotorer, bränslet till dessa kan bestå av metanol, nitrometan och idag en helsyntetisk olja. Modellmotorn finns i tvåtakt, fyrtakt, wankel, och turbin (entakt) utförande.
Det är inte alls ovanligt att bygga sin egen motor utifrån ritning eller egna ritningar. finns många forum på nätet att titta på om detta. Det finns flera i Sverige som ahr byggt egna motorer utifrån befintliga ritningar, ex.vis en motor till Tiger Moth som sedan har monterats i en modell av en Tiger Moth (flygplan).
På senare tid har det förekommit att teknik intressrade personer har byggt sina egan turbinmotorer utifrån befintliga ritningar, dessa turbinmotorer har ett varvtals område från ca 30 000 Rpm till ca 100 000 Rpm.
Ja kort sagt ett kort inlägg i denna tråd som skulle kunna bli hur långt som helst då området modellmotorer är mycket stort. Har sett en film på nätet där en person i England byggt en modell av en Merlin motor som satt i Spitfire, det Engelska flygplanet från andra världskriget. Ni skulle bara höra ljudet från denna film, sänder kalla kårar av välbehag längs ryggerad och revben.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
nova

Inlägg av nova »

John Eriksson skrev: finns många forum på nätet att titta på om detta.
Skulle Du kunna skicka länkarna, tack ?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag har en Jetmotor (turbin) här hemma som efter sommaren kommer sita i en F-15, det kommer bli ca 2.15m lång och förhoppningsvis inte väga mer än 15kg otankat.
Det är en ganska så maffig motor, ger ut ca 16kg drag.

Har man tid över och lite pengar bygg då en turbin drivet flyg.
Det är kul, mycket experimenterad osv.

Det är "mitt" område när det gäller modelmotorer. :)

//Emil
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag har byggt ett par diselmotorer från scratch. Har dock ej kunnat prova dom. Är det nådon som vet någon ersättning till eter/fotogen blandning?
Motorerna är på massiva 1cc.

Och så har jag byggt en Pulsjet motor. Är lite sugen på att bygga en turbinjet, har ritningar och byggbeskrivningar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det nådon som vet någon ersättning till eter/fotogen blandning?

Varför fungerar inte vanlig diesel?
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Motorerna är inte riktiga dieselmotorer utan kallas bara så. Vanlig diesel skulle aldrig tända i en sån motor, för låg komp.

Angående bränslet så säljer tydligen den här killen rätt sorts soppa:
3F Hobby i Oxelösund. Kontakta Bengt-Åke eller Hans Fällgren. E-MAIL: 3fhobbyservice@nykoping.nu Oxelögatan 20 A, S-613 00 OXELÖSUND, Tel: 0155-32847.

Eller kanske din lokala hobbyhandlare har eller vet var du kan hitta det.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja tänkte det med sedan att kompen var för låg. Men tänder inte dessa mha just kompen precis som hos en riktig?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jo.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Per Gillbrand är en hejare på bygga motorer, ligger bakom Volvos B18 och
Saab's turbomotorer.
Sen sitter han i sitt garage och bygger modellmotorer, stjärn, rad ,vinkel,
alla upptänkliga typer.
Finns en film där ha förevisar:

http://www.volvop1800club.se/video/video_arkiv.htm

Vill han sedan ha lite riktig action så drar han igång sin 27 liters Spitfiremotor om han också har i garaget.

Kjelle
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bara reflekterade över att han sa att dom inte var riktiga dieselmotorer..
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Anledningen till att modelldiselmotornm inte går att köra på vanlig disel är precis som sagts tidigare i denna tråd , för låg kompression. Denna låga kompression alstrar inte tillräckligt med värmae för att vanlig disel skall tända. Däremot så blir värmen tillräcklig för att blandningen av eter, fotogen, olja och ibland något som kallas DII (Diesel Ignition Improver).

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
nova

Inlägg av nova »

Cano skrev:Jag har byggt ett par diselmotorer från scratch. Har dock ej kunnat prova dom. Är det nådon som vet någon ersättning till eter/fotogen blandning?
Motorerna är på massiva 1cc.

Och så har jag byggt en Pulsjet motor. Är lite sugen på att bygga en turbinjet, har ritningar och byggbeskrivningar.
Tack för inlägget. Tacksam om Du kan posta ritningar od.
Användarvisningsbild
nova

Inlägg av nova »

Korken skrev:Jag har en Jetmotor (turbin) här hemma som efter sommaren kommer sita i en F-15....
Det är "mitt" område när det gäller modelmotorer. :)

//Emil
Skulle Du kunna skicka lite mer info, tex ritningar eller andra tips?
Tack.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En diesel motor är inte en dieselmotor för att den går på diesel. Utan det är motortypen. Diesel kallas diesel för att man använder det till dieselmotorer.
Skriv svar