Varför fungerar inte min 4x20 OLED (PLED) display?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
BJ

Inlägg av BJ »

Nej, det tror jag inte. Jag har för mig att den börjar dra lite ström på "VBT" när man vrider upp styrkan så att den ska börja lysa. Att det blir nästan som en tröskelnivå eller spännings-begränsning eller hur jag ska säga. Du kan ju prova lite kort att skruva upp den lite högre. Om du kommer upp högre (3,5 till 4 V) så är det nog inte det som är problemet. (Jag tror inte att skärmen slits nånting så länge punkterna inte tänder sig. Men jag är inte säker.)

Jag tror att jag hade en potentiometer med 10 eller 100 gånger för stort värde, och att det inte fungerade särskilt bra. Men det var ett tag sen nu...

Tillägg:
Det var en sak som var lite dum med den jag hade (en 2 x 20-teckens), och det var att man kan råka ställa in styrkretsen i ett läge som inte skärmen klarar, så att bara vissa tecken är tända, men lyser starkare än vad dom ska. Det är nog inte så bra för skärmen. (Men det blir som vanligt igen när man startar om den på rätt sätt.) Jag vet inte om LCD-skärmar också har det problemet. Jag har bara sett det på PLED. LCD-punkterna kan ju inte bli mer än svarta.
Senast redigerad av BJ 21 juni 2007, 20:57:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Nä ingen skillnad med mindre ohm på potentiometern...
BJ

Inlägg av BJ »

Okej. Då är det nog inte det...
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Nu har jag testat med en 2x20 OLED som jag hade liggandes och det fungerade lika bra som med LCD'n.. Borde vara något fel på min nya 4x20 OLED.. :evil:
backen
Kontakt:

Inlägg av backen »

Angående ingen returätt på inkopplad display så fick vi lägga till den texten efter att vi fick många returer där man mer eller mindre körde "trial and error" med sina displayer.

Rent praktiskt så tar vi hänsyn till omständigheterna i varje enskilt fall och byter i 99% av fallen ut displayen efter att vi provat den gamla.
Forsgren har givetvis också fått erbjudande om att returnera displayen och få en ny efter att vi testat den gamla.

Givetvis kan tillverkarens tester brista och saker kan gå sönder i frakten utan att det syns.

Tips på hur man skulle kunna formulera sig bättre men ändå kunna friskriva sig när man ser att någon uppenbarligen kopplat fel och bränt displayen tar vi gärna emot.
kimmi

Inlägg av kimmi »

Hej backen,

Ja det låter ju bra, så er der jo inget problem :D

Det var bara jeg som læste fejl .....

Have a nice weekend ...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Den enda helt säkra metoden att testa är att köra *samma* koppling
med en annan *likadan* OLED modul. Detta kan naturligtsvis vara
lite besvärligt rent praktskt.

Sen, om det visar sig att en av modulerna inte fungerar, så återstår att
(be-)visa att den inte har lagt av under "labbandet". Här är det mycket
upp till leverantörens good-will hur de vill göra från fall till fall...

Rent allmänt så är det min uppfattning att dagens elektronik är väldigt
tillförlitlig och att DOA ("Dead On Arrival") på *nya* prylar är väldigt
ovanligt.

När det gäller detta fall, med en 2x20 som fungerar och en 4x20 som
inte fungerar, hur lika är dom ? Samma tillverkare ? Samma "serie" ?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Just denna borde ju inte lagt av under labbandet då den kopplades in i en fungerande koppling som det inte "labbades" med.

Med denna skulle det ju även kunna vara "postens fel" då om jag mins rätt att displayen bara låg i ett bubbelplast isolerat brev, vilket känns lite lite..
Men backen lär ju skickat så många displayer att han vet hur bra embalage som behövs.

Ska iaf lägga den på lådan idag och så hoppas jag på att det kommer en ny snart.. :)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Nu har iaf Fractronics konstaterat att displayen är trasig och dom har skickat mig en ny! Förhoppningsvis har jag den nya på fredag.. :)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Å fungerade gjorde den också, på första försöket! :D
kimmi

Inlägg av kimmi »

:tumupp: :jimmyhacker:
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »