Billigt servosystem!
-
Bör väl inte vara något större bekymmer att dela båda kanaler med 10 eller så. Enda problemet är väl att fasförskjutningen mellan kanalerna minskar. Men det är kanske rent utav en fördel. Istället för två räknare skulle man kunna sätta in en 2313 till som avlastar den första.
Edit: Det beror väl också på hur många rpm det ska gå. Under 2000 rpm bör det gå bara fint, med ett väloptimerat pgm, fortare.
Edit2: Det enklaste är att använda de inbyggda prescalerfunktioner som finns i 2313.
Edit: Det beror väl också på hur många rpm det ska gå. Under 2000 rpm bör det gå bara fint, med ett väloptimerat pgm, fortare.
Edit2: Det enklaste är att använda de inbyggda prescalerfunktioner som finns i 2313.
Här är kopplingschemat för eagle:
http://jbv.hv4all.com/smc.sch
Jag ritade inte in lysdioderna, ISP kontakten samt Z för enkodern för att spara plats! Eftersom koden redan är klar behöver man ju bara programera en gång och kan lika gärna göra det på labbplattan!
http://jbv.hv4all.com/smc.sch
Jag ritade inte in lysdioderna, ISP kontakten samt Z för enkodern för att spara plats! Eftersom koden redan är klar behöver man ju bara programera en gång och kan lika gärna göra det på labbplattan!
Lysdioderna är ju utgångar så det ska ju inte påverka något! ISPn används ju enbart för att programera chipet och går utmärkt att ta bort! Z ingången kan få problem när den är flytande men det ska inte vara några problem att ta bort i mjukvaran, jag förstår inte varför man skulle använda Z i servokontrollern från början ens, det brukar man ju normalt använda för mer precis "homing" för en axel på fräsen 
Sen valde jag en annan gate driver, men det ska ju inte påverka något tycker jag!
Lär dröja innan jag kan testa, så pröva gärna själv!
Ska lägga upp kretskortsdesignen när den är klar...

Sen valde jag en annan gate driver, men det ska ju inte påverka något tycker jag!
Lär dröja innan jag kan testa, så pröva gärna själv!

- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt: