Jag besökte Yrkesskolan Optima idag för att använda deras ytmonteringsugn för detta kort. Gick genom metallarnas maskinhall och letade efter den största CNC fräsen jag kunde hitta (åtminstone var det den största som ännu ser ut som en fräs). Den här har 4 axlar. De flesta här verkar gilla CNC maskiner så här kommer några bilder. Håll till godo.
Gissar nog att man kan köra i lite hårdare material än plexi och aluminium i denna maskin.
Hej,
Det där är en typiskt ABENE-design. Man kan genom att skjuta "bommen" ut/upp eller in/ner öka eller minska avståndet mellan bord och spindel samt mellan spindel och "pelaren". Kolla på bilder på Abenes äldre maskiner - nästan alla ser ut så. Z-Axeln är i knät (OCH eventuellt pinolen.)
Hej,
Det är med största säkerhet en remtransmision mellan motorn och kulsksruven vilket ju ökar vridmomentet vid kulskruven. Om vi gissar på en remtransmision på 1:3 så får vi ca 10Nm och om vi gissar vidare på en kulskruv med 10mm stigning och 90% verkningsgrad så får jag det till ca 5650N tillgängligt vid bordet. Men det är tidigt så kan jag räknat fel
Vi har en gammal Abene manuell fräsmaskin i verkstan. Det är bra att kunna flytta spindeln inåt och samtidigt neråt ifall man vill vrida spindeln horisontell eftersom den vrids utåt.
H.O skrev: Om vi gissar på en remtransmision på 1:3 så får vi ca 10Nm och om vi gissar vidare på en kulskruv med 10mm stigning och 90% verkningsgrad så får jag det till ca 5650N tillgängligt vid bordet.
/H.O
Hur räknar du där? Jag är minst sagt nyfiken i en ask
Adis skrev:3,42Nm var inte mycket...
Förväntade mig mer faktiskt!
Sen kan du inte jämföra stegmotorers och servos vridmoment direkt av då stegmotorernas moment räknas vid stillastående och minskar direkt när den börjar röra sig medans servonas moment är nästan konstant genom hela varvtalsregistret.
Det gör som H.O skrev att man lättare kan använda utväxling till servos.
OK, nu ska vi se...o snälla om jag gör något misstag nu så rätta mig!
Om kulskruven har en stigning på 10mm så betyder ju det att bordet flyttar sig 10mm när skruven snurrar ett varv.
Samma "förflyttning" får vi om vi har en "trumma" eller hjul med omkretsen 10mm på vilken ett snöre rullas upp ("vinch"). När "trumman" snurrat ett varv så har den lindat upp 10mm snöre. En dynamometer eller fiskevåg i änden på snöret visar den kraft vi får.
Eftersom omkretsen på en cirkel (vår "trumma") är lika med diametern X PI så måste radien vara lika med omkretsen/pi/2 eller i det här fallet 10/pi/2 = 1,59mm.
1Nm vridmoment är kraften 1N i änden på en 1m lång hävarm.
Om vi har 3.42Nm vridmoment och en hävarm på 1,59mm så får vi kraften 1m / 0,00159m X 3,42 = 2150N. Våran "vinch" kan alltså lyfta ca 215Kg. (10 Newton motsvarar inte exakt 1kG - men nästan)
Sen har vi utväxlingen på 1:3 och verkningsgraden 90% så 2150 X 3 X 0,9 = 5800N.
Jag hade visst avrundat lite under förra uträkningen men det var så här jag kom fram till det i alla fall. Hoppas jag inte gjort bort mig totalt....
Servomotorn till bordet på en av våra karusell-svarvar (en av de minsta maskinerna i verkstaden) är på 60kW, väger 460 kg.
"Input torque" på växellådan tillmotorn är max 800Nm.
Så mer än så ger ju inte servomotorn i alla fall!