För utetemperatur kör jag med en DS1821, fast DS18S20 är enklare att jobba med. Innetemperaturen sköts av en LM335 på en DS2450 1-wire A/D, mest för att den fanns nära till hands.
Som du ser i den andra tråden har jag inte hittat någon bra&billig lösning för fuktigheten, men det lutar åt en SHT11 med en PIC på något vis.
Då ligger du långt över vad som är lämpligt med en I2C-buss. Den bussen är tänkt som en sammankoppling mellan olika moduler internt i låda eller på ett kretskort. Funkar även mellan olika enheter om dom är någorlunda nära varandra, typ på samma labbänk eller liknande.
Hur mycket skall man lita på ett svar man finner efter tre sekunder på Google?
Det var en intressant länk helt klart, men jag hade hoppats att det skulle finnas någon här på forumet som provat långa sträckor.
Prova och mät?
Varierar mycket beroende på kablar och hur hårt du driver bussen och vilken hastighet osv men som sagt så är den inte gjord för att gå runt jorden så många varv.
Annars kan du ju alltid bygga en I2C<->fiber så du slipper eländig och dyr koppar.
Idag låg det ett brev från Sensirion i brevfacket
Nu skall jag bara finna tiden att provköra SHT11 också.
Kapseln är ju inte den mest hobby-vänliga, men jag får väl löda ihop en adaptergrunka som passar i labbdäcket.