Är det någon som har Allt Om Elektronik nr3 -2006, som skulle kunna scanna artikeln "Ljuslåda med UV-LED. Effektivare kretskortsexponering"
Den finns på biblioteket, men det är ju lördag...
Hmm... Fotoresistlagret är som känsligast runt 350-370nm, och 410nm är ju ändå längre ifrån än de 400nm som de använder i artikeln. Redan 400nm är på gränsen, men det verkar ju fungera, så prova 410nm du.
Jag har sett en scanner ombyggd till ljuslåda, läsenheten var försedd med två rader UV-LED's monterade tätt i sicksack.
En hembyggd stegmotorkontroller körde läsenheten fram och tillbaka över kortet.
Det var bannemig en riktigt bra idé!
Man kan ju också montera ett UV-rör på läsarsläden. Iofs kan det ju bli problem med för stor spridningsvinkel på ljuset då...
Javisst kan man det. Men ljuset sprider sig ju inte bara i den riktningen, utan även längs med röret. Valfri punkt utmed hela rörets längd ger ju i princip ut ljus i 180°, åt alla håll. Vanliga UV-lådor måste lida av samma problem. Enda sättet att komma runt detta är att använda ett lagom högt rutnät.
Jag tror inte det blir skarpare kanter med en UV-box än av min UV-lampa på 40cm avstånd. Ljuset är ju mer parallellt från lampan då än vad det är ett par cm från ett UV-rör.
Belys under vanligt lysrör under 15-20 min på ca 5-10 cm avstånd. Speciella UV-lysrör är alltså inte nödvändigt nuförtiden.
Efter framkallningen ser man att ett svagt mönster framträder.
Blir det lika bra resultat som med en rikitig uv-låda?
Speciella UV-lysrör har aldrig behövts - jag körde med vita lysrör när det begavs sig i början av 80-talet - skillnaden är att det behövs ungefär 3 ggr tiden mot UV-dito. Förutom att P20 fotoresist är UV-känslig så är den också blåljusskänslig.