Tändproblem, bluddrande engelsk bil.
Tändproblem, bluddrande engelsk bil.
Min sommarbil (en Triumph Spitfire -73 ) har plötsligt (idag) börjat bluddra hejdlöst över ca 3000 varv men går som en klocka därunder. Det ylar inte längre vackert när man varvar utan den låter mer som en fyrtaktande moped.
Jag har justerat brytaren och tändvinkeln samt putsat av stiften men det har inte hjälpt. Vakumförflyttningen av tändningen fungerar iofs inte men det är å andra sidan inget nytt problem.
Batteriet är bra, vad tusan mer kan påverka det hela? Ideer någon?
(Antagligen är det att jag började prata om besiktning, men jag trodde inte han hörde det)
Jag har justerat brytaren och tändvinkeln samt putsat av stiften men det har inte hjälpt. Vakumförflyttningen av tändningen fungerar iofs inte men det är å andra sidan inget nytt problem.
Batteriet är bra, vad tusan mer kan påverka det hela? Ideer någon?
(Antagligen är det att jag började prata om besiktning, men jag trodde inte han hörde det)
Hade jätteproblem en gång i tiden, motorn gick som en kratta, varenda gång jag kollade tändning så var det perfekt, renoverade förgasare, gjorde i princip allt, utan resultat, satt och
med strobet en kväll, när jag kom underfund med att ibland så ändrade inte tändningen sig alls.
Det visade sig att vikterna fastnade ibland, när det var fixat gick den som en dröm.

Det visade sig att vikterna fastnade ibland, när det var fixat gick den som en dröm.
Med Lucas elsystem är möjligheterna många. Har precis återmonterat startmotorn för andra gången denna veckan pga glapp inuti, knäpp konstruktion där någon gul metall typ mässing är ihopkopplad med gissningsvis aluminium, de går ivilket fall inte att löda ihop, ej heller klämma.
Det är dubbla SU-förgasare och oljan i dom kollades förra året, luftfiltrena tvättades ur och oljades även de förra året.
Brytare, konding, fördelarlock och rotor är ca 2 år gamla, de kan givetvis vara dåliga ändå. Får se om jag kan hitta den gamla kondingen...
Hade något glapp med en okänd komponent kopplad till tändspolen dagen innan vilket orsakade enormt ryckig gång, precis att jag lyckades ta mig hem. Ser ut som en extra konding, eller möjligen ett konstigt motstånd. Men efter att ha klämt en ny kontakt gick den som en Formel 1 bil, ett tag i allafall...
Misstänkte att det var ett motstånd till spolen som kopplas ur under uppstart för extra pulver, men kopplingen talade lite emot det. Får nog kartlägga tändsystemet lite nogrannare.
Håhåjaja.
Det är dubbla SU-förgasare och oljan i dom kollades förra året, luftfiltrena tvättades ur och oljades även de förra året.
Brytare, konding, fördelarlock och rotor är ca 2 år gamla, de kan givetvis vara dåliga ändå. Får se om jag kan hitta den gamla kondingen...
Hade något glapp med en okänd komponent kopplad till tändspolen dagen innan vilket orsakade enormt ryckig gång, precis att jag lyckades ta mig hem. Ser ut som en extra konding, eller möjligen ett konstigt motstånd. Men efter att ha klämt en ny kontakt gick den som en Formel 1 bil, ett tag i allafall...
Misstänkte att det var ett motstånd till spolen som kopplas ur under uppstart för extra pulver, men kopplingen talade lite emot det. Får nog kartlägga tändsystemet lite nogrannare.
Håhåjaja.
Ja, med Lucas-system i bilen kan det ju bli intressant 
Anledningen till "bra tändning på låga varv men dålig tändning vid höga varv" är oftast att tändpulsen är svag för när motorn börjar komma upp i "arbetsområdet" ökar fyllnaden i cylindern vilket kräver "starkare" gnista för att slå igenom. Om du då har en svag puls eller ett annat gnistgap som kan "ta över" kommer detta att hända.
Sannolikt har du alltså en spricka eller fukt någonstans, jag är tveksam till om det är kondingen, den brukar göra sig påmind vid att brytarspetsarna bränns illa kvickt.

Anledningen till "bra tändning på låga varv men dålig tändning vid höga varv" är oftast att tändpulsen är svag för när motorn börjar komma upp i "arbetsområdet" ökar fyllnaden i cylindern vilket kräver "starkare" gnista för att slå igenom. Om du då har en svag puls eller ett annat gnistgap som kan "ta över" kommer detta att hända.
Sannolikt har du alltså en spricka eller fukt någonstans, jag är tveksam till om det är kondingen, den brukar göra sig påmind vid att brytarspetsarna bränns illa kvickt.
Dubbla SU-förgasare, stackare. Är gummit helt, öppnar trotteln lika när du gasar. Är nålen sliten som sitter i trotteln eller munstycket? Här finns lite tips http://www.stahlmotor.se/Forgas.htm
Tror inte det är något problem med förgasarna, bränlsenålarna är relativt nya och den varvade fint dagen innan. Motorn drar jämt och bra upp till ca 3000 där den plötsligt börjar missa och hacka, ungefär som glappkontakt. Håller jag mig under 3000 går den kanonfint och svarar bra på gaspådrag. Märklig sak.
tusse: det är Stromberg som har gummi, SU är utan (men kärvar oftare).
EDIT: Om allt är OK upp till ett visst varvtal och sedan blir den seg som fan (men tändar OK, inget "pruttande" eller knallande) är jag säker på att det är centrifugalförställningen som har problem.
Jag har haft ett liknande problem, de 2 svängklosser har olika fjädrar så att den ena reglerar i lågvarv och den andra tar över i högvarv. Jag tror att den ena antingen har kärvat helt eller att fjädern är av.
EDIT: Om allt är OK upp till ett visst varvtal och sedan blir den seg som fan (men tändar OK, inget "pruttande" eller knallande) är jag säker på att det är centrifugalförställningen som har problem.
Jag har haft ett liknande problem, de 2 svängklosser har olika fjädrar så att den ena reglerar i lågvarv och den andra tar över i högvarv. Jag tror att den ena antingen har kärvat helt eller att fjädern är av.