Tändproblem, bluddrande engelsk bil.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Tändproblem, bluddrande engelsk bil.

Inlägg av Gimbal »

Min sommarbil (en Triumph Spitfire -73 ) har plötsligt (idag) börjat bluddra hejdlöst över ca 3000 varv men går som en klocka därunder. Det ylar inte längre vackert när man varvar utan den låter mer som en fyrtaktande moped.

Jag har justerat brytaren och tändvinkeln samt putsat av stiften men det har inte hjälpt. Vakumförflyttningen av tändningen fungerar iofs inte men det är å andra sidan inget nytt problem.

Batteriet är bra, vad tusan mer kan påverka det hela? Ideer någon?

(Antagligen är det att jag började prata om besiktning, men jag trodde inte han hörde det)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Bensintillförslen kanske? Igensatt filter eller skit i förgasaren(?) kanske...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har du nån form av ändring av tändförställningen, förutom Vacuum, som påverkas av förgasaren öppningsgrad, så har du även en varvtalsbgeroende ändring av tändförställningen, det sitter en centrifugal regulator i fördelaren, funkar inte den så får du konstigheter.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Skit i bränslefiltret, ja, det är väl inte omöjligt. Tål att lura på.

Jo det är en centrifugalregulator med, men den tycks funka. Tändvinkeln klättrar iväg med ökat varvtal.

hm kan den möjligen fara i väg för långt.....hur skulle det verka måntro?
peter555

Inlägg av peter555 »

Kondensatorn kanske.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Vilken kondensator?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hade jätteproblem en gång i tiden, motorn gick som en kratta, varenda gång jag kollade tändning så var det perfekt, renoverade förgasare, gjorde i princip allt, utan resultat, satt och :cry: med strobet en kväll, när jag kom underfund med att ibland så ändrade inte tändningen sig alls.
Det visade sig att vikterna fastnade ibland, när det var fixat gick den som en dröm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sitter alltid en kondensator på bilar med brytare, för att släcka gnistorna, samt att ge skjuts åt tändningspulsen.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Aha :waving: Då har man lärt sig något nytt ^^
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det kan vara diverse olika saker på en engelsman! Spricka i fördelarlocket eller i rotorn, dåliga tändkablar ingen olja i förgasaren/förgasarna (kan sitta två SU på den bilen) och naturligtvis som nämnts tidigare en kass konding (eller ingen konding)! :lol:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Med Lucas elsystem är möjligheterna många. Har precis återmonterat startmotorn för andra gången denna veckan pga glapp inuti, knäpp konstruktion där någon gul metall typ mässing är ihopkopplad med gissningsvis aluminium, de går ivilket fall inte att löda ihop, ej heller klämma.

Det är dubbla SU-förgasare och oljan i dom kollades förra året, luftfiltrena tvättades ur och oljades även de förra året.

Brytare, konding, fördelarlock och rotor är ca 2 år gamla, de kan givetvis vara dåliga ändå. Får se om jag kan hitta den gamla kondingen...

Hade något glapp med en okänd komponent kopplad till tändspolen dagen innan vilket orsakade enormt ryckig gång, precis att jag lyckades ta mig hem. Ser ut som en extra konding, eller möjligen ett konstigt motstånd. Men efter att ha klämt en ny kontakt gick den som en Formel 1 bil, ett tag i allafall...

Misstänkte att det var ett motstånd till spolen som kopplas ur under uppstart för extra pulver, men kopplingen talade lite emot det. Får nog kartlägga tändsystemet lite nogrannare.

Håhåjaja.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja, med Lucas-system i bilen kan det ju bli intressant :?

Anledningen till "bra tändning på låga varv men dålig tändning vid höga varv" är oftast att tändpulsen är svag för när motorn börjar komma upp i "arbetsområdet" ökar fyllnaden i cylindern vilket kräver "starkare" gnista för att slå igenom. Om du då har en svag puls eller ett annat gnistgap som kan "ta över" kommer detta att hända.

Sannolikt har du alltså en spricka eller fukt någonstans, jag är tveksam till om det är kondingen, den brukar göra sig påmind vid att brytarspetsarna bränns illa kvickt.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Dubbla SU-förgasare, stackare. Är gummit helt, öppnar trotteln lika när du gasar. Är nålen sliten som sitter i trotteln eller munstycket? Här finns lite tips http://www.stahlmotor.se/Forgas.htm
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tror inte det är något problem med förgasarna, bränlsenålarna är relativt nya och den varvade fint dagen innan. Motorn drar jämt och bra upp till ca 3000 där den plötsligt börjar missa och hacka, ungefär som glappkontakt. Håller jag mig under 3000 går den kanonfint och svarar bra på gaspådrag. Märklig sak.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

tusse: det är Stromberg som har gummi, SU är utan (men kärvar oftare).

EDIT: Om allt är OK upp till ett visst varvtal och sedan blir den seg som fan (men tändar OK, inget "pruttande" eller knallande) är jag säker på att det är centrifugalförställningen som har problem.

Jag har haft ett liknande problem, de 2 svängklosser har olika fjädrar så att den ena reglerar i lågvarv och den andra tar över i högvarv. Jag tror att den ena antingen har kärvat helt eller att fjädern är av.
Skriv svar