sebastiannielsen skrev:Min taklampa växlar ljusstyrka när min skrivare skriver ut. Det är en färglaser, Samsung CLP-300 .
Taklampan blinkar till några gånger när skrivaren värmer upp.
Vad beror detta på?
Det är när den stora halogenlampan tänds i fusern som man får den här spänningsdippen - strömmen kan vara 5-10 ggr högre dom första perioderna när glödtråden fortfarande är kall än när den senare lyser. Nästan alla laserskrivare (utom vissa av HP:s senare modeller [1]) har just rörhalogenlampor som värmare i fusern, därav samma företelse oavsett laserskrivarmärke.
Då skrivartillverkarna tävlar om hur kort tid det är mellan <enter/klick> i utskriftsmenyn tills första kopian ramlar ut när skrivaren går från energisparläge så tenderar dessa lampor att bli fetare för varje generation skrivare (> 500 Watt) trots att själva pappersuppvärmningen under utskriften lätt klarar sig under 200 Watt. Detta gör också att det är allt svårare att driva laserskrivare via växelriktare från 12-24 Volt i sommastugemiljö/servicebil/fältarbete.
Som privatperson så skiter i allafall jag i om första utskriften tar 20 eller 35 sekunder, så länge det ramlar på när det väl kommer igång - det här är en feature-tävlan som fabrikanter anser är viktigare än användarna IMHO...
Är fastigheten dessutom kopplad till Y-kopplad trafo (dvs. alla) och långa ledningar så kan man få effekten att vid strömstöt på ena fasen så kan spänningarna bli lite högre på dom andra faserna och man får blinkande ändå fast det inte går på samma fas...
---
Man kan ju tycka att det inte vore så besvärligt att sätta in en NTC-motstånd eller mjukt rampad triac-kontroll för mjukstart av lampan - men det kostar nog för mycket och skulle spara lampan så att skrivaren håller längre, så det går ju inte...
---
Du får samma fenomen med halogen bygglampor, start av större ringkärnetrafo, damsugare etc. och det hela beror på att dina ledningar i huset inte är hur grova som helst, energisparlampor med elektronisk ballast upplever jag som mer känsliga för spänningsvariationer av den här typen än dito med drossel eller just glödlampa.
[1] HP har hittat på en lösning med list med tjockfilmsmotstånd som ligger med smord anliggning på insidan av en rullande tunn metallfolietub som trycker mot pappret och värmer detta - vinsten är mindre upphettad termisk massa för snabbare uppvärmning....