Har köpt en PLED display från fractronics men kan inte få den att fungera, har gjort ett kort med bla en ATMega32 på, som jag skrivit ett program till i c (gcc). Använder mig av Pascal Stangs (AVRLib) LCD-drivare.
Allt har fungerat med en "vanlig" 4x20 display tidigare men med PLEDen vill det inte fungera alls.
Vad kan jag ha gjort för fel?
Har provat att förlänga pauserna i lcd-drivarna men utan resultat, dessutom av vad jag kan förstå av databladen så skall PLEDen gå att köra lika snabbt som LCD'n..
Kör dom i 4-bit läge..
Observera att vi endast säljer lösa displayer och inte kan lämmna support på tex inkoppling till PC, PIC mm utan hänvisar till dokumentationen.
Vi lämmnar ingen garanti med avseende på att displyen fungerar tillsamman med tex din PC.
LCD samt OLED displayer är känsliga och går lätt sönder vid felkoppling. Vi tillåter ej returer då displayen varit inkopplad. Alla våra fabriksnya displayer är funktionstestade i fabrik.
er det samma som INGEN GARANTI ? om man handler der ?
Garanti är inte en garanti att du får pengarna tillbaka...
Det är garanti att produkten skall fungera (i minst 3 år om det inte är en förbrukningsvara) från fabrik.
Sådeles SKALL de byta ut den om den inte fungerat från början eller gått sönder vid normalt bruk efter oacceptabelt kort tid.
Minns jag rätt ligger bevisbördan hos dem att du inte använt den på korrekt sätt... Här definierar de trasig pga. felhantering av användaren bara man kopplat in den... Det kan inte vara korrekt.
Att påstå att "alla är testade i fabrik och därför är det DITT fel att en inte fungerar" kan inte vara godkänt argument till att inte acceptera returer.
Men ofta byts saker ut av "goodwill" för att slippa långdragna snack och smutskastning på tex. forum. Trots att det mer eller mindre är öppenbart att användare pajat den.
Koden fungerar, den fungerade ju som sagt fint med en annan display. Även den 4x20 i storlek.
Det enda jag gjort är att jag klippte flatkabeln och lödde den på den nya displayen, 1-1 2-2...16-16, allt är som det ska..
I koden har jag försökt att göra längre delayer utan något resultat.
Kontrastspänningen har jag varierat kring tre volt (eller mellan 0-5v egentligen).
Trots allt kan saker gå sönder i frakt & hantering också. Men hade jag företag skulle nog min garanti vara något liknande med alla "stjärnor" som finns därute.
Men fungerar den inte trots att man kopplat rätt och det fungerar med annan display (och de för övrigt är lika) så kan man säkert få sig en ny. Ärlighet brukar fungera om inte så avrekommenderar man dem till andra bara.
Har du rätt potentiometer? Jag har för mig att den drar lite ström på ljusnivå-ingången, så om man har en potentiometer med för högt motstånd så orkar den inte igång.
Där sa du något BJ, drar den mer ström i startögonblicket? För jag har mätt 3v på displayen men hur spänningen är när jag startar det vet jag ju inte..