Koppla eldarttavla till dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mlager99

Koppla eldarttavla till dator

Inlägg av mlager99 »

Tja,

Jag kan i princip inget om digitalteknik, men denna fråga borde ha en enkel lösning.

Jag skulle vilja koppa en el-darttavla till min dator, problemet är att tavlans "utsignaler" inte kan hateras av mitt usb-interface (IPAC).
Tavlans inre består av 3 plastfilmer, två med kontaktytor (låt oss kalla dessa A och B) och en avskiljare i mitten. Ut ur A och B-filmerna går 8 resp. 10 ledningar. Vid träff blir det kontakt mellan A och B och kombinantionen avslöjar vilket område som blev träffat. USB-interfacet fungerar så att en tangentbordstryckning går till datorn när en "pinne" är kopplad till jord. Det går även att kombinera, ex:
A --- GND = A
A+B --- GND = AB

Hur omvandlar jag Darttavlans signaler till usbn?

En annan lösning skulle vara att göra egna plastfilmer, hur göra detta på enklast sätt?? Jag har sett att det finns pennor med ledande färg, rätt så dyra dock.

Tacksam om nån vill hjäpa
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Enklast vore nog att sätta dit en processor (AVR/PIC) som avkodar
A/B signalerna och som sedan skickar in dom till "datorn" (vad nu
det är, en Windows PC kanske?).

Kommunikationen till datorn skulle kunna vara vanlig RS232 för
att göra det enkelt...
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Vad är IPAC för nåt? Hittade ett I-PAC interface via google men det var inte för USB...

Om din IPAC har många ingångar är det här väl inget problem. Som jag förstår dig har tavlan ett 10x8 grid som kan avläsas i X och Y. Kan du inte bara koppla alla 18 signaler till din IPAC, förutsatt att den har 18 portar, och avkoda "talet" du får i PC'n?

Utförligare info vad en IPAC är behövs...
mlager99

Inlägg av mlager99 »

Tack för snabba svar.

Detta är ipac http://www.ultimarc.com/ipac1.html. Jag har IPAC4.
Som jag förstår dig har tavlan ett 10x8 grid som kan avläsas i X och Y. Kan du inte bara koppla alla 18 signaler till din IPAC, förutsatt att den har 18 portar, och avkoda "talet" du får i PC'n?
Som sagt kan jag inte mycket om ämnet. men jag tror inte jag kan koppla den direkt till IPAC.
IPAC funkar ju så här: kontakt mellan pinne och gnd= signal till PC:n.
darttavlan ger kontakt nånstans mellan A1-8A och B1-B10.
Knepigt att förklara när man inte kan terminologin..
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Hmm om du hjälper os med en enkel grundläggande regelsamling på ditt spel så ska det nog gå att lösas.

Om jag har förstått det rätt så behöver du bara 3 olika ingångar samt komunikationen till en dator vi rs232.

Borde gå att göra en adaption många typer av kretsar. Ge lite mer detaljer på koppling regler osv och gärna lite bilder osv på den utrustning du har redan så ska det nog inte vara något större problem att skissa ihop nånting.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

mlager99: Alltså... när pilen träffar darttavlan blir det kontakt mellan någon av A1...A8 och någon av B1...B10? Dvs. kastar du nånstans i mitten av tavlan kopplas A4 ihop med B5 ?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Forumet älskar bilder... Kanske blir lättare att förstå då också...
mlager99

Inlägg av mlager99 »

Om jag har förstått det rätt så behöver du bara 3 olika ingångar samt komunikationen till en dator vi rs232.
Kommunikationen till dator, Win XP, sker via USB-interfacet IPAC.

Så här set darttavlan ut:
Bild
Alltså... när pilen träffar darttavlan blir det kontakt mellan någon av A1...A8 och någon av B1...B10?
Exakt, kombinationen A[1-8] och B[1-10] gör positionen unik.

IPAC har inte riktigt 62 ingångar, ca 54, så vad som skulle behövas är en konvertering av alla signaler som genereras av en en 'trippel'-träff till en unik signal. Tex skulle det kunna generera en Shift tryckning från IPAC och ytterligare en tangent-signal för vilket nummer som träffades.
Exempel:
Pilen träffar singel 20 : IPAC skickar signalen 'a' till datorn.
Pilen träffar trippel 20: IPAC skickar SHIFT + 'a' ( dvs 'A') till datorn.

Bild

Nu är det väl inte ett måste att använda IPAC för kommunikationen med datorn, om ni har något annat förslag krävs det att det ska vara enkelt nog för en noob som mig att klara av ;)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Annars så hade ett tangentbord med ps2 eller usb kunnat användas.
De brukar vara uppbyggda för matriser också.
Typ som http://computer.howstuffworks.com/keyboard2.htm
http://www.pcguide.com/ref/kb/const/oth ... try-c.html

De brukar ha 101 tangenter
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Man skulle ju kunna slakta ett gammalt USB-tangentbord som har samma princip som darttavlan, dvs 2 lager av plastmaterial och på dessa är det 2 kontakter precis som på darttavlan.

Ett tangentbord jag vet har den principen är Compaq's gamla "internet keyboard".

Gäller bara att leta upp 8 punkter som alltid genererar en bokstav ihop med 10 punkter på den andra kontakten.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

OK, nu fattar jag hur gridden fungerar.
Om vi börjar med den rent mekaniska sidan: Kan du inte bara sätta in en ledande folie (aluminiumfolie eller nåt styvare) mellan plastfilmerna, och koppla folien till GND, och A1-A8 och B1-B10 till var sin ingång på IPACen?
mlager99

Inlägg av mlager99 »

mri: Det fungerar nog bara om folien är både tunn och styv vilket är en motsägelse väl? Om foliet skulle limmas på en tunnare plastfilm skulle det eventuellt kunna gå. Ett annat problem är att det inte får bli för tjockt, då kommer tavlan att bli för känslig för träff. Men jag få la testa. tackar för tipset.

Tack för tangentbordstipsen också, ska kolla upp det.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Lite OT
mlager99: var köpte du din IPAC någonstans ? Jag skulle behöva en till min fräs & Mach3.
Per
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Att läsa av en matris av brytare är ju lite intressant i sig.

Bild

Med denna kopplingen kan man läsa av A och B men nivåerna är olämpliga för IPAC. Jag antar att IPAC ingångarna är normala CMOS/TTL ingångar som är aktiv låg. Dvs ~0V är "ON" och ~5V är "OFF". Hur konverterar man 2,5/5V samt 2,5/0V till 0/5 V, med minst antal komponenter? På B1..B10 sidan kunde det kanske fungera med endast en inverterare per pinne... A1..A8 är lite knepigare...
mlager99

Inlägg av mlager99 »

IPAC köpes från http://www.ultimarc.com/

mri:Jag antar att du har rätt mätte 5 volt mellan gnd och ingångarna.

Jag är fortfarande lite nyfiken på möjligheten att rita egna kontaktpunkter på en plastfilm.Frågan är bara var man man hitta sådan spray som tillverkaren använt. Plastfilm borde ju inte vara omöjligt att hitta.
Elfa har en silverfärgspenna: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 008051.htm
Ganska dyr dock, och frågan är om färgen räcker.
Skriv svar