Roligt på båt??

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

"7.Låna några böcker om valfritt område.
snark..."

Meh menade typ pic programmering eller dylikt ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välj valfri radio, hur svårt du vill bygga är helt upp till vad du känner för , men en simpel am mottagare är ju aldrig fel, lite mera avencerat är en fm mottagare, så kan man höra på vhf

en ssb har man man ju nytta av med
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Grym: En SSB (ESB) vad används de till?
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Landrash skrev:[...]

3.Skissa ihop kopplings scheman osv på hela båten och bruka detta till något senare.

[...]

6.Ta med mängder av papper och pennor och skissa på alla bra och dåliga idéer.
Personligen tror jag inte att det går så bra att rita ombord på en båt i rörelse. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

bonecrime: Nja.. Det blir ju inte jätte raka streck med det brukar gå rätt bra :) Sen ska vi mest köra på götakanal i år så det blir inte så mycket gungande.

Någon som har tipps på en FM-radio jag kan bygga ihop på en timma eller något sånt?? :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag fått tillbaks min LCD display :D Finnd det något (roligt) jag kan bygga med en PIC och en LCD display på en dag?? :S
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ssb, single sideband, en form av ammodulation som inte har kvar bärvåg och ena sidbandet när man skickar ut den, annvändss för långväga kommunikation , av båtar,amatörradio och andra som vill komma långt med den effekt man kan ge,

men götakanal, en undervattenskamera kanske vore något kul? men det är något man bör ha gjort innan man ger sig iväg

rekomenderar en hög med elektroniktidningar och kanske någon bok, gärna någon gammal elektricitetsbok från innan första världskriget, då kunde man på sex sju hundra sidor sammanfatta all elektricitetskunskap i en bok
undras hur tock en sådan bok skulle vara idag???
några hundra meter tjock stapel med dvdskivor med enbart txtfiler :oops: :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"några hundra meter tjock stapel med dvdskivor med enbart txtfiler"
Då antar jag att du menar blue-ray skivor, men det skulle ändå inte räcka.. Möjligen om man bara skrev namnet på varje komponent :lol:

Undervattens kamera hade kunnat vara kul, men det är nog inget man bygger på en dag.. Jag har en trådlös mini kamera den borde man kunna göra något roligt med :D Sen hade det varigt roligt att använda LCD displayen till något.

Bomba med idéer och förslag!

Mvh. Daniel Andersson
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är enkelt - sådana seriösa handböcker görs inte längre som 'reference for radio engineers' @ ITT

Nu får man jaga som en jäkla idiot på webben för samma sak och dessutom kunna sovra vad som är strunt och vad som är riktigt... och förutsätter då redan kunskapen som man söker... moment 22

tex att räkna på π-dämpare med komplexa terminaler mha hyperboliska funktioner får man leta så att man kräks och lite till... och då måste man veta att dessa ens existerar först...

Allt verkar bygger på att vi skall bli dummar med allt större legobitar som kan plockas ihop på färre sätt, pådriven av ekonomiska drivkrafter - man skall göra efter 'boken' istället för att tänka själv - änn värre blir det när olika lagar sakta börja anpassa efter detta så att man får inte tänka själv och exprimentera alternativa lösningar än vad boken säger, kanske mer optimala lösningar...

Det är därför Asien kommer starkt - för är har man kastrerat tänkande och exprimentmöjligheter så pass att det hotar framtida tillväxten i både våra skolors mer avancerade ämnesområde och senare i våra utvecklingsavdelningarna - skall man kunna göra mycket nya lösningar så måste man ha vadat i gammal och ny kunskap och kreaktiva miljöer som man kan plocka gobitar ur - och med kunskap menar jag också egna erfarenheter inte alltid är lagligt inskaffade som att hålla på med kemi och sprängmedel ute i skogen när man var 12 år etc. etc. fast man är elektroingenjör senare...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

xxargs: mycket stämmer tycker jag.
Skolan är mer en förvaring än lära ut saker nuförtiden.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm.. :roll:
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Några mer eller mindre båt-relaterade småprojekt:
  • Tankmätare till färskvattentanken.

Automatisk ankarlanterna.

Snabbtelefon mellan sovhytt, kök och styrpulpet.

Blinkande bete.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tony: Tack!
"Automatisk ankarlanterna. " Det har jag planeat länge, men jag får inte in någon PIC och LCD display där :wink: Den måste kunna göra något roligt :D

"Blinkande bete." Menar du så fiskarna ska få ha disko??

"Snabbtelefon mellan sovhytt, kök och styrpulpet."
För kompliserat för att jag ska kunna göra det på så kort tid :)

"Tankmätare till färskvattentanken."
Funderat på det också, men vet inte hur jag ska mäta nivån på ett bra sett..
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Fiskarna tror att de kommer till ett disco men hamnar på ditt matbord istället. :lol:
Betänk att spinnaren är det bästa betet för aborre, och hur likt en fisk är en spinnare egentligen?

Snabbtelefon kan man bygga enkelt om man har några trådbundna telefoner över.
(De där väggtelefonerna som bara består av en lur är perfekta, finns billigt på Alfakom)
15mA är lagom drivström, går att köra i serie eller parallell om det bara är ett par.

VätskeSensor: två mässingstavar på ett par mm avstånd, lackerade för att undvika korrosion.
Koppla ena staven till AC (fyrkantvåg), mät spänningen på den andra staven (kapacitiv koppling).
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Kan du beretta lite mer om hur man gör med telefonerna? Vad ska man koppla på mer än spänning? Ska dem inte ha typ 60v? :S
Skriv svar