Stepper motor - Vad kan manöra med en sån? :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matwb
Kontakt:

Stepper motor - Vad kan manöra med en sån? :)

Inlägg av matwb »

Hej!

Undrar om nån har en idé vad man kan tänkas använda en Stepper motor till? :)

Några idér? :) Ritning eller kanske länk till en projekt innehållande en stepper motor :)

Ha d gött!

// MATWB
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Varför inte en CNC maskin? :)
Användarvisningsbild
matwb
Kontakt:

Inlägg av matwb »

hm, en 10x10 cm eller ? :P stepper motorn är tagen ut en diskstation, glömde skriva det. :D
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Jaha, då blir det lite svårare :) , du kan ju göra en liten robot som du styr med PIC kretsar om du har flera stycken motorer.
Användarvisningsbild
matwb
Kontakt:

Inlägg av matwb »

Greger! skrev:Jaha, då blir det lite svårare :) , du kan ju göra en liten robot som du styr med PIC kretsar om du har flera stycken motorer.
Bra idé...

Föresten, vart kan jag få tag på en liten CNC-maskin till mindre grejer? :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du kan börja med att bygga en egen drivkrets till den. Det är en utmaning om du är nybörjare...
Användarvisningsbild
matwb
Kontakt:

Inlägg av matwb »

$tiff skrev:Du kan börja med att bygga en egen drivkrets till den. Det är en utmaning om du är nybörjare...
Du menar till stepper motorn ? :) isåfall är det redan planerat :)
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

> Föresten, vart kan jag få tag på en liten CNC-maskin till mindre grejer? :)

Du kan kolla på denna tråd: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=18590
Användarvisningsbild
matwb
Kontakt:

Inlägg av matwb »

Greger! skrev:> Föresten, vart kan jag få tag på en liten CNC-maskin till mindre grejer? :)

Du kan kolla på denna tråd: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=18590
Tack. Den länken har jag kollat igenom allt, men har inte pengar nu * :lol: * :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

matwb: kanske du behöver läsa reglerna igen? Speciellt den om att inte citera föregående inlägg.

Grejen är att långt de flesta här har IQ nog till att förstå svar även utan citat och jag är övertygad om att du också tillhör den grupp.
Användarvisningsbild
matwb
Kontakt:

Inlägg av matwb »

Oj, Förlåt mig. skall inte upprepas igen :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja.... ibland kan det vara mycket befogad att citera men då fungerar det väldigt bra att markera-och-kopiera-och-klistra-in om det är något speciellt man vill uppmärksamma.

Jag såg på ett annat forum där i princip ALLA citerar ALLT vad de föregående talare skrev, det var ett skitlångt inlägg med bilder och skit, roligt var det och VARENDA (idiot?) citerade rubbet och lade till en smiley (:D) som enda kommentar. :roll:

Rullhjulet höll ju på att nötas ner......
BJ

Inlägg av BJ »

Jag har sett nåt liknande på ett forum. Varje inlägg började med det förra inläggets text, men det var ingen skillnad (ingen citat-markering), så man fick läsa igenom det förra en gång till, ända till slutet, för att se var svaret började. Helt otroligt... :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

matwb: skall du använda den motorn så kommer den med stor sannolikhet inte att kunna rotera om du inte lagrar upp axeln i andra änden då det bara finns ett lager i motorn som inte är riktigt gjort för att hålla axeln stabil i sidled. Sedan skall det helst också vara ett lättare tryck på axeln in mot motorn då denna är lite fjäderbelastad så blir motorn lite starkare. Vet inte om du bara tagit ur motorn i sig men om du har kvar diskenheten så ta även med kullagret i andra änden eller vad som fanns och använd detta så fungerar den som den skall. Det går också rätt bra med ett kullager som passar på axeln.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lite bilder från min musrobot där jag gjorde precis som Henry beskriver:

Bild

Bild

Bild

Sedan ska det även sitta en *liten* kula innanför hålet i sista bilden. Den är lätt att tappa.. :)

Tyvärr hamnade det projektet i vila eftersom diskettstationmotorerna var lite för svaga.
Skriv svar