Ska överföra en videosignal samt 1 st partvinnad signal genom en svirvel (tot 4 ledare). Jag har sett att man kan bygga svirvel med kullager men går de att köpa färdiga?
Nån som sett något liknande?
Senast redigerad av Averell 12 juli 2007, 22:23:54, redigerad totalt 1 gång.
Trådlös funkar inte där jag ska ha den, det bör vara en helt mekanisk lösning. Måste väl finnas nånstans? jag har snokat på ELfa, Farnell & RS utan resultat.
någon form av släpringsenhet alltså.
Jag har en som använts för att överföra video, den sitter i en apparat som använts för att inspektera cdmastrar.
Hur mycket får det kosta?
Visst går det. Proffssläpringar är tyvärr dyra prylar. På förra jobbet hade vi släpringar som överförde två videosignale, 3-fas 1000V 400Hz och datasignaler i samma släpringenhet, så jo, det finns fina saker, men kostar massor tyvärr...
Kullager verkar fungera sådär - duger till kraft, men sådär till data och video.
Göra egna släpringar är inte så svårt, men för att råda i det så måste vissa saker klaras ut.
-roterar åt ena eller båda hållen?
-maxvarvtal?
-Hur känsligt är systemet för enstaka drop-outs?
kolborstar med fjäder är en lösning(som typ magnetiseringslindningen till en synkronmaskin)
Fina metallborstar är en lösning (typ som i järnlösa servomotorer)
Nån sån har då jag inte sett med magnetisk överföring, men nyare kanske har det. Gamla har dock ganska garanterat släpringar, och med så hög kvalisort att man kan använda dem till just video.