Dunderklumpen R.I.P. [Ny film sid. 25]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Spelar ju ingen roll om betongen är slät som babyrumpa, Spruft ska ju sätta upp rubbet på gängstängerna, det var väl hela idén med gjutningen?
Ett utmärkt sätt att bygga sig ett superfundament, med allting justerbart in i absurdum.
Det går väl inte att jämföra trädgårdsplattor med ett maskinbord??
Slät att gå på är inte fråga om hundradelar...
Sinnessjukt svårt att få en betongplatta så rak så det duger till fräsbord.
Man skulle behöva montera ett diamantslip i själva portalen, och momentet i bordet skulle vara duktigt svårhanterligt.

Kezo: Jag kom på aluminiumekvationen lite sent, jag vart ju akut orolig för Sprufts finanser :roll:
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Men varför ska han då ha ett slätt aluminium bord?
Då kan ju det ochså vara alldeles buligt? :humm:
Varför skulle det vara så svårt! Vi har ju redan prövat!
Kom just på att det heter inte tarkett det heter klinkerplattor!. :roll:
http://www.kakel-tegel.com/
http://www.alltombostad.se/Bygg/
http://www.alltombostad.se/Bygg/Utstall ... natursten/
Senast redigerad av funkis 10 juni 2007, 03:01:20, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har funderat på en sak. Måste man inte ha nån offerskiva under när man håller på och fräser hål i saker och ting? Kan ju inte vara särskilt bra varken för betongen eller fråsstålet om man nu ska ha betong som skiva även om fräsen går ner så lite som 0,1mm för långt.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Lägg en 0.1 mm pappers ark inunder!
Senast redigerad av funkis 10 juni 2007, 04:00:47, redigerad totalt 1 gång.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Eller så kan man ju helt enkelt ge fan i att fräsa i fräsbordet :lol:
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Det är ju urlätt... bordet justeras som bäst och sedan planfräses med själva maskinen, vad kan då gå fel?
Kan inte bli planare än så och det behövs för att fräsa med skruvstycke till exempel.
Tror Spruft vet mycket väl vad han gör, ytterst genomtänkt, lättsamt och snyggt skulle jag vilja säga att det är.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Joda det vet vi att spruften gör, vi bara föreslår alternativa byggsätt,
när han ändå kör med betong så att säga! :D
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Jag tycker att det mest haglar ogenomtänkta tips på hur han skulle kunna göra annorlunda, istället för att hjälpa honom få ihop det han tänkt sig.
Stängerna är redan ingjutna osv., är det inte bättre att utgå ifrån det, om man nu vill bidra med något concrete?
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Vi kan ju se det från andra hålllet då,du små gnäller ju bara med påståenden
att allting är så jäkla svårt även när du inte ens har prövat men andra har,
vad är det för slags bidrag då om man får fråga?

Du håller ju bara på att pladdrar om hur urlätt det är att planfräsa aluminium
bord, det vet vi alla redan, ingen nyhet, om det finns alternativa och billigare
lösningar så äre bara och pröva och se hur pass det funkar. Inge mer med det.

Varför tror du man använder en viss sorts polerad och spegelblank granit och
inte metall (tex aluminium) i dyra mätmaskiner för att göra plan mätningar?!

Jim the one har ju ett alldeles utmärkt argument, ge fan i och fräsa i bordet!
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Helt otroligt, handlar det här om prestige och självhävdelse??
Tror inte det är vad Spruft eller andra är intresserade av att läsa.
Försök använda lite mildare språk när du beskriver andras sätt i tråden, det du skrivit gränsar till flaming.

Jag GNÄLLER inte, och HÅLLER inte PÅ och PLADDRAR om hur JÄKLA lätt saker är, det jag skriver är inte PÅSTÅENDEN utan grejor som jag har erfarenhet av och vet hur de funkar.
De tipsen och funderingar jag kommer med är genomtänkta och inte bara ett försök till att göra sig viktig eller lustig med out-of-space ding-lösningar.
Jag vet mkt väl vad en diabaskiva är, jag vet vad man har det till och varför man inte har trädgårdsplattor istället, jag tror ingenting för "tro gör man i kyrkan" (citat Funkis).
Man har det till mätyta, inte till maskinbord.
Jag tänker inte argumentera med dig Funkis, inget konstruktivt eftersom du inte verkar förstå vad det är frågan om.
Det finns säkert någon annan utöver dig som roas av det.
Tiden du ligger sömnlös över någon annans projekt använder jag istället aktivt till att stödja Spruft lyckas med sin idé, med både erfarenhetsutbyte, kamratligt bollande och materialspons.

Edit: Bollning heter det ju inte
Hade glömt skriva "Funkis" och "stödja"...
Senast redigerad av Smoothmachines 9 juni 2007, 23:54:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jag brukar själv roas av att prata om alla sätt man kan lösa en sak på vare sig jag har tillgång till dom rätta verktygen (snarare maskiner i detta fall), kunskap eller budget. Men jag tycker själv att det kan bli lite mycket halv-OT i trådarna ibland som detta med bordet nu... Om någon vet en jätteproffsig lösning på något så skriv gärna vad det kan kosta, om det överhuvud taget är genomförbart och om det kan göras utan att kontakta någon specialfirma i långtbortistan med främmande postorderkultur osv. :nene:

Har visserligen inte alls varit tydlig med budget och vad jag har tillgång till för maskiner men ändå..

t.ex man kan starta en tråd och bolla dessa lösningar (jag deltar gärna) även om man inte tänker genomföra det. Ger säkert någon ny idé om inte annat.

som om jag hade något att säga till om.. :ajabaja:
eller som jojje så träffande skrev någon gång "Spruft vill ha tråden för sig själv" :oops: jag vet inte det jag. men men..

Kanske själv ska skriva något som passar trådens rubrik :roll:

Var på BAUHAAAUUUS idag. Fy satan vilka drönare till personal alltså :sleepy: dom har verkligen allt...

Bunkra upp med lite betong (observera ordskämtet) plus en bättre hink att blanda i då min förra var rektangulär (tragiskt som jag skrev innan, förstår ni inte varför så fråga inte). Köpte även lite material till skyddskåpan och kontrollerboxen som jag tänkte skulle sitta lite genomtänkt och snyggt bredvid varandra. Någon dag närmaste dagarna ska sista gjutningen göras sen medans det vattenhärdar ska aluminium inhandlas på cgt och sen ska det borras och åter borras..
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

"Smoothmachines"]Helt otroligt, handlar det här om prestige och självhävdelse??
Tydligen för dig, du har ju ingen diskussions metodik för fem öre!

>Försök använda lite mildare språk när du beskriver andras sätt i tråden,det du skrivit gränsar till flaming.
Men kära nån, leker du påve, vårda ditt eget språk innan du dissar andras! Snabba att döma andra tyder på viss påveskap.Jag har lagt fram ide 'er på maskinbord som du har dissat, sedan när är det flaming?

>Jag GNÄLLER inte, och HÅLLER inte PÅ och PLADDRAR om hur JÄKLA lätt saker är, det jag skriver är inte PÅSTÅENDEN utan grejor som jag har rfarenhet av och vet hur de funkar.
Jo visst är det gnäll, så länge som du bara häver ur dig påståenden utan att klargöra i sakfrågan varför du vet bättre än andra så är det inget annat än ett påstående. Så ta då bladet i från munnen och argumentera i sakfrågan om du är karl för din hatt då!

>Jag vet mkt väl vad en diabaskiva är, jag vet vad man har det till och >varför man inte har trädgårdsplattor istället, jag tror ingenting för >"tro gör man i kyrkan" (citat Funkis).
Diabas är en mineral, det finns andra man har och kör på, jag har inte sagt ått om att han skulle köra på trädgårdplattor, det jag har sagt är att gjuta en liknande eller att köpa en klinker skiva.

>Man har det till mätyta, inte till maskinbord.
Har du trädgårdsplattor till mätyta! De va som fanken!

>Jag tänker inte argumentera med dig Funkis, inget konstruktivt eftersom
>du inte verkar förstå vad det är frågan om.
Nej det är klart att du inte tänker, du gör som alla som inte har nått argument kvar,slänger ut ett påstående sen backar hem för att starta en bort kollrings ordkrig om vem som sa vad och när för att vilseleda ifrån sakfrågan! :roll:

>Tiden du ligger sömnlös över någon annans projekt använder jag istället >aktivt till att stödja Spruft lyckas med sin idé, med både erfarenhetsutbyte,
kkamratligt bollande och materialspons.
Men jösses, du inte bara argumenterar i nattmössan du citerar i nattmössan jag sa **min fräs** inte sprufts!

Kom igen nu mjukismaskinen ska vi diskutera sakfrågan eller tänker du ortsätta och fjanta dig som du sa i det sista inlägget i ditt PM? Det är ganska märkligt faktiskt, du blir upjagad över en trivial skit sak som till och med Spruften diskuterar med nöjje!!

Så ,då frågar jag för fjärde gången dig och nu har du chansen att visa ditt bättre vetande:

:Sinnessjukt svårt att få en betongplatta så rak så det duger till fräsbord.
Varför skulle det vara så svårt!
Senast redigerad av funkis 10 juni 2007, 22:21:33, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Funkis & Smoothmachines: snälla kan ni inte ta det här i PM, jag tycker det är ett väldigt intressant projekt att följa om man bara kan slippa påhoppen.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

funkis, vill du ha krig med alla, samtidigt, puhhhhh, att du bara orkar.
Kan du inte bara ta fram den gosige, blyga lille kille du troligtvis är IRL, och visa upp honom här.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Alltså jag tycker det är lite respektlöst att slänga in 70 rader OT. Håll dig i skinnet..
Skriv svar