Ersätta glödlampa med ..?
JimmyAndersson Halogenspotar har runt 4000h i livslängd. Väldigt beroende på spänningen till lampan.
Jag har också en svåråtkommlig lampa längst upp i ett trapphus där man får baxa in stege och krångla.
Jag tänkte vara smart så jag slog till på ett trepack lågenergilmpor på IKEA, inget att rekommendera den i trapphuset har fått spel och tar runt 30s på sig att tändas, först lyser den svagt och efter ca 15 minuter lyser den fullt.
Dom två andra satte jag i utebelysning och dom har gått sönder båda två.
Jag har också en svåråtkommlig lampa längst upp i ett trapphus där man får baxa in stege och krångla.
Jag tänkte vara smart så jag slog till på ett trepack lågenergilmpor på IKEA, inget att rekommendera den i trapphuset har fått spel och tar runt 30s på sig att tändas, först lyser den svagt och efter ca 15 minuter lyser den fullt.
Dom två andra satte jag i utebelysning och dom har gått sönder båda två.
När det gäller lågenergi så får man absolut vad man betalar för men dom brukar ändå hålla bra längre än vanliga glödlampor, i alla fall några jag köpte för en 25:-/st en gång och som lyser än efter några få år, dock någon som inte vill längre. Skall dom hålla väldigt länge och vara bra genom att tända snabbt osv så är det som andra sagt märkeslampor som gäller.
Vill ni lösa problemet på absolut enklast sätt ser ni till att köpa något som kallas "trafikljus lampor". Bland annat Philips tillverkar dessa och vad som skiljer är dimensionen på glödtråden. Förr i världen hade man inte tekniken att tillverka glödtråden så tunn som idag, det är därför lampor höll mycket bättre förr än idag (ja, i detta fall var det bättre förr)
Jag hade under många år problem med att lampan till utebelysningen måste bytas ca: 4 gånger per år, oavsett fabrikat och prisklass. Det visade sig att den tunga trafiken och det faktum att tanten (och jag också skall erkännas) smäller ganska hårt i ytterdörren vilket får armaturen att skaka till ordentligt.
Sedan jag har bytt till dessa "trafikljus lampor" får jag byta med ca: 4års mellanrum!
Dessa lampor sitter alltså normalt monterade i trafikljus och skall klara både tung trafik och många års drift... I vanlig inomhusmiljö gissar jag att dom kommer hålla nästan hur länge som helst..?
/PeterH

Jag hade under många år problem med att lampan till utebelysningen måste bytas ca: 4 gånger per år, oavsett fabrikat och prisklass. Det visade sig att den tunga trafiken och det faktum att tanten (och jag också skall erkännas) smäller ganska hårt i ytterdörren vilket får armaturen att skaka till ordentligt.
Sedan jag har bytt till dessa "trafikljus lampor" får jag byta med ca: 4års mellanrum!

/PeterH
-
Lågenergilampor hos mig ger dålig livslängd på dom ställen där jag tänder/släcker ofta. Även en billig lampa lyser länge om den slipper tänd/släck hela tiden. Naturligtvis håller en bättre lampa längre, men även dessa påverkas av att tändas/släckas ofta.
Lågenergilampor som används ute ska man se till att de tål minustemperaturer vilket de billiga inte är avsedda för. Använder man billiga lampor ute brukar de hålla bra om de får lysa hela vintern. Har ej sett någon armatur eller lampa som har temperaturstyrning kombinerad med skymmningskopplare och tidur, så där finns en projektide.
Lågenergilampor som används ute ska man se till att de tål minustemperaturer vilket de billiga inte är avsedda för. Använder man billiga lampor ute brukar de hålla bra om de får lysa hela vintern. Har ej sett någon armatur eller lampa som har temperaturstyrning kombinerad med skymmningskopplare och tidur, så där finns en projektide.
De brukar kallas för skaksäkra lampor eller långlivslampor. De sortaras givetvis ini sämsta energiklassen eftersom den låga glödtrådstemperaturen ger en låg verkningsgrad. De lyser dessutom med en lite annan färgton än standardlampor. Clas Ohlso har sådana, eller har i varje fall haft om nu den lokala butiken inte skulle ha dem.
När det gäller glödtrådar är väl alltid exepelvis 60W just 60W, dvs. en lampa med samma effekt drar varken mer eller mindre ström beroende på om glödtråden är skaksäker eller inte, däremot kan den naturligtvis ge ett annat ljusutbyte eller färgton, men det påverkar inte effektförbrukningen. Ohms lag gäller i vilket fall
/PeterH

/PeterH
-
http://www.besthongkong.com/index.php?cPath=9_54 Gillar inte leverantören men det kanske skulle vara något. Tillbaka till lysdioderna så är ju det ju inte omöjligt att 5W:attarna kommer över 200 lumens inom kort,nackdelen är väl att det inte känns så varmt... 
Cree-E ligger ju på :
80 lm and 70 lm/W typical @ 350 mA (5000 K - 10,000 K)
70 lm and 60 lm/W typical @ 350 mA (4000 K)

Cree-E ligger ju på :
80 lm and 70 lm/W typical @ 350 mA (5000 K - 10,000 K)
70 lm and 60 lm/W typical @ 350 mA (4000 K)
Det verkar som lysdiodlampor för belysning är på väg.
Det står t.ex. i
http://en.wikipedia.org/wiki/LED
att det finns LEDs med utbytet 80 lm/W.
Jag har för mig att jag läst någonstans om uppåt 150 lm/W.
Däremot har inte sett att det finns färdiga lampor med E27-sockel att köpa. Svårt att sia om när eller om det kommer. Det stod i Ny Teknik
http://www.nyteknik.se/art/47358
för ett tag sedan om lysdiodlampor och om svenska firmor inom området.
Det står t.ex. i
http://en.wikipedia.org/wiki/LED
att det finns LEDs med utbytet 80 lm/W.
Jag har för mig att jag läst någonstans om uppåt 150 lm/W.
Däremot har inte sett att det finns färdiga lampor med E27-sockel att köpa. Svårt att sia om när eller om det kommer. Det stod i Ny Teknik
http://www.nyteknik.se/art/47358
för ett tag sedan om lysdiodlampor och om svenska firmor inom området.
- JimmyAndersson
- Kontakt: