Driva en lysdiod från 230Volt
Driva en lysdiod från 230Volt
Hur gör jag om jag vill driva en lysdiod på 2 volt 20 mA från 230 volt växelspänning?
Är det bara att sätta ett 1/4 watts motstånd på 12K i serie eller?
Antar att man behöver ett motstånd som klarar högre effekt??
Är det bara att sätta ett 1/4 watts motstånd på 12K i serie eller?
Antar att man behöver ett motstånd som klarar högre effekt??
-
Jag vill bara kommentera lite om kretsen ovan C1 skall vara av typen X2
sedan bör det finnas ett ur ladnings motsånd till C1 på typ 1Mohm och ett serie motsånd på ca 220 ohm till C1.
Några för klaringar varför dessa grejer.
X2 condensator därföe om den går sönder så blir det inte kortslutning i den
Urladnings motsåndet är helt enkelt för att ladda ur C1 om det skull finnas en spåning över C1 (inte så roligt att ta i 300volt)
Serie motsåndet är till för att bränna någe vid start, exempl om du stoppar in den just när sinus vågen är på top delvis 320volt och C1 inte är upp laddad så kommer det att gå några amper genom kondensatorn vilket ger till följd att någe går sönder
annars är det bra koppling
sedan bör det finnas ett ur ladnings motsånd till C1 på typ 1Mohm och ett serie motsånd på ca 220 ohm till C1.
Några för klaringar varför dessa grejer.
X2 condensator därföe om den går sönder så blir det inte kortslutning i den
Urladnings motsåndet är helt enkelt för att ladda ur C1 om det skull finnas en spåning över C1 (inte så roligt att ta i 300volt)
Serie motsåndet är till för att bränna någe vid start, exempl om du stoppar in den just när sinus vågen är på top delvis 320volt och C1 inte är upp laddad så kommer det att gå några amper genom kondensatorn vilket ger till följd att någe går sönder
annars är det bra koppling

Lugn nu, jag skall inte göra det..
Jag tänkte ersätta en trasig indikeringslampa på en flyttbar spis med en lysdiod, men jag tror jag tar och skiter i det.
Jag skruvade nämligen isär en lödstation (En billig Velleman) och där satt det ett motstånd från 230 volten och dioden som var på 1.8 volt.
Lysdioden var nämligen trasig, men jag monterade en ny på 2 volt och det fungerar fin fint.
Så i Vellemans billigare lösstationer har dom löst det med bara ett motstånd i serie med lysdioden.
Jag tänkte ersätta en trasig indikeringslampa på en flyttbar spis med en lysdiod, men jag tror jag tar och skiter i det.
Jag skruvade nämligen isär en lödstation (En billig Velleman) och där satt det ett motstånd från 230 volten och dioden som var på 1.8 volt.
Lysdioden var nämligen trasig, men jag monterade en ny på 2 volt och det fungerar fin fint.
Så i Vellemans billigare lösstationer har dom löst det med bara ett motstånd i serie med lysdioden.
Lustig lösning om man börjar räkna på det; effektutvecklingen i motståndet och spänningen över densamma.
"Vanliga" kolytskiktsmotstånd är specade till 300V (arbetsspänning). Û för 230VAC är ca 325V. Det bör således bli överslag direkt och allt bör brinna upp. Om inte så bör det börja ryka när det utvecklas drygt tre watt i motståndet för att få en lysis att jobba på halvfräs (10mA).
Mycket märklig lösning!
"Vanliga" kolytskiktsmotstånd är specade till 300V (arbetsspänning). Û för 230VAC är ca 325V. Det bör således bli överslag direkt och allt bör brinna upp. Om inte så bör det börja ryka när det utvecklas drygt tre watt i motståndet för att få en lysis att jobba på halvfräs (10mA).
Mycket märklig lösning!

Men det finns effektmotstånd, har själv sådan hemma för 50w.$tiff skrev:Lustig lösning om man börjar räkna på det; effektutvecklingen i motståndet och spänningen över densamma.
Mycket märklig lösning!
Men jag kan hålla med om att det är en lite lustig lösning. Måste nästan skruva isär min för att se hur det är gjort.