modellmotorer
modellmotorer
Någon som har intresse för modellmotorer?
(typ sådana som sitter i RC.modeller)
Någon som försökt bygga egen?
Uppskattar om någon kan kommentera och
gärna bidra med sajter, bilder, tips och annat.
EDIT: Sorry men jag menade förbränningsmotorer i första hand
(typ sådana som sitter i RC.modeller)
Någon som försökt bygga egen?
Uppskattar om någon kan kommentera och
gärna bidra med sajter, bilder, tips och annat.
EDIT: Sorry men jag menade förbränningsmotorer i första hand
Senast redigerad av nova 10 juli 2007, 22:53:14, redigerad totalt 1 gång.
Om du menar exempelvis borstlösa motorer så finns följande länk med delar och även en del info:
Go brushless
Go brushless
Det är inte så svårt igentligen. Skruva isär en modellmotor så ser du att den bara har ett par olika delar skulle tro det blir 7st som är viktiga)
Dock är ju detta kanske fel forum? Det heter ju ändå elektronikforumet
En kille på farsans firma byggde en 5cylindrig stjärnmotor. Han köpte cylindrar och kolvar som reservdelar till vanliga glödstiftare och fräste/svarvade ett block m.m. till dem.
Har också sett en V8 på totalt 25cc som gick på bensin. Underbart ljud i den.
Själv är jag sugen på att bygga en tändkulemotor av en större 2taktare och en dieselpump. Men detta ligger en bit in i framtiden, har alldeles för många projekt på gång redan
1. Husbussen ska bli klar
2. En massa renovering m.m. på huset.
3. Bygga garage.
4. Färdigställa min Loutus super seven "replika", men garaget måste bli klart först så jag har någonstans att vara
Dock är ju detta kanske fel forum? Det heter ju ändå elektronikforumet

En kille på farsans firma byggde en 5cylindrig stjärnmotor. Han köpte cylindrar och kolvar som reservdelar till vanliga glödstiftare och fräste/svarvade ett block m.m. till dem.
Har också sett en V8 på totalt 25cc som gick på bensin. Underbart ljud i den.
Själv är jag sugen på att bygga en tändkulemotor av en större 2taktare och en dieselpump. Men detta ligger en bit in i framtiden, har alldeles för många projekt på gång redan

1. Husbussen ska bli klar
2. En massa renovering m.m. på huset.
3. Bygga garage.
4. Färdigställa min Loutus super seven "replika", men garaget måste bli klart först så jag har någonstans att vara

Förbränningsmotor.. ja att ta med ett ord eller inte ta med det kan klargöra en hel del ibland. 
Om det går att få tag på vevpartiet och vevstaken och man har tillgång till en svarv alternativt en fräs så är det fullt möjligt om man har kunskaperna för då behövs det som sagt i princip bara motorblocket. Även om dessa grejer inte skulle gå att få tag på så är det säkert möjligt ändå men det blir förstås mer jobb.

Om det går att få tag på vevpartiet och vevstaken och man har tillgång till en svarv alternativt en fräs så är det fullt möjligt om man har kunskaperna för då behövs det som sagt i princip bara motorblocket. Även om dessa grejer inte skulle gå att få tag på så är det säkert möjligt ändå men det blir förstås mer jobb.
Det är fullt möjligt att bygga förbränningsmotorer från scratch men det kräver en del läsande och övande.
Kolla på CNCzone eller modern machinist och andra forum, de har en del folk som bygger. I den extrema klassen finns ju sedan detta.
http://www.craftsmanshipmuseum.com/memuseum1.htm
Kolla på CNCzone eller modern machinist och andra forum, de har en del folk som bygger. I den extrema klassen finns ju sedan detta.
http://www.craftsmanshipmuseum.com/memuseum1.htm
Tack, det skulle jag uppskatta.Noxin skrev:Mitt specialarbete i gymnasiet var att rita en modellmotor i CAD.
Jag ritade av några gammla handritade ritningar.
Det var en dieselmotor. Dvs det satt en kompressionsskruv och en motkolv i stället för glödstift.
Jag kanske kan rota fram ritningarna om någon är intresserad.
/Klas
Kan någon posta formler och dylikt. Dvs en analys av den mekanik som är väsentlig i en sån motor, dvs för att kunna dimensionera mm.
Någon som har tips?