Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kanske man ska ta tillbaka det påståendet. :D

Pga att lillsyrrar är mycket mindre än dom jag gjort förut så behöver man inte ställa strömbegränsningen så högt. Ca 1,5A borde räcka för dom flesta. Som jag sagt förut, så är det viktigare med högre spänning än högre ström, och då blir det inte så varmt heller. En 18V trafo kanske är mer "lagom" för just denna applikationen.

Jag kopplade in ett bamselabbaggregat till min stora fräs, och jag upplever inte den så mycket bättre än det lilla 20V/3,2A agget jag hade tidigare. Nu har jag inte ökat strömmbegränsningen, men spänningen har ökat till 30V. På agget finns displayer hur mycket ström som dras, och dom kommer aldrig över 1,5A totalt med alla tre motorerna stillastående eller i drift.

Det viktiga med en cnc-fräs är allt alla stänger går lätt runt. Då behöver man inte skruva upp strömmen så mycket och man tappar inte steg så lätt.

En annan sak. Jag har fått tag i solidstaterelän/halvledarrelän för att användas till att starta spindelmotorn (Kressen) och ev. en dammsugare. Ska jag lägga upp det som en kolumn i Wiki'n eller skriver ni in det under övrigt om ni vill ha med ett sånt på en gång? Efter att jag kopplade in mitt så blev det enormt mycket lättare och jag slipper glömma starta spindeln med tillhörande krasch i materialet. :)
Kostnad: 150:-/st

MadModder: Eftersom kontrollerkorten är i princip klara, så kan du komma förbi när som helst och hämta upp det du vill ha. Jag är hemma för det mesta, förutom att jag brukar hämta lilla frun 21:50.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jodå, släng upp solidstaterelät i wikin, du kommer nog att sälja ett antal gissar jag. Åtminstone kommer jag att kryssa i mig. :wink:
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Sodjan säljer solid state-reläer på tradden för runt 100kr. Det är inte omöjligt att han har många :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, jaså nu backar Jojje... :lol:

Jag kommer isf förbi på måndag. Kan ju ringa först så du inte är ute nånstans. :)

Fråga: Eftersom drivkretsarna avger sin huvudsakliga värme på undersidan, kan man inte limma fast kylflänsar på undersidan av kortet om man känner för lite effektivare avledning?

Och vad är det för modell/data på reläerna du kommit över?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag skrev "KANSKE", så jag har inte tagit tillbaka det helt. Dom som redan har beställt och fixat, dom ska det givetvis gälla för, men om man bara gör det för att testa om man kan ha sönder kortet, dom är det lite tveksamt med. :lol:

Du är observant du simon78.
Som du läste tidigare i tråden så är det från Sodjan "mina" kommer. Han tar 110:- + 35:- i frakt, så vill någon tjäna 5:- så är det helt OK.
Du missade visst att han säljer i 100-pack, så han har så det räcker till oss iaf. :D

Edith:

MadMopper: Det hjälper ingenting att sätta kylare på undersidan av kortet.

Halvledarrelä Crydom CSW2425FG 240V/25A
Datablad: http://www.crydom.com/userResources/pro ... om_CSW.pdf
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men... du skrev ju förut att värmen leds ner i kortet och ut på baksidan mha genompläteringarna?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

MadModder:Står någonstans i tråden att extra kylning sker genom montering av fläkt. Samt ett nästan säkert sätt att sabba kortet är att dunka på en fläns. Fläktens oljud torde inte vara några problem heller med en fräs 1 meter ifrån :D
Senast redigerad av v-g 14 juli 2007, 15:43:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Hm, jag som redan beställt och fått hem ringtrafo enl. Jojjes spec. alltså 120VA 24VAC. :verysad:

Den här diskussionen gör mig lite nervös...
För att nå 34VDC efter glättning och stabbning räcker ju inte 24VAC till.

Men går man upp en storlek på ringtrafo blir det ju 2x30VAC vilket borde bli:

30x1,414=42,42VDC

Letade på Elfa och den vanliga LM317 är den som klarar störst inspänning, 40VDC.
Det räcker ju inte... :ajabaja:

Ifall man skulle köra stabbad spänning, vilken spänningsregulator ska man då använda?
Känner mig som en skramlig benhög... :dead:

Edit:
En fråga till...
Jag hade tänkt att använda detta relä till Kress och dammsugare:

Relä Siemens V23037-B0002-A102 , 2 pol on/off
Spole :12V.
Kontakt: 250VAC/5A

Jag hoppas att det funkar då jag redan har sådana, har tänkt att skydda mot spikar vid tillslag/frånslag.

Då jag bara betalade 12:- på BDE för dessa relä'n och solidstate-relä kostar 150:- är de säkert bättre men...
Senast redigerad av Knotas 14 juli 2007, 16:02:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Men om MM får arslet ur vagnen kan ha ju hämta kort hos dig på måndag, sen handla lite saker på elfa som han inte råkar ha och testa på måndag kväll för att höra hur det gick. Då är det bara en person som testar och du behöver bara ersätta ett kort som då skulle kunna gå sönder
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tycker det här har blivit "En storm i ett vattenglas".

Om man kopplar till kontrollern UTAN att ha motorerna tillkopplade finns en LITEN risk att det går sönder. Under normal körning fungerar allt bra.

Klart man kan ha sönder kortet om man testar på alla möjliga och omöjliga sätt. Tex om man har spänning på kortet och tar bort eller sätter dit en motor. Det går även sönder om man kopplar in en fullt uppladdad bamsekondensator, speciellt utan motorer inkopplade, eller om man kopplar kortet direkt till 230V.

Det finns nog hundra sätt att ha sönder ett kontrollerkort på, men under normala förhållanden så går det inte sönder, om man håller sig under 35V.
Ni som vill köra med både hängslen och livrem, skaffa en 18V trafo. Ni som är lite modigare, kör med en 24V'are, ev. med en eller två kraftiga dioder i serie. :)

Hade det gått sönder så lätt som ni säger, så hade jag slutat sälja. Jag har hittills inte behövt byta ut något kort för att det gått sönder under drift. Dom som gått sönder är det användaren själv som har klantat sig. Ingen har iaf velat haft nytt kort på garantin eller pengarna tillbaka pga dårlig kvalitet. Dom har köpt nytt kort. Tror det är 4 av ca 70 som är misshandlade till döds. Teori och praktik verkar inte gå hand i hand i detta fall. :D

Det är bara ett kort som har lite tveksamt öde. Det är Simon78's kort, men han köpte bara löst/tomt kretskort och samplade och lödde kretsarna och resten av komponenterna själv. Hur han lyckades ha sönder kortet har jag inte helt fått kläm på, men sönder gick det. :humm:

Om ni vill fortsätta att dra det här i långbänk, så är det upp till er. Jag slutar iaf nu.

Knotas: Porten kommer inte orka dra ditt 12V relä direkt, så du måste bygga någon typ av styrning till relät, eller använda ett Solid-State relä direkt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tror inte heller att kortet går sönder, men av erfarenhet vet jag att det ofta blir lite högre spänning än vad man tänkt sig när man bygger agg själv. Om nu så många kör med 24V 120VA och det funkar, så är det ju uppenbarligen inga problem.

Hur var det nu med utgången för fläkten, är den på hela tiden på 12V?

Och arslet ur vagnen... jag kan åka och hämta prylarna nu om det ska vara så otåligt... ;)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Hittade en rolig tråd om folk som dödat geckon på lite "udda" sätt. http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=14167 :lol:
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Jojje:
Tack för ditt svar, jag litar på dig och kommer att använda 120VA 24VAC-trafon ostabbad.
Kommer att koppla motorerna direkt till kortet utan skarvkontakter, då riskerar man ju inte att starta klabbet utan att motorerna är anslutna.

Siemens reläna jag har drar redan vid 7V men jag beställer ett av dig i alla fall.
Det ska jag använda till spindelmotor (synd att det inte var två-pols).och ett siemens-relä som mjukstartsrelä.
Dammsugaren får jag väl starta manuellt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En idé för att förhindra start av kortet utan motorer anslutna om man kör med kontaktdon mellan är ju att använda ett par pinnar i kontakten som bygel, och så seriekopplar man dessa pinnar i lådan till ett relä. Har man inte sina kontakter anslutna då, får inte kortet någon spänning. :)

Är limning av delarna en bra idé?
Det går ju då aldrig att få isär det hela, och det blir dessutom lite lurigt att lacka...
Kanske går att lacka alla delarna först var för sig, och maskera områdena där det ska limmas?
Det kanske är smidigast, så slipper man täcka in alla rör och grejer som inte ska ha nån färg på sig.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har en 7812 till fläkten. Den är på hela tiden.
Breakeout-kortet är också en sak vi kan utvecka tillsammans. Nu gjorde jag det så fort som möjligt pga att dom skulle gå på semester.
Man kan bygga in massa roligt. Tex termostatstyra fläkten, optokopplare (om man nu vill ha det?), göra plats för SolidState-relät, styrning av lysdioderna, m.m. m.m.

Knotas: Jag kopplade en vanlig skarvdosa till mitt SolidState-relä. Då kan jag koppla in flera saker som ska startas, spindeln, dammsugaren. 25A räcker till massa roligt.

MadMopper: Det enda som är limmat är lilla boxen till spindeln, och stabiliseringsstaget på traversen. Dom går fint att limma före man målar. Resten är ihopskruvat med sargssprintar, så man lätt kan ta isär det. Stabb-staget är bara en 22mm i mitten och en 6mm på varje sida, så det blir ett spår för ev. kedja.
Skriv svar