webcam till värmekamera möjligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Inlägg av peter555 »

I princip kan man väl säga att det är materialvalet i detektorn som avgör vilka energinivåer den är känslig för. Jag hittade den här firman som säger sig använda kisel i detektorn. Vad är i så fall skillnaden mellan deras detektor och en vanlig CMOS sensor ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur är det med CCD typer vad gäller våglängdsområde för känslighet, dom har väl inte samma som CMOS typer? Kanke är någon sådan typ dom kommit fram till.
grubs

Inlägg av grubs »

Tekniken för att göra sensorer av kisel är lite annorlunda, man lägger ett lager av amorf kisel eller någon metalloxid som får fungera som en termistor i varje pixel och sen mäts motståndet, kallas bolometer har jag för mig, vanligare för långa våglängder. Behöver så vitt jag vet inte kylas, men känsligheten blir bättre om man gör det. De har tidigare bara funnits i ganska låga upplösningar, men bättre verkar vara på väg.
De olika varianterna av CCD skiljer väl mest i tillverkningsprocessen och strömförbrukning. CMOS är tydligen något brusigare, men annars likartade egenskaper.
peter555

Inlägg av peter555 »

Aha, intressant, det förklarar skillnaden.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Tittade i länken ovan men kunde inte hitta några detaljer om tekniken.
Bolometrar är känsliga för hela våglängdsområdet, men är brusiga och långsamma och används mest för kalibrering.
Min gissning är att det handlar om en schottkydiodarray i PtSi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Platinum_silicide

De är förhållandevis billiga och bra, men är känsliga bara upp till ca 4 mikrometer. Passar bra för att se 'hot spots' på kretskort.

Edit:
Tar tillbaka. Enligt Ulis pdf står det 7ms, vilket är långsamt, och 8-14 u, vilket visar att det handlar om en bolometer.
grubs

Inlägg av grubs »

Jag tycker nog att det mest talande är att det står amorphous silicon som detektormaterial.;-)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sen när det gäller CMOS så är det tjockleken på epilayer som till stor del avgör NIR-känsligheten. Så leta efter sensorer med grov pitch gärna över 6um då dessa oftast har ett tjockare epilayer och därmed är känligare för NIR.

När det gäller långvågig IR så går det göra linser i polyeten, inte lika bra som germanium, inte alls, men går få fungerande linser iaf. Ta vanliga PIR-sonesorer till exempel. Frenell linsen där är oftast av polyeten. Vill man leka lite med thermisk IR så finns det en billig sensor: http://www.robot-electronics.co.uk/htm/tpa81tech.htm

Lawicel säljer den för ungefär en 500-ing. Med lite linser, servon, uC och en hel del tålamod så går det att bygga en (rätt dålig) thermisk IR-kamera själv ;)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Sååååå, en snabb test för att avgöra detta är (?) att lägga webkameran i frysen en timme och sedan taut den och i mörkt rum där det finns en kokande kastrull med vatten.

Andra förslag?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du behöver inte kyla kameran (den blir iofs lite bättre kall, men fungerar ändå) och kokande vatten är för kallt för att ses av en vanlig CMOS - lödkolven ser du däremot
toli91

Inlägg av toli91 »

vart får man tag i VIS block filter
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja. Lars Svensson komponent eller Elfa om du skall ha mindre mängder. fotoaffär kan ha Kodak Wratten NIR-filter. Clarex NIR-80 eller försgångaren som ELFA säljer NIR-79 (75-584-89).

http://www.larsvensonkomponent.se/
Skriv svar