Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Och hur går det lenny :?:
Har du fått klart X och Y
Hur går fräsningen
Bilder vill vi se :)
pinussen

Inlägg av pinussen »

Hehe.. antar att det är viktigt att tänka på sånnt :D

Apropå det, är det nån som vet nån bra bok eller likande för att lära sig hela cnc-biten bättre? Främst CAM, G-kod, själva fräsningen med homing, byte av fräs etc. som jag skulle vilja ha mer koll på.

Väntar fortfarande på kulskruvar från Tyskland..
lenny

Inlägg av lenny »

Ja du pcmper, jag har rivit ner hela x och Y, för att slipa in lagringen med autosol.
Jag såg på nätet hur någon slipade in, optimerade en svarv från Kina med olja blandat med någon slippasta typ och det såg väldigt bra ut.
Problemet när jag fräser är att jag fått grader och pinnfräsarna har kletat igen.
Det ser inte ut som för er andra kan jag säga. :(
Jag misstänker för mycket glapp i muttrarna X-Y, tajtar jag dom så missar motorerna steg.
Så det är bara och försöka att få saker till att glida och rotera lättare.
Hade jag haft pengar så hade jag köpt kulskruvar direkt, men men nu får jag autosola vidare :)
Så det är nog du pcmper som får visa bilder på vad du fräst med din gyllene kulskruvsmaskin. :D
pinussen

Inlägg av pinussen »

Pinnfräsar kletar ganska lätt igen när man kör aluminium, smörjning är viktigt. En klassiker är paraffinolja (lampolja). Själv kör jag högst amatörmässigt en skvätt WD40 blandat med lampolja då och då :D

Sen borde man väl egentligen ha specialfräsar gjorda för aluminium när man fräser men det är nog dyrt. Tror det är vinkeln på skären som skiljer eller nått.
JBV

Inlägg av JBV »

2 skäriga fräsar och t-röd funkar fint!
pinussen

Inlägg av pinussen »

Har fått mina skruvar nu :D

Eller.. alltså, z axeln verkar konstig, rund mutter istället för fyrkantig och då funkar inte monteringssatsen som kom med. Får se vad top-maschinen säger om saken.

Sen funderar jag på stigningen, den mäts väl "dal" + "berg" om man tänker sig profilen på skruven? I så fall är stigningen 4 mm på x & y och 5 mm på Z. Optimum själva sa 2,5 mm på alla axlar..

Nåja, kan börja montera x och y i morgon i alla fall hehe.
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Kör inte med t-röd det känns mer än lite farligt med tanke på brandrisken. Kör med skäremulsion istället tror till och med att det blir billigare. Köp exempelvis tilia som är en emulsion baserad på vegetabilisk olja.

Kan köpas på exempelvis http://www.smaskin.se/, sök efter tilia. Kostar en 370kr + moms för 5 liter. Blandas ca en del tilia 20-25 delar vatten om jag inte missminner mig.

Sen är det helt riktigt att man bör köra med fåskäriga fräsar. Bäst funkar 1 eller 2-skäriga men jag har kört 4-skäriga också. Flödar man bara på med skäremulsion så fastnar inte spånorna i fräsen samt att de transporterar bort spånorna. Dock skall nämnas att fyrskäriga har jag bara kört med stor fräsdiameter, 20mm.

En annan sak som orsakar smet är om man inte motfräser utan medfräser. Medfräsning skall man bara göra om man har maskin som klarar av det det vill säga inget vändglapp. Man kan se om man har glapp när man medfräser då bordet inte har jämn matning.

edit: tillägg med/motfräsning

/Daniel
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

pinussen Du ha kanske fått fel skruvar, på min så är det 2.5 mm (topp till topp) på X och Y.
Försår inte att Z med 5mm skulle orka heller.

dancar Det gäller väl endast forcerad kylning, jag med BF20 penslar med lie rödsprit vid behov.
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Ja det går säkert fint att pensla på lite. Jag trodde att ni körde med sprayflaska ala blommsprutamodellen. Jag har testat t-doja också men jag måste säga att jag gillar emulsionen bättre. Man slipper bitrexsmaken i munnen :-)
pinussen

Inlägg av pinussen »

Jo, möjligt att det blivit fel skruvar... får se vad de svarar.. buhu...
pinussen

Inlägg av pinussen »

Har fått svar från Optimum/Top-maschinen, de har börjat med nya skruvar efter "technical problems" med de gamla. Tur i oturen att de var slut när jag beställde, nu får jag bättre skruvar :D

Ny stigning på dom så jag hoppas mina motorer orkar med, annars får jag fixa andra. Har i alla fall starka drivare och PSU så det blir inga problem. X+Y har 4 mm stigning och Z 5 mm.

Tydligen behövs en ny adapter till z axeln så Optimum ska skicka en. X och Y kan jag i alla fall börja mecka med. När jag nu får tid, en 5 månaders hemma och heltidsjobb tar lite tid :)

/Björn
lenny

Inlägg av lenny »

Hej !
Ja jag blev lite förvånad att dom kulskruvarna som pcmper har endast är på 2,5mm/varv, i och med att kulskruvar har så hög verkningsgrad.
Så pcmpers maskin måste vara väldigt stark, för att inte säga
"super strong" :)
Här är det inget nytt tyvärr, skall köpa geckos till x-y och seriekoppla trafon så får vi se om det blir lite fart på fräsen, men men det blir nog inte förränn höststormarna kommer. Lycka till och glad sommar.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

He He lenny , ja jag upplever den som urstark, den knäcker 6 mm fräs som ingenting som jag skrev om tidigare, se länken längst ner på sidan. Och jag kör ändå 1000 mm/min såo räcker gott tycker jag, så jag förstår inte riktigt varför dom ändrade skruvarna till 4 mm stigning.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=120
JBV

Inlägg av JBV »

Någon som har Z med trapets och orkar kolla hur mycket vridmoment som behövs för att hissa upp fräshuvudet? Jag testade och det krävs 1,5 Nm på min fräs, och enligt mina beräkningar ska det krävas 0,45-0,5 Nm!

Släden glider fint utan ledskruv, och ledskruven snurrar rakt och fint men så fort jag hänger på huvudet så börjar det gå segt... Jag misstänker att kullagret bråkar
lenny

Inlägg av lenny »

JBV Det är väl saknaden av ett riktigt lager på båda sidor av lagerplattan på Z, som är problemet.
Jag har själv svurit och blivit rätt så trött på att man måste dra låsa hakmuttrarna exakt rätt, det räcker nästan att man blåser lite för att det skall gå trögt.I och med att det sitter en bussning (ring) av något material på ena sidan så är det så. Jag tänkte att man kan köpa ett vanligt spårkullager av lämplig storlek och ha en annan längd på distans hylsan som finns på Z. Så skulle man få lite mer att spela med, innan det trögar för mycket.
Skriv svar