dator i destillerat vatten?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Yepp. Moderna transformatoroljor är klara och tunnflytande. Vi använde transormatorolja till elektronik som användes under vatten. yterligare en fördel då är att höljet inte behöver vara tryckvatentätt - räcker med att det är tätt så att man inte får i saltvatten i oljan.
Oljan avdustar inte (eller mycket lite iaf), tar inte upp vatten (eller mycket lite), leder inte ström(verkligen nästan inte alls.... isolerar bättre än luft...), kyler bra och fräter inte sönder varken komponenter eller kretskort. Dock har jag hört varning att den kan mjuka upp fenolpapperskort, men alla kör väl med FR4 idag antar jag...
Jag vet inte exakt vad den kostar, men så dyrt är det inte - jag köpte alltid ut oljan på M-nummer....
Oljan avdustar inte (eller mycket lite iaf), tar inte upp vatten (eller mycket lite), leder inte ström(verkligen nästan inte alls.... isolerar bättre än luft...), kyler bra och fräter inte sönder varken komponenter eller kretskort. Dock har jag hört varning att den kan mjuka upp fenolpapperskort, men alla kör väl med FR4 idag antar jag...
Jag vet inte exakt vad den kostar, men så dyrt är det inte - jag köpte alltid ut oljan på M-nummer....
För att spara pengar på oljan så kan man istället bara sätta moderkortet och tillbehören i oljan vilket då kanske hade gjort att det räckt med bara några få liter olja istället för till hela chassiet.
Men jag undrar om oljan hinner med att transportera bort värmen från tex processorn i tillräckligt snabb takt så att den inte hinner bli för varm?
Men jag undrar om oljan hinner med att transportera bort värmen från tex processorn i tillräckligt snabb takt så att den inte hinner bli för varm?
Senast redigerad av Henry 12 juli 2007, 14:17:49, redigerad totalt 1 gång.
Tja, nästan allt leder värme bättre än luft då luft är en väldigt bra isolator. Men skillnaden i luften i detta sammanhang är att luften tvingas runt kylflänsen mha fläkten vilket hjälper till med kylningen rejält, här är det enbart värmerörelsen i oljan som kyler och den är med stor sannolikhet inte lika stor som med fläkten.
Det med processorn kan vara att oljan kryper in i den på något sätt då jag denna verkar vara så lättflytande och orsakar diverse problem men jag kan ha fel.
Edit: lade till en del
Det med processorn kan vara att oljan kryper in i den på något sätt då jag denna verkar vara så lättflytande och orsakar diverse problem men jag kan ha fel.
Edit: lade till en del
Senast redigerad av Henry 12 juli 2007, 16:07:56, redigerad totalt 1 gång.
transformatorolja är nog inte helt fel väg att gå, den borde man kunna kyla ner till ordentliga minusgrader utan problem, något som man inte kan göra med destilerat vatten utan bieffekter i form av lokala förhårdnader
och vill man ha lite rotation på oljan så finns det ju möjlighet att sätta i en hobbybåtspropeller med tillhörande motor
och vill man ha lite rotation på oljan så finns det ju möjlighet att sätta i en hobbybåtspropeller med tillhörande motor