Japp, det gör STOR skillnad.. Enlitg beräkningarna måste man lasta på ca 1000N på fräshuvudet för att det ska komma över 1,5 Nm om jag inte minns fel! Ska fräsa en ny topp platta nån dag.. Dock har jag bara vanliga radiella lager hemma.. Kan det funka?
JBV om du menar radiella kullager är vanliga kullager eller som jag skrev
Spårkullager så funkar det det är jag helt övertygad om,vanliga kullager klarar en hel del axiella krafter och allt är mycket bättre än den där ringen som sitter där men behåll det lagret som sitter på ovansidan, det är om jag inte minns fel ett vinkelkontakkullager=mycket bra.
Den lösningen jag tänkte på var att behålla plattan ta bort ringen,mäta det nya lagret + distanser och montera dit igen.
Det är inte ett vinkellager (angular contact bearing?).. det är ett "thrust" lager (kan inte terminologin på svenska hehe) Dvs kulbanorna är i 2 lösa brickor, det är inte bra om inte kraften är perfekt axiell i förhållande till lagret
OK minnet svek mej lite
Från det ena till det andra hur går det med ditt servo och driver projekt ?
det ser bra ut.
Själv har jag blivit biten av Outrunner motorer som dom använder till RC/plan. Bygga en motor från grunden kanske, men som sagt det blir kanske någon annan tråd.
Nu kan det hända att jag har fel, med jag har för mig att lagret skall förspännas när kulmuttern och därmed huvudet är högst upp, alltså helt i topp, det är helt avgörande!
Jag har orginalskruvarna
Det gäller trapetz och kulskruvar, om det var det du menade, jag har också trapetz på Z och har fått den att gå bra med att förspänna när muttern är på toppen nära lagert och fräshuvudet är monterat, det gäller ju även för Y som också bara är lagrad i en ände.
Problemet jag har haft är att när man ska justera in mutterns position i släden så kan man inte ha fräshuvudet påhängt. Man måste ju se till så skruven inte "wobblar" längst ned till att börja med. Topp plattan ger ju inte mycket justermån!
JBV du skriver att du har justerat in muttern i släden, finns det något som låser Z-muttern ? Min sitter helt löst vilket jag trodde att den skulle.
Det här var intressant väntar på svar.
Muttern sitter "löst" i en hållare som är fastskruvad med 2 skruvar i sidled och har 2 ställskruvar i höjdled... Var ett rent helvete att justera tills jag kom på att jag skulle ta bort vinkelkugghjulet hehe
Ok Jag hade sett rätt på sprängskissen iallafall.
Jag har egentligen inga problem med Z-axeln nu när jag har 2:1 utväxling.
Jag tänkte bara att det kunde vara en orsak till vibrationer och att mina fräspinnar kletar igen.
Har fått sista adaptern till kulskruvarna nu så snart kan jag börja med z-axeln
X och Y är redan fixade med fina temporära motorhållare i MDF. Förhoppningsvis överlever de så länge att jag hinner fräsa riktiga fästen, lite moment 22 det där..
Woohoo! Jag lyckades justera in så kullagret går lätt! Nu stämmer beräkningarna mycket bättre och stegmotorerna orkar även om man lägger ganska bra med vikt på fräshuvudet!