RH och temp via i2c / 1-wire

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Atmega har i2c och spi på olika ställen dessutom. så en i2c switch är möjlig.

Edit: kollar på atmega88 nu.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Kn man inte isåfal bara MUXa TWI porten och använda addresseringen när man använder "vanlig" i2c och utan addressering vid kommunikation till SHT?

Märk väl att jag inte vet om det går utan är bara en tanke :)
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Det kan man säkert. Men det kräver extra kretsar.
Då är det bättre att som jag håller på med bitbanga kommunikationen med SHT. Ska försöka hitta lite tid till att skriva om hela programmet, det brukar bli bättre i revision två :lol: Ska kolla lite på själva hårdvaran också, det kan ju vara lite så och så med tillförlitlighet på kopplingsdäck. Nu har jag i alla fall fått bekräftelse på att jag tänkte rätt vad det gällde timingen.

Ska försöka rodda igång en ny server också, så att jag kan visa lite bilder.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kollade lite på längden på kablarna, satt och funderade på vart jag ska placera min SHT11. Verkar inte vara några större problem:
http://www.labjack.com/forums/index.php?showtopic=458
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Det där var intressant läsning. Då kanske man skall svänga om och köra en AVR och en analog switch då? Hmmm, ändrar jag inriktning och lösning fler gånger blir detta aldrig klart :lol:

Ska ta med mig en starköl ned i källaren i natt och se om den inte kan ramla lite assemblerkod ur fingrarna.

Men nu väntar jag på fler SHT11.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Bild
Längst upp till vänster sitter en 7805. Strax nedan till höger MAX232.
I nederkant till vänster en ATmega88 och till höger om den SHT11.
Det var ett jäkla pill att löda SHT11 på stiftlisten för att få den labbdäcksvänlig.

Men det går sakta framåt. De värden jag får ur SHT11 stämmer bra med verkligheten. Får inte kommunikationen att bli 100% stabil, men jag skall skriva om programmet och se om det försvinner några löss.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Bild

Här var det kurvor :D

Första förändringen när både temp och RH stiger beror på att jag andades på sensorn. Nästa förändring när tempen siger och RH sjunker så höll jag en varm lödpenna intill sensorn. Allt verkar alltså funka bra nu.

Nästa problem jag har är att varje gång jag slår över till 8/12 bitars-läge så går den interna värmaren igång :x Får sätta mig någon mörk natt och exprimentera vidare.

Kan hända att detta snart börjar bli moget för en tråd under projektdelen.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Bild
Ännu mer kurvor från min SHT11.

Första förändringen när alla tre stiger beror på att jag andas på sensorn.

Nästa förändring när temp stiger, RH sjunker och daggpunkten är oförändrad beror på att lödpennans spets är nära sensorn.

Ytterligare nästa förändring när RH och daggpunkt sjunker medans tempen är relativt oförändrad är spännande. Jag omgav sensorn med koldioxid.

Och nästa steg efter det med betydligt mer drastiska förändringar kommer sig av att jag dumpade flytande koldioxid över sensorn :D

Nu återstår att koppla upp en sensor till och jämföra daggpunkter....

Mvh
Nisse
Skriv svar