"Halvdöd" 29" Sony CRT - Nu Odöd =)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det verkar vara något fel på deras site nu så jag får kolla imorgon.
Jag tycker det är irriterande att det snart inte längre går att laga prylar eftersom det är nästan omöjligt att få tag i delar. Förut så fanns det i alla fall en handfull företag i Sverige som sålde reservdelar. Nu är det praktiskt taget bara Order kvar och där måste man ha konto för att handla. det är trist att behöva slänga prylen när den går att laga för några tior.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Ah det är lugnt =)
Jag lär ha fullt upp i ett par dagar då jag flyttar i helgen =)

Jo det kan jag hålla med dig om, den enda killen i stan som sysslade med sånthär slog ihop för ett år sedan, pensionering :wink:

Så jag gissar på att man lagar saker alltmer sällan, man kastar det och köper nytt stället. (Vilket även visades hos reperatören, folk lämnade in prylar och köpte nytt sedan och ville inte kännas vid det sen).
Hade farsan kunnat vänta ett par veckor hade han haft en fungerande TV tillbaka för 200kr, istället för att lägga 8500 på en ny.

EDIT: En smiley blev fel
Senast redigerad av 13th.Marine 31 maj 2007, 19:37:53, redigerad totalt 1 gång.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Av erfarenhet vet jag att den typ av kondensatorer som du visar på bilden
väldigt sällan går sönder.
C555 15 nF är säkert flybackkondensatorn, och det är den som är mest
kritiskt för funktionen, den bildar en resonanskrets ihop med HS transformatorn.
Dom MKP kondensatorer som ofta krånglar ser lite annorlunda ut, bl.a.
är dom mer fyrkantiga, och det syns när en sådan ger upp, brukar
svullna upp och ge ifrån sig en lukt.

Du har kollat alla lödningar runt HS-delen vilket är bra, så prova med och
sätt dit BU 2508DF så får vi se vad som händer.
Vill den inte starta då är jag rädd att HS trafon är sönder.

Och det där med att folk slänger sina elektronikprylar, som gammal radio/tv reparatör tycker jag det också är väldigt tråkigt att folk bara slänger fullt fungerande apparater.
Nu finns det i stort sett inga reparatörer kvar, bara lite antennjobb
för dom som kämpar vidare.
Man undrar, är det sån här slit o. släng stil vi vill ha, inget bra för miljön !

Kjelle
Senast redigerad av Kjelle 31 maj 2007, 19:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Om jag nu ändå lägger 90kr på frakten så kan jag lika bra lägga till de extra kronorna för att byta kondningarna om de nu skulle vara fel på dem med (då slipper jag ju betala 90kr i frakt för ännu en trissa).

Du råkar inte veta vad en HStrafo går på? Om man nu skulle kunna köpa en sådan dvs :roll:

Annars blir det väl att köpa en ny TV (gav bort min till syrran då jag inte orkar släpa med en TV jag inte kommer använda).
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag håller med om att keramiska kondingar brukar vara svåra att knäcka. Nu är det ju en japansk TV så de brukar ha lite rundare plastkondingar. Jag kan kolla imorgon om de har trafon också och se vad de olika prylarna kostar. Nu verkar inte det gå att komma in på reservdelssiten.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Ja sidan verkar ha dött.

Gör så! Även om jag själv inte tror (hoppas) att det är trafon :wink:
peter555

Inlägg av peter555 »

Som du kanske såg på hemsidan så har Order gjort sig av med reservdelsverksamheten. Jag har kontaktat det nya företaget men inte fått några besked ännu.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

De har inte med det i listan men telefonnummert till Reservdelar Brunvaror har de kvar och när jag ringde igår så svarade de där och nämde inget om de skulle slå igen.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nu har jag tittat på den nya sidan. Det är helt hopplöst att hitta något där och artikelnumren är nya. Det är endast transitorn jag kan hitta rakt av. De har samma leveransvillkor med 90:- frakt. Det blir ju rätt dyrt att bara köpa den så frågan är om du inte kan finna något bättre alternativ. Det var trist att Order slog igen de hade ett bra utbud.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

vad heter transistorn ??

pm ´ma mig så kanske de går att lösa
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Okej, nu efter bytet så startar den men vill inte ge bild utan blinkar denna gång en annan felkod (4) vilket är "No vertical Sync".
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kan vara så att apparaten har en skyddsfunktion, om inte vertikalavlänkningen fungerar så dras drivspänningar till bildröret automatsikt ned för att skydda bildröret .
Bara ett horisontellt vitt streck skulle snart orsaka inbränning.

Kolla drivspänningen till vertikalslutsteget, e.v. slutsteget kan också vara trasigt.

Kjelle
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Den verkar ha något sådant.

Hmm, det behöver jag nog ett oscilloskop för att testa ordentligt!
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Nu tog jag mig en titt på den igen, den startar utan bild, man trycker meny (inget händer), lägger den i standby och startar igen då blinkar den felkod 4 (No VSync) då kommer det "roliga":

Ska trycka till strömknappen och rör därmed till kretskortet "BIONG!" och den går igång!
Får bild och allt! Efter någon minut så stängs den av och ger felkod 5 (AKB)

Verkar vara glapp någonstans.

EDIT: Nu startar den om man lyfter lite i frontkortet men stängs ganska snart av igen och ger felkod 4.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Skriv svar